IP/04/1488
Brussel, 15 december 2004
Veiligheid van de zeescheepvaart: de Commissie daagt acht lidstaten voor het
Europese Hof van Justitie
De Commissie heeft besloten België, Griekenland, Frankrijk, Italië,
Nederland, Oostenrijk, Finland en het Verenigd Koninkrijk voor het Hof
van Justitie te dagen. Deze landen zijn in gebreke gebleven bij de
invoering van de cruciale EU-wetgeving inzake een monitoring- en
informatiesysteem voor de zeescheepvaart die naar aanleiding van de
ramp met de Erika door de EU is vastgesteld. Deze wetgeving is erop
gericht de veiligheid van de zeescheepvaart te bevorderen door de
reactie van overheidsinstanties op incidenten, ongelukken en
mogelijkerwijs gevaarlijke situaties op zee te verbeteren en zodoende
bij te dragen tot een betere preventie en detectie van verontreiniging
door schepen. "Het is ontstellend dat de lidstaten vijf jaar na de
schipbreuk van de Erika en drie jaar na de ramp met de Prestige nog
steeds talmen met de invoering van deze cruciale maatregelen om de
veiligheid op zee te verbeteren. De lidstaten moeten toevluchtsoorden
voor noodsituaties aanwijzen en ervoor zorgen dat er op elk schip een
zwarte doos wordt geïnstalleerd", verklaarde Jacques Barrot,
vice-voorzitter van de Commissie en verantwoordelijk voor het
vervoersbeleid.
De richtlijn uit 2002^ is een essentieel onderdeel van de
rechtsinstrumenten die naar aanleiding van de ramp met de olietanker
Erika in december 1999 zijn vastgesteld. Hierin is de verplichting
opgenomen om de scheepvaartautoriteiten in kennis te stellen, met name
wanneer een schip gevaarlijke of verontreinigende goederen vervoert.
In de richtlijn zijn ook bepalingen opgenomen voor de monitoring van
gevaarlijke schepen en voor de wijze van optreden bij ongelukken op
zee. In deze context worden de lidstaten ertoe verplicht plannen op te
stellen voor de opvang van schepen in nood in de wateren die onder hun
jurisdictie vallen.
De acht betrokken lidstaten hebben de Commissie niet in kennis gesteld
van alle nationale maatregelen die nodig zijn om de richtlijn om te
zetten, terwijl zij de nodige wetgeving al vóór 5 februari 2004 hadden
moeten vaststellen.
---
Richtlijn 2002/59/EG van het Europees Parlement en de Raad van 27
juni 2002 betreffende de invoering van een communautair monitoring- en
informatiesysteem voor de zeescheepvaart en tot intrekking van
Richtlijn 93/75/EEG van de Raad (PB L 208 van 5.8.2002, blz. 10).
European Commission