Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties



Stuurgroep Leemhuis: Dualisering vraagt extra impuls

15 december 2004

Persbericht van de Stuurgroep Evaluatie Dualisering Gemeentebestuur bij de presentatie van de evaluatie op 15 december 2004.

De uitvoering van de wet dualisering gemeentebestuur valt veel gemeenten zwaar. De nieuwe verhoudingen tussen de gemeenteraad en het college van burgemeester en wethouders zijn nog onvoldoende beproefd en uitgekristalliseerd. Bovendien voelt niemand in gemeenten zich verantwoordelijk voor het eindproces. Als de minister niet snel met krachtige impulsen komt, dreigt de hele operatie te verzanden. Dat is de boodschap van een stuurgroep onder voorzitterschap van mevrouw Joan Leemhuis-Stout, die vandaag haar eindrapport aanbiedt aan minister De Graaf voor Bestuurlijke Vernieuwing en Koninkrijksrelaties. De stuurgroep had de opdracht de gemeentelijke dualisering te evalueren.
---

De Wet dualisering gemeentebestuur is bij het begin van de huidige raadsperiode op 7 maart 2002 in werking getreden. De dualisering is bedoeld om de herkenbaarheid van het lokale bestuur voor de burger te vergroten en de positie van de gemeenteraad als het belangrijkste politieke forum in de gemeente te herstellen.

De stuurgroep komt tot de conclusie dat de verwarring over hoe vorm moet worden gegeven aan de dualisering nog steeds groot is. Deze verwarring is volgens de stuurgroep bepaald niet alleen toe te schrijven aan normale overgangsproblemen, maar ook aan het gekozen invoeringsproces, de onhelderheid over begrippen en bedoelingen, het gebrek aan een goede invoeringsstrategie en een gebrek aan een "sense of urgency" op lokaal niveau. Aanvullende inspanningen zijn dus nodig om de wet alsnog tot een succes te maken. De stuurgroep doet dit appèl op iedereen die met de invoering van de wet te maken heeft. Ook de rol van de raadsleden is belangrijk. Zij moeten zich de cultuur van de dualisering vooral ook zelf actief eigen willen maken en aanspreekbaar zijn op het resultaat.

Om de dualisering een nieuwe impuls te geven, is het nodig dat de wetgeving over de bevoegdhedenverdeling tussen raad en college snel wordt afgerond. Daarnaast moet de zelfstandige positie van het college en van de raad ook op de volgende manieren worden verduidelijkt en versterkt.

Zo moet er een einde komen aan de dubbelrol van de burgemeester als voorzitter van de gemeenteraad en als voorzitter van het college. De stuurgroep steunt daarom het kabinet om het raadsvoorzitterschap van de burgemeester uit de Grondwet te halen. Raadsleden moeten de verleiding weerstaan zich met details bezig te houden. Het college van burgemeester en wethouders moet het voorbereidende en uitvoerende werk doen. De minister moet zorgen voor een goede vertaling (codificatie) van de spelregels van de dualisering in een gezaghebbende en toegankelijke publicatie.

De burgemeester moet nadrukkelijk de taak krijgen de dualisering in zijn of haar gemeente goed op gang te brengen en te houden. De stuurgroep wijst er verder op dat zorgvuldig moet worden omgegaan met de invoering van de gekozen burgemeester. Het is noodzakelijk, dat "Den Haag" de intensiteit en de zwaarte van de dualiseringsoperatie erkent.

Het evaluatierapport zal worden toegezonden aan het parlement en aan alle gemeenten en provincies.

15 december 2004

Bijlage: samenstelling stuurgroep

Samenstelling Stuurgroep Evaluatie Dualisering Gemeentebestuur

ir. J.M. Leemhuis-Stout (voorzitter)

Huidige hoofdfunctie:

Voorzitter van de NVZ vereniging van ziekenhuizen.

Functies in het openbaar bestuur:
* Commissaris van de Koningin in Zuid-Holland, van 1994-1999
* Voorzitter van de Unie van Waterschappen, van 1993-1994
* Dijkgraaf van het Hoogheemraadschap van Schieland, van 1984-1994
* Tevens was zij voorzitter van de Raad voor het Openbaar Bestuur en van de Adviescommissie toerusting en organisatie zittende magistratuur (Commissie Leemhuis)

drs. R.M. Smit

Huidige hoofdfunctie:

Voorzitter Raad van Bestuur van het Albert Schweitzer ziekenhuis, vanaf augustus 1999.

Functies in het openbaar bestuur:
* Directeur-generaal Openbare Orde, Veiligheid van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties, van 1996-1999
* Wethouder o.a. Haven en Financiën (tussentijds aftreden nadat duidelijk was geworden dat de stadsprovincie Rotterdam niet zou doorgaan), van 1990-1996
* Lid van de Gemeenteraad van Rotterdam voor het CDA, van 1986-1996
* Lid van de deelgemeenteraad van Kralingen, van 1980-1983

drs. C.A.M. Tetteroo

Huidige hoofdfunctie:

Voorzitter College van Bestuur van het Regionaal Opleidingen Centrum Eindhoven, vanaf 2003.

Functies in het openbaar bestuur:
* Gemeentesecretaris gemeente Eindhoven, van 1994-2003
* Wethouder gemeente 's-Hertogenbosch, van 1986-1990
* Lid van de gemeenteraad van 's-Hertogenbosch, van 1982-1990

mr. H.M.C.M. van Oorschot (lid van de stuurgroep vanaf 19 augustus 2004)

Huidige hoofdfunctie:

Voorzitter College van bestuur Universiteit van Tilburg.

Functies in het openbaar bestuur/lokale overheid:
* Burgemeester van Delft, van 1997-2004
* Gemeentesecretaris gemeente Tilburg, van 1991-1997
* Adjunct-directeur Dienst Volkshuisvesting, gemeente Den Haag
* Directeur a.i. EZ, gemeente Den Haag
* Directeur a.i. Stadsontwikkeling, gemeente Hilversum

prof. mr. J.W.M. Engels (is per 19 augustus 2004 teruggetreden uit de stuurgroep vanwege de aanvaarding van het lidmaatschap van de Eerste Kamer)

Huidige hoofdfuncties:
* Lid Eerste Kamer der Staten-Generaal, vanaf 2004
* Bijzonder hoogleraar gemeenterecht/gemeentekunde (Thorbecke-leerstoel) Universiteit te Leiden (vanaf 2001)
* Universitair hoofddocent staatsrecht Rijksuniversiteit te Groningen

Functies in het openbaar bestuur:
* Lid Provinciale Staten van Drenthe, van 1999 tot 2004
* Lid gemeenteraad van Tynaarlo, van 1998 tot 1999
* Wethouder (van bestuurlijke aangelegenheden, financiën en ruimtelijke ordening) van Eelde, van 1991 tot 1998
* Lid gemeenteraad van Eelde, van 1990 tot 1998