16-12-2004
Tilburg actief op zoek naar nieuwe ondernemers
Actieprogramma Promotie en Acquisitie voor 2005 tot en met 2008
Het college heeft afgelopen week aan de raad voorgesteld om het nieuwe
actieprogramma Promotie en Acquisitie voor 2005 tot en met 2008 vast
te stellen.
Wethouder Hans Janssen: Met dit programma wil Tilburg haar economische
structuur versterken en meer arbeidsplaatsen realiseren. Extra inzet
op promotie en acquisitie moet ervoor zorgen dat Tilburg bij bedrijven
op de kaart komt. We streven daarbij naar een nauwere samenwerking met
de partners in het veld en met de gemeenten in de regio.
Tilburg kiest voor een aanpak op meerdere fronten. Vanaf volgend jaar
gaat de stad actief op zoek naar interessante bedrijven, zowel in
binnen- als buitenland. Hans Janssen: We willen twee acquisiteurs voor
een periode van drie jaar aanstellen. En om het netwerk met hier
gevestigde internationale bedrijven te versterken richten we een
International Business Club op. Ook speelt Tilburg actief in op
signalen vanuit de markt. In 2004 wordt gestart met de bouw van een
Ondernemersloket, waar bedrijven en starters terechtkunnen voor
vragen. Verder wordt aangesloten bij de acquisitieprojecten van het
CBIN en de BOM. Om gerichte acquisitie te ondersteunen wordt nieuw
promotiemateriaal ontwikkeld. Het nieuwe Tilburgse beeldmerk T, dat
staat voor daadkracht en vernieuwing, zal meer toegankelijk worden
gemaakt voor het bedrijfsleven. Daarnaast gaat Tilburg met de
provincie en andere Brabantse steden gezamenlijk een bijdrage leveren
aan het Promotie en Acquisitieplan Brabantstad. Om het algemene
vestigingsklimaat te verbeteren wil de gemeente samen met het BORT en
de Kamer van Koophandel parkmanagement invoeren op bestaande en nieuwe
bedrijventerreinen. Ook zal er een projectgroep vestigingsklimaat
opgericht worden, om te komen tot een betere (gemeentebrede)
afstemming van het vestigingsbeleid.
Het actieprogramma zal tussentijds in 2006 worden geëvalueerd. Daarbij
wordt gekeken naar het percentage bedrijven dat een positieve
associatie heeft met Tilburg, als vestigingslocatie, de tevredenheid
over de geboden informatie aan potentiële bedrijven en het aantal
positieve besluiten om een bedrijf in Tilburg te vestigen.
Evaluatie actieprogramma Promotie en Acquisitie 2003-2004
Het actieprogramma voor 2005 tot en met 2008 is opgesteld naar
aanleiding van de evaluatie van het activiteitenprogramma 2003 en
2004. Uit die evaluatie blijkt dat er extra inspanningen op het vlak
van acquisitie nodig zijn, wil Tilburg op niveau blijven met de
overige Brabantse steden voor wat betreft het aantrekken van nieuwe
(buitenlandse) bedrijven. Vanaf 2002 is in zeer kort tijdsbestek de
economische groei sterk gedaald. De investeringsbereidheid van
bedrijven voor uitbreiding, verplaatsing of nieuwe vestiging is
daardoor sterk afgenomen. Toch is het product 'Tilburg' goed, dat
blijkt wel uit het feit dat Tilburg een van de weinige steden is waar
de werkgelegenheid nog gestegen is.
Achtergrond
Promotie en acquisitie vormen een relatief nieuw beleidsterrein voor
de gemeente Tilburg. In 2003 is voor het eerst een actieprogramma op
basis van een beperkt beleidskader voor Promotie en Acquisitie
2003-2004 vastgesteld. Op basis van de evaluatie van dit programma is
ervoor gekozen om het beleidskader bij te stellen en een nieuw
actieprogramma vast te stellen.
Op 10 januari wordt het ontwerpbesluit in de raadscommissie Economie
besproken.
De raadscommissie kan dan haar wensen en bedenkingen aangeven.