ENECO
ENECO Energie stopt met sponsoring in profvoetbal
Rotterdam, 16 december 2004 Energieconcern ENECO trekt zich met ingang
van het komende voetbalseizoen terug uit de zichtbare sponsoring van
het Nederlandse profvoetbal. Dit past binnen een heroriëntatie van het
sponsoringbeleid van ENECO Energie, waarin maatschappelijke relevantie
een grotere nadruk krijgt. Ondanks dat voetbal zeer populair en
kijksport nummer 1 is en dat ENECO Energie het sportieve karakter van
harte ondersteunt, kleven aan het profvoetbal helaas ook negatieve
aspecten. De vele goede elementen uiteraard niet te na gesproken, maar
die worden helaas vaak overschaduwd door geweld, vandalisme,
spreekkoren en dergelijke, verduidelijkt Roeland Kimman, directeur
Branding van ENECO Energie, de keuze zich terug te trekken uit
voetbalsponsoring in het licht van de eerder genoemde heroriëntatie.
Op dit moment sponsort ENECO Energie in meer of mindere mate de clubs
Roda JC, Feyenoord, FC Utrecht, Heerenveen, Sparta en Ajax
voornamelijk door boarding reclame. ENECO Energie zal de contractuele
verplichtingen die aflopend zijn, ten opzichte van deze clubs dit
voetbalseizoen nog nakomen, waarna niet tot verlenging wordt
overgegaan. Daarna zal de naam van het energieconcern niet meer
zichtbaar zijn in de voetbalstadions. Hoewel ENECO Energie niet langer
zichtbaar zal zijn in de stadions, blijft het bedrijf voor haar
relatiemarketing nog wel gebruik maken van business seats in enkele
stadions. Zo blijven we toch een beetje betrokken. Want zoals gezegd,
het profvoetbal heeft veel goede aspecten en met de clubs hebben we al
vele jaren een uitstekende relatie, aldus Kimman.
Voetbalsponsoring is voor ENECO Energie, en ook voor andere
Nederlandse energiebedrijven, jarenlang een bruikbaar middel gebleken
voor het verkrijgen van meer naamsbekendheid. Energiebedrijven die van
oudsher regionaal opereerden met een monopolie, moesten rond de
eeuwwisseling gaan werken aan landelijke bekendheid, omdat de
energiemarkt fasegewijs vrijkwam en de bedrijven zodoende overal in
Nederland klanten elektriciteit en gas konden gaan leveren. Nu de
energiemarkt een half jaar volledig is geliberaliseerd en
ENECO Energie inmiddels bij ruim 95 procent van de Nederlanders bekend
is, is dit aanvankelijke sponsordoel gerealiseerd.
ENECO Energie wenst de clubs alle succes toe bij het vinden van nieuwe
sponsors.