Ingezonden persbericht


BMC Software introduceert IT Discovery Suite

Topology Discovery van BMC Software maakt drievoudige Discovery-reeks compleet en biedt bedrijven meer inzicht in hun IT-omgeving

SCHIPHOL-RIJK, 16 december 2004 - BMC Software (NYSE: BMC - News) introduceert vandaag Topology Discovery, waarvoor octrooi is aangevraagd. Het betreft hier de derde component van de speciale detectieoplossingen van BMC Software voor Change & Configuration Management (CCM). Met Topology Discovery krijgt de IT-manager meer zicht op de complexe samenhang tussen de gebuikte toepassingen en de onderliggende infrastructuur, van pc tot mainframe. Hierdoor kan de beschikbaarheid worden verhoogd en kunnen problemen sneller worden opgelost.
Topology Discovery werkt zonder agents. De eigen communicatieprotocollen van Topology Discovery zorgen ervoor dat alle elementen uit de toepassingsinfrastructuur van een organisatie snel kunnen worden opgespoord. Deze mate van geautomatiseerde detectie is van groot belang voor een goed beheer van alle bedrijfsmiddelen en het change and service impact management binnen een organisatie. IT-beheerders weten hierdoor precies wat er gaande is, met als gevolg een snellere reactie, betere service en een beter rendement op de investeringen in de infrastructuur. De IT Discovery Suite van BMC Software - met daarin Topology Discovery - behoort tot de oplossingen die BMC Software aanbiedt voor Change & Configuration Management (CCM). Deze bevat onder meer het 'business aware' opzoeken en detecteren, proces-gebaseerd change-management en automatische configuratie op basis van policies. Met deze oplossingen beschikt de klant over diverse automatische tools voor uiteenlopende problemen en kan hij sneller en gemakkelijker reageren op nieuwe omstandigheden, zoals een gebrek aan gestandaardiseerde processen of de afwezigheid van best practices bij het beheer van IT-wijzigingen. De eerste twee Discovery-oplossingen van BMC Software - Discovery Express en Marimba Configuration Discovery - zijn sinds oktober verkrijgbaar. Samen staan de drie oplossingen garant voor volautomatische detectieprocessen conform de ITIL-richtlijnen (Information Technology Infrastructure Library) voor service- en supportprocessen. ITIL waarborgt een gedocumenteerd, systematisch en gestructureerd servicebeheer waardoor de IT- en bedrijfsstrategie goed op elkaar aansluit, het rendement van de investeringen wordt verhoogd en de kosten worden verlaagd.

Topology Discovery brengt bedrijfsvoering en IT dichter bij elkaar Topology Discovery speelt een belangrijke rol voor bedrijven die streven naar Business Service Management (BSM); BMC Software's strategie om bedrijfs- en IT-doelstellingen goed op elkaar aan te laten sluiten. Dit wordt mogelijk gemaakt door snel te bepalen uit welke fysieke en logische elementen (servers, routers, switches, databases, gateways, webservers en toepassingsservers) de toepassingsinfrastructuur (SAP, J2EE) is samengesteld en wat hun onderlinge samenhang is. Topology Discovery stelt kaarten van het netwerk samen waarin de onderlinge relaties binnen de infrastructuur zijn aangegeven, wat nodig is voor BMC Service Impact Manager, de oplossing voor servicemodellering en policies. Topology Discovery vereenvoudigt het maken en onderhouden van het servicemodel: in eerste instantie worden de componenten en relaties binnen de aanwezige infrastructuren in kaart gebracht, maar vervolgens wordt ook gekeken naar alle wijzigingen, zodat op basis daarvan de juiste aanpassingen van de servicemodellen kunnen worden voorgesteld.
Topology Discovery is de oplossing met de meeste mogelijkheden binnen de industrie, dankzij drie detectieniveaus: Network, Application Expert en Generic.
* Network Discovery brengt alle fysieke componenten in de tweede laag in kaart (routers, switches, servers, loadbalancers, firewalls, desktops) alsmede hun fysieke aansluiting. * Application Expert Discovery levert een uiterst nauwkeurige opsporingstechniek voor toepassingen en hun relaties. Op dit moment is het Expert-niveau specifiek gericht op SAP- en J2EE-omgevingen. Zo gebruikt Topology Discovery zijn eigen specifieke communicatieprotocollen om alle componenten van een SAP-toepassing op te sporen (gateway, database, toepassingsservers, webservers en specifieke SAP-modules en -toepassingen) en om de relaties tussen al deze componenten bloot te leggen. * Generic Discovery gebruikt een aantal geavanceerde algoritmen om te bepalen op welke manier de toepassingen van elkaar afhangen en welke gedistribueerde toepassingen in de IT-omgeving aanwezig zijn. Deze techniek spoort onbekende elementen in de IT-omgeving op door herkenning van bepaalde eigenschappen die wél bekend zijn, zoals bepaalde communicatiepatronen en de specifieke handtekening van een toepassing.

Volgens een recent onderzoek van Forrester is BMC Software erin geslaagd zijn aanbod op de juiste manier uit te breiden, met name dankzij Marimba voor softwaredistributie en aanvullend Change & Configuration Management. De aandacht is nu volledig gericht op BSM. Forrester is van mening dat van de vier grote namen op de markt voor Infrastructure Management, BMC Software momenteel de beste totale strategie heeft.
"Topology Discovery van BMC Software plukt de vruchten van de schat aan informatie die BMC in elf jaar applicatie- en systeembeheer heeft verworven. Op basis hiervan is een oplossing gecreëerd die de manier verandert waarop organisaties hun IT-omgeving bekijken en beheren", aldus Hans Middelburg, Country Manager van BMC Software in Nederland. "Met PATROL is BMC Software één van de marktleiders voor het beheer van zelfontwikkelde toepassingen. Nu deze toepassingen samen met alle overige onderdelen van de IT-omgeving automatisch kunnen worden samengebracht in Topology Discovery, wordt het voor bedrijven mogelijk om hun IT-activiteiten beter te sturen en hun processen op de juiste manier aan te passen."

Over BMC Software
BMC Software, Inc. , is een vooraanstaand leverancier van oplossingen op het gebied van Enterprise Management voor beheer van IT-infrastructuur vanuit zakelijk perspectief. BMC Software levert oplossingen voor Business Service Management in de vorm van bedrijfssystemen, applicaties, databases en service management. BMC Software is opgericht in 1980 en heeft wereldwijd vestigingen. Over het boekjaar 2004 realiseerde de onderneming een omzet van meer dan $1,4 miljard. Bezoek voor meer informatie de website van BMC Software: . Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Text 100 B.V.
Liesbeth Kramer
Tel: 020-5304349
E-mail: liesbeth.kramer@text100.nl