Vialis
BR>
Chipkaart voor fast ferry vlissingen-breskens
VLISSINGEN-Sinds 13 december kunnen reizigers op de fast ferry tussen
Vlissingen en Breskens hun reis betalen met een chipkaart. Daarmee is
de veerverbinding die wordt geëxploiteerd door de BBA Groep de eerste
vorm van openbaar vervoer waar met de nieuwe OV-chipkaart kan worden
afgerekend. De OV-chipkaart wordt gebruikt voor de maand- en
jaarabonnementen. Voor losse enkeltjes, retourtjes en 5-rittenkaarten
kunnen reizigers een barcode-ticket aanschaffen. Vialis leverde en
installeerde alle apparatuur en het onderliggende systeem voor de
nieuwe terminals van de fast ferry.
Met de ingebruikname van de Westerscheldetunnel in het voorjaar van
2003 verloor de veerverbinding tussen Vlissingen en Breskens haar oude
functie. Vanaf autoverkeer kon vanaf dat moment niet langer gebruik
maken van een veerverbinding tussen Walcheren en Zeeuws-Vlaanderen,
maar moest uitwijken naar de tunnel. Voor voetgangers, fietsers en
bromfietsers moest er daarom een alternatieve verbinding komen. In
opdracht van de provincie Zeeland exploiteert de BBA Groep voor deze
reizigers een snelle oeververbinding tussen Vlissingen en Breskens.
Sinds mei 2004 vaart de BBA hier met twee nieuwe swath schepen die
door hun specifieke vorm ook bij harde wind weinig last hebben van de
golfslag. De veerverbinding is alleen toegankelijk voor voetgangers,
fietsers en bromfietsers.
OV-chipkaart
Behalve het veer zelf, worden de terminals op beide oevers aangepast
aan de nieuwe functie van de oeververbinding. Hiervoor is inmiddels
een deel van de oude terminals gesloopt en een speciaal op het
langzaam verkeer gerichte voorziening teruggeplaatst. De nieuwe
terminal wordt begin 2005 o fficieelgeopend.Synchroonaandeombouw
is ook het betalingssysteem gemoderniseerd. Om ervaring op te doen met
de OV-chipkaart, heeft het ministerie van Verkeer en Waterstaat de
Fast Ferry aangewezen als een voorbeeldproject en daarvoor subsidie
verleend.
De OV-chipkaart wordt vanaf 2005 ook elders in het openbaar vervoer
geïntroduceerd door diverse vervoersbedrijven. Dit wordt in opdracht
van Trans Link Systems (TLS) verzorgd door East-West e-ticketing bv.
In TLS hebben vijf grote Nederlandse vervoerbedrijven (NS, Connexxion,
GVB, RET en HTM) zich verenigd om de invoering van de chipkaart
mogelijk te maken. East-West bestaat uit Accenture, Thales en Vialis
en NRTC en Octopus Cards uit Hong Kong.
Voor de toepassing van de OV-chipkaart bij de fastferry wordt voor de
opwaardeermachines gebruikgemaakt van een door Vialis ontwikkelde
applicatie. Voor de barcode tickets wordt gebruik gemaakt van
gemodificeerde ViPas-automaten, de door Vialis in eigen beheer
ontwikkelde parkeerautomaat. De kenmerkende gebruikersvriendelijke
drukknopbediening in combinatie met overzichtelijke beeldschermteksten
komt terug in de verkoopautomaten. Reizigers kunnen betalen met
muntgeld, PIN-pas of chipknip.
Toegangpoortjes
Op vertoon van een geldige chipkaart of een barcode-ticket kunnen zij
een poortje passeren en krijgen zij zo toegang tot de veerboot. De
automatische toegangspoortjes moeten ervoor zorgen dat ongenode gasten
zich niet langer in de terminals en op de boten zullen ophouden. De
sociale veiligheid neemt daardoor toe. Bovendien registreren de
poortjes allerlei waardevolle informatie, die gebruikt kan worden om
de dienstverlening te verbeteren. Ook tellen ze het aantal passagiers.
Wanneer de boot vol is, gaan de poortjes niet meer open. Bij grote
drukte hoeft men dan niet onnodig in de rij te blijven staan.
Voorlopig is de chipkaart die voor de fast ferry wordt toegepast,
overigens nog niet geschikt om ook elders in het openbaar vervoer te
gebruiken. Zowel qua functionaliteit als uiterlijk is de kaart vrijwel
identiek, maar vooralsnog is de kaart om praktische redenen alleen
toegesneden op het gebruik in Zeeland. Zodra de OV-chipkaart breed
wordt geïntroduceerd, is het mogelijk om de Zeeuwse kaart hier op aan
te passen.
Vialis tekende zowel voor het systeemontwerp als de levering van de
componenten en de installatie hiervan. Vialis is één van de ongeveer
150 ondernemingen van VolkerWessels en bestaat uit Vialis Verkeer &
Mobiliteit bv, Vialis NMA Railsystems bv en Vialis NMA Railway
Signalling. VolkerWessels is gespecialiseerd in het ontwerpen,
ontwikkelen, realiseren en beheren van bouwprojecten. Vialis richt
zich op het integreren, optimaliseren en managen van verkeersstromen
in alle modaliteiten. Vialis is tevens uitgever van Matrix, vakblad
voor verkeer en vervoer.