Gemeente Tilburg

16-12-2004
Tilburg actief op zoek naar nieuwe ondernemers

Actieprogramma Promotie en Acquisitie voor 2005 tot en met 2008

Het college heeft afgelopen week aan de raad voorgesteld om het nieuwe actieprogramma Promotie en Acquisitie voor 2005 tot en met 2008 vast te stellen.

Wethouder Hans Janssen: Met dit programma wil Tilburg haar economische structuur versterken en meer arbeidsplaatsen realiseren. Extra inzet op promotie en acquisitie moet ervoor zorgen dat Tilburg bij bedrijven op de kaart komt. We streven daarbij naar een nauwere samenwerking met de partners in het veld en met de gemeenten in de regio.

Tilburg kiest voor een aanpak op meerdere fronten. Vanaf volgend jaar gaat de stad actief op zoek naar interessante bedrijven, zowel in binnen- als buitenland. Hans Janssen: We willen twee acquisiteurs voor een periode van drie jaar aanstellen. En om het netwerk met hier gevestigde internationale bedrijven te versterken richten we een International Business Club op. Ook speelt Tilburg actief in op signalen vanuit de markt. In 2004 wordt gestart met de bouw van een Ondernemersloket, waar bedrijven en starters terechtkunnen voor vragen. Verder wordt aangesloten bij de acquisitieprojecten van het CBIN en de BOM. Om gerichte acquisitie te ondersteunen wordt nieuw promotiemateriaal ontwikkeld. Het nieuwe Tilburgse beeldmerk T, dat staat voor daadkracht en vernieuwing, zal meer toegankelijk worden gemaakt voor het bedrijfsleven. Daarnaast gaat Tilburg met de provincie en andere Brabantse steden gezamenlijk een bijdrage leveren aan het Promotie en Acquisitieplan Brabantstad. Om het algemene vestigingsklimaat te verbeteren wil de gemeente samen met het BORT en de Kamer van Koophandel parkmanagement invoeren op bestaande en nieuwe bedrijventerreinen. Ook zal er een projectgroep vestigingsklimaat opgericht worden, om te komen tot een betere (gemeentebrede) afstemming van het vestigingsbeleid.

Het actieprogramma zal tussentijds in 2006 worden geëvalueerd. Daarbij wordt gekeken naar het percentage bedrijven dat een positieve associatie heeft met Tilburg, als vestigingslocatie, de tevredenheid over de geboden informatie aan potentiële bedrijven en het aantal positieve besluiten om een bedrijf in Tilburg te vestigen.

Evaluatie actieprogramma Promotie en Acquisitie 2003-2004 Het actieprogramma voor 2005 tot en met 2008 is opgesteld naar aanleiding van de evaluatie van het activiteitenprogramma 2003 en 2004. Uit die evaluatie blijkt dat er extra inspanningen op het vlak van acquisitie nodig zijn, wil Tilburg op niveau blijven met de overige Brabantse steden voor wat betreft het aantrekken van nieuwe (buitenlandse) bedrijven. Vanaf 2002 is in zeer kort tijdsbestek de economische groei sterk gedaald. De investeringsbereidheid van bedrijven voor uitbreiding, verplaatsing of nieuwe vestiging is daardoor sterk afgenomen. Toch is het product 'Tilburg' goed, dat blijkt wel uit het feit dat Tilburg een van de weinige steden is waar de werkgelegenheid nog gestegen is.

Achtergrond
Promotie en acquisitie vormen een relatief nieuw beleidsterrein voor de gemeente Tilburg. In 2003 is voor het eerst een actieprogramma op basis van een beperkt beleidskader voor Promotie en Acquisitie 2003-2004 vastgesteld. Op basis van de evaluatie van dit programma is ervoor gekozen om het beleidskader bij te stellen en een nieuw actieprogramma vast te stellen.

Op 10 januari wordt het ontwerpbesluit in de raadscommissie Economie besproken.
De raadscommissie kan dan haar wensen en bedenkingen aangeven.