Eneco

ENECO

ENECO Energie stopt met sponsoring in profvoetbal

Rotterdam, 16 december 2004 Energieconcern ENECO trekt zich met ingang van het komende voetbalseizoen terug uit de zichtbare sponsoring van het Nederlandse profvoetbal. Dit past binnen een heroriëntatie van het sponsoringbeleid van ENECO Energie, waarin maatschappelijke relevantie een grotere nadruk krijgt. Ondanks dat voetbal zeer populair en kijksport nummer 1 is en dat ENECO Energie het sportieve karakter van harte ondersteunt, kleven aan het profvoetbal helaas ook negatieve aspecten. De vele goede elementen uiteraard niet te na gesproken, maar die worden helaas vaak overschaduwd door geweld, vandalisme, spreekkoren en dergelijke, verduidelijkt Roeland Kimman, directeur Branding van ENECO Energie, de keuze zich terug te trekken uit voetbalsponsoring in het licht van de eerder genoemde heroriëntatie.

Op dit moment sponsort ENECO Energie in meer of mindere mate de clubs Roda JC, Feyenoord, FC Utrecht, Heerenveen, Sparta en Ajax voornamelijk door boarding reclame. ENECO Energie zal de contractuele verplichtingen die aflopend zijn, ten opzichte van deze clubs dit voetbalseizoen nog nakomen, waarna niet tot verlenging wordt overgegaan. Daarna zal de naam van het energieconcern niet meer zichtbaar zijn in de voetbalstadions. Hoewel ENECO Energie niet langer zichtbaar zal zijn in de stadions, blijft het bedrijf voor haar relatiemarketing nog wel gebruik maken van business seats in enkele stadions. Zo blijven we toch een beetje betrokken. Want zoals gezegd, het profvoetbal heeft veel goede aspecten en met de clubs hebben we al vele jaren een uitstekende relatie, aldus Kimman.

Voetbalsponsoring is voor ENECO Energie, en ook voor andere Nederlandse energiebedrijven, jarenlang een bruikbaar middel gebleken voor het verkrijgen van meer naamsbekendheid. Energiebedrijven die van oudsher regionaal opereerden met een monopolie, moesten rond de eeuwwisseling gaan werken aan landelijke bekendheid, omdat de energiemarkt fasegewijs vrijkwam en de bedrijven zodoende overal in Nederland klanten elektriciteit en gas konden gaan leveren. Nu de energiemarkt een half jaar volledig is geliberaliseerd en ENECO Energie inmiddels bij ruim 95 procent van de Nederlanders bekend is, is dit aanvankelijke sponsordoel gerealiseerd.

ENECO Energie wenst de clubs alle succes toe bij het vinden van nieuwe sponsors.