Titel: PwC: Prestatieverbetering fin. dienstverlerleners moeilijk

Rubriek: Binnenland
Datum en tijd: 16-12-2004 10:26

Onderzoek pWc: Prestatieverbetering blijkt moeilijk voor financiele dienstverleners

Een belangrijke voorwaarde voor een succesvolle prestatieverbeteromgeving bij financiële dienstverleners is te komen tot een synergie van mensen, processen en strategieën. Dit blijkt uit vandaag gepubliceerd onderzoek van PricewaterhouseCoopers en de Economist Intelligence Unit (EIU). De bedrijfsprestaties vormen voor directieleden binnen de financiële dienstensector nog steeds een primair strategisch aandachtsgebied, maar uit het onderzoek blijkt dat veel financiële dienstverleners slechts matig tevreden zijn over de prestaties van specifieke bedrijfsfuncties. Op een schaal van 1 tot 5, waarbij 5 'zeer ontevreden' betekent, werd door de 227 directieleden die aan de briefing deelnamen, aan bijna alle functies een gemiddeld cijfer toegekend van minder dan 2,5.

In de loop der jaren hebben veel financiële instellingen maatregelen genomen om de prestaties te verbeteren. Voorbeelden hiervan zijn het implementeren van CRM systemen en ERP pakketten. Een meer recent voorbeeld is outsourcing, waardoor aanzienlijke kostenbesparingen kunnen worden gerealiseerd en bedrijven zich bij wijze van prestatieverbetering op hun kernactiviteiten konden concentreren. Echter, uit een onderzoek van PricewaterhouseCoopers getiteld 'From aspiration to achievement: Improving performance in the financial services industry' blijkt dat er een groot gat gaapt tussen de doelstellingen van
prestatieverbeterprojecten en de uiteindelijke voordelen die deze projecten voor de financiële dienstverleners opleveren. Arno Pouw, partner van PricewaterhouseCoopers zegt hierover het volgende:

'Het verbeteren van de prestaties is een belangrijke prioriteit voor de financiële dienstensector, gezien de concurrentiedruk, de wensen van de klant en de moeizame marktsituatie. Door middel van prestatieverbeterprojecten kunnen bedrijven hun concurrentiepositie optimaliseren en tegelijkertijd hun compliance- en risicomanagementprocessen verfijnen.'

'In een uitdagend extern klimaat is het van belang dat bedrijven hun interne processen, organisatie en cultuur onder de loep nemen ter verbetering van de prestaties en om concurrentievermogen te blijven behouden.'

Uit het onderzoek blijkt voorts dat prestatieverbeterprojecten bij financiële dienstverleners vaak slecht worden verankerd in de strategische structuur van de organisatie. Zo gaf 53% van de directieleden aan dat een goede klantenservice een belangrijk concurrentievoordeel kan opleveren. Slechts een klein aantal respondenten gaf echter aan zeer tevreden te zijn met het functioneren van hun klantenservice.

Permanente prestatieverbeteringen kunnen uitsluitend worden gerealiseerd wanneer de doelstellingen van verbeterprojecten in overeenstemming zijn met de strategische prioriteiten voor de lange termijn.

Actief leiderschap, dus geen eenrichtingsverkeer bij de communicatie met werknemers, is evenzeer van belang. Op de vraag welke factoren bij een succesvol project vooral een sleutelrol hebben gespeeld, wees 65% van de respondenten op de inzet en betrokkenheid van het senior management. De betrokkenheid van senior managers is vooral belangrijk wanneer de prestatieverbetering zich richt op front office-functies, zoals de verkoop, marketing en klantenservice. Bij prestatieverbeterprojecten ligt de nadruk echter van oudsher op het back office. Om veranderingen in het front office te realiseren is actieve sturing door het management onontbeerlijk.

Managementinformatie is van cruciaal belang voor het slagen van een prestatieverbeterproject. Ruim een derde van de respondenten bleek echter niet te beschikken over een formele procedure voor het meten van de prestaties op het gebied van bijvoorbeeld personeelszaken, inkoop, productontwikkeling en IT-beheer. Om bestaande prestatieniveaus te kunnen vergelijken en inzicht te krijgen in verbeteringen, dienen duidelijke criteria te worden geformuleerd op basis waarvan een goede beoordeling mogelijk is.

Godert van der Poel, partner van PricwaterhouseCoopers verwoordt het als volgt:

'Te veel organisaties denken bij prestatieverbeteringen meteen aan financiële maatregelen. Maar met een financieel geïnspireerde aanpak loop je de kans dat teveel nadruk wordt gelegd op kostenbesparingen op de korte termijn en worden kwaliteitsverbeteringen op de lange termijn dikwijls uit het oog verloren.'

Als onderdeel van het onderzoek heeft PricewaterhouseCoopers tien adviespunten geformuleerd voor het welslagen van verbeterprojecten bij financiële dienstverleners:


- Zorg ervoor dat het project proces- en functieoverschrijdend is, verbeteringen op het ene terrein gaan vaak hand in hand met, of zijn afhankelijk van, verbeteringen op een ander terrein;
- Optimaliseer de snelheid en de kwaliteit van de besluitvorming op managementniveau en meet het proces aan de hand van tijdige, nauwkeurige managementgegevens;

- Zorg ervoor dat prestatieverbeteringen erkend en beloond worden, niet alleen intern maar ook jegens ingeschakelde derden;
- Bewaak het project aan de hand van niet-financiële en financiële benchmarks;

- Creëer binnen de organisatie een permanente prestatieverbetercultuur;
- Zorg voor een centrale, functieoverschrijdende planning van het verbeterproject om een zo groot mogelijk effect te sorteren;
- Ken prioriteit toe aan initiatieven in overeenstemming met de werkwijze en algehele strategie van de onderneming;

- Schakel binnen het proces de juiste mensen in, zij moeten het verbeterproject trekken;

- Bekijk initiatieven vanuit het perspectief van de klant en beoordeel op welke terreinen concurrentievoordelen mogelijk zijn;
- Zorg voor een duidelijke rolverdeling en taakomschrijving voor de mensen die het project van ontwerpfase tot evaluatie moeten uitvoeren, creëer betrokkenheid en verantwoordelijkheid.

Arno Pouw:

'Organisatorische vernieuwing biedt natuurlijk voordelen. Een voorwaarde is wel dat de risico's en de voordelen helder in kaart worden gebracht.'


---


------------------------------