Ingezonden persbericht


Nederland eet met kerst massaal in huiselijke kring

Leidschendam, 16 december 2004

Consumenten eten komende kerstdagen meer thuis dan voorgaande jaren. Dit blijkt uit het onderzoek "Hoe eet Nederland met Kerst" dat in opdracht van het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel is uitgevoerd. Supermarkten verwachten daarom deze dagen topdrukte in de winkels. 96% van de consumenten doet de kerstinkopen in de supermarkt.

De kerstmaaltijden zijn 'echte' familiaire aangelegenheden. Maar liefst 70% van de ondervraagden eet minstens één van de kerstdagen thuis. Bijna 4 op de 10 ondervraagden eet beide kerstdagen thuis. Opvallend is dat op eerste kerstdag veel meer mensen thuis blijven. 57% van de mensen eet dit jaar de eerste kerstdag thuis tegen 45% in voorgaande jaren.

63% van de consumenten eet één van de kerstdagen buiten de deur. Met "buiten de deur" wordt echter vooral familie, vrienden en kennissen bedoeld. 7% is van plan om één van de kerstmaaltijden in een restaurant te nuttigen. De mensen die thuis eten, nodigen zowel op eerste als op tweede kerstdag gemiddeld 4 gasten uit voor de kerstmaaltijd. Onder thuis eten wordt vrijwel altijd zelf koken van de maaltijd verstaan. Het laten thuisbezorgen en afhalen van een kerstmaaltijd gebeurt in minder dan 5% van de gevallen.

Consumenten zoeken dit jaar vooral geborgenheid in de huiselijke sfeer waarbij gezellig tafelen een hoogtepunt is. Veel mensen gaan graag fonduen, steengrillen of gourmetten, dit blijkt uit de populariteit voor de mix van vleessoorten (1 op de 5 huishoudens). Naast de vleesmixen is ook wild populair. In totaal eten 7 van de 10 huishoudens op eerste kerstdag vlees of wild. Opvallend is dat op tweede kerstdag de pastagerechten goed scoren. Maar liefst 12% van de consumenten eet dan pasta.

Veel consumenten kiezen voor zekerheid bij de vraag wat ze met de kerst gaan eten. 43% kookt iets dat men al eerder heeft gegeten. Voor veel consumenten is de supermarkt de inspiratiebron voor het kerstdiner: 36% doet zijn ideeën op uit folders/magazines van de supermarkten en 37% wordt geïnspireerd tijdens het boodschappen doen. Kookprogramma's op TV staan als inspiratiebron op de 7e plaats.

Genieten staat centraal tijdens de feestdagen. Let normaal gesproken tweederde van de Nederlanders op het gewicht bij wat men eet. Tijdens de kerstdagen is het beeld precies andersom: tweederde knijpt een oogje dicht. Meer dan de helft van de consumenten eet meer en minder gezond dan gedurende de rest van het jaar. De prijzenoorlog komt veel consumenten goed uit. Maar liefst 40% van de Nederlandse consumenten koopt dit jaar luxere producten dan dat ze anders zou hebben gedaan.

Voor meer informatie kunt u contact opnemen met Sija de Jong 070-3376260 of 06-51523307.

Met vriendelijke groet,
Sija de Jong
Sr. Beleidsmedewerker Public Affairs

070-3376200

Het Centraal Bureau Levensmiddelenhandel (CBL) is de belangenbehartiger en spreekbuis van de supermarkten in Nederland.