Groen!
Brussel, 15 december 2004
Afbouw nachtvluchten is enig alternatief
Groen! stelt vast dat het beperkte Spreidingsplan Anciaux, evenmin als
het concentratieconcept, een afdoend antwoord biedt op de
geluidsoverlast van de luchthaven. Zolang het aantal nachtvluchten
niet vermindert en er geen grens gesteld wordt aan de toename van het
aantal vluchten overdag, zal het louter verschuiven van vliegroutes
geen soulaas bieden.
In tegenstelling tot vele luchthavens in onze buurlanden bestaat er
rond Zaventem geen dunbevolkte corridor langs waar je alle vluchten
kunt concentreren zonder duizenden gezinnen te storen. Groen! is het
in principe eens met de Brusselse rechter, die stelt dat piste 02 te
dicht bij een bevolkingsconcentratie ligt. Maar dit geldt evenzeer
voor alle andere pistes en vliegroutes. Het beperkte Spreidingsplan
Anciaux concentreert alle vluchten grotendeels over slechts twee
gebieden: de Noordrand en de Oostrand. Sindsdien zijn er meer
actiecomités dan ooit tevoren. Dit bewijst dat het verdunningseffect
dat nagestreefd wordt door het aantal vluchtbewegingen te spreiden, te
beperkt is om voor alle overvlogen inwoners de overlast draaglijk te
houden. Er zijn te veel nachtvluchten en het huidige Spreidingsplan
Anciaux, noch het concentratiemodel, zijn in staat om de nachtrust en
de leefbaarheid te herstellen.
"Op lange termijn is de toename van het aantal vluchten in een zo
dicht bevolkt gebied geen realistische optie. Er zijn grenzen aan de
groei en het ecologisch draagvlak van de luchthaven is nu reeds
overschreden. Of willen we misschien dat onze kinderen weldra in één
groot industrieel opofferingsgebied wonen?", zegt Vlaams
volksvertegenwoordiger Eloi Glorieux (Groen!)
Het is niet omdat DHL beslist heeft om niet uit te breiden op
Zaventem, dat het leefbaarheidprobleem in de vele gemeenten rond de
luchthaven is opgelost. Groen! betreurt dan ook dat de regeringen van
dit land gedurende de laatste maanden niets hebben ondernomen om het
geschonden ecologisch en maatschappelijk draagvlak te herstellen. Dit
is nochtans een noodzakelijke voorwaarde en de beste garantie voor het
behoud van de belangrijke economische en tewerkstellingspool die de
luchthaven is.
Groen! stelt concreet voor:
* dat het taboe over een vermindering van het aantal nachtvluchten
doorbroken wordt. Aan de maximumgrens van 25.000 nachtvluchten mag
daarom enkel geraakt worden om ze te verlagen;
* dat de groei van het aantal vluchten overdag begrensd wordt tot
een niveau waarop de hinder voor alle omwonenden draaglijk is;
* dat afgestapt wordt van de 'spreid-concentratie' van het huidige
Plan Anciaux en werk gemaakt wordt van een eerlijke en billijke
spreiding over alle technisch mogelijke pistes en vliegroutes;
* dat de regering zich inzet om op Europees vlak tot een principiële
nachtvluchtenstop tussen 23u. en 07u. te komen.
Eloi Glorieux, Vlaams volksvertegenwoordiger Groen!