| |Nr. |2004-551 | | |Arnhem|15 december | | |, |2004 | | | | |STEDENDRIEHOEK: WONEN EN WERKEN BUNDELEN IN STEDELIJK NETWERK APELDOORN, ZUTPHEN EN DEVENTER
Steden moeten inbreiden en uitbreiden
Wonen en werken in de regio Stedendriehoek moet zoveel mogelijk worden gebundeld in het stedelijk netwerk Apeldoorn, Zutphen en Deventer. De ruimte voor deze verstedelijking moet zowel in inbreiding als uitbreiding van deze steden worden gevonden. Dit staat in het nieuwe Streekplan Gelderland 2005.
Gedeputeerde Staten (GS) hebben het streekplan in ontwerp vastgesteld. In februari volgt de inspraak, waarna het Gelders parlement (Provinciale Staten) het plan voor de zomer 2005 definitief vast zal stellen.
De provincie beschrijft in het nieuwe streekplan naast het generieke ruimtelijke beleid voor heel Gelderland ook, en vooral, het regiospecifieke beleid. De samenwerkende gemeenten in de regio's leverden daar, in de vorm van regionale structuurvisies, een belangrijke bijdrage aan. In de regio Stedendriehoek gaat het om de gemeenten Apeldoorn, Brummen, Epe, Lochem, Voorst, Zutphen en Deventer (Overijssel). Andere regio's naast de Stedendriehoek zijn: KAN, Vallei, Noord-Veluwe, Achterhoek en Rivierenland.
`Rode` en `groen-blauwe` gebieden
Het nieuwe streekplan gaat uit van de "provinciale ruimtelijke hoofdstructuur". Deze structuur bestaat enerzijds uit de "rode" gebieden in Gelderland - waar de verstedelijking wordt geconcentreerd - en anderzijds uit het "groenblauwe" raamwerk, de gebieden die uit oogpunt van natuur (groen), water (blauw) en cultuurhistorie belangrijk zijn. Daar bemoeit de provincie zich actief met het ruimtelijk beleid. Het overig bebouwd en landelijk gebied - het "multifunctioneel gebied" - wordt meer dan in het verleden het domein van de gemeenten.
Stedelijk netwerk
Voor de regio Stedendriehoek functioneert de driehoek Apeldoorn-Zutphen-Deventer als stedelijk netwerk. Wonen, werken en voorzieningen worden hier geconcentreerd. Bundeling van verstedelijking in de Stedendriehoek is nodig om te voorkomen dat de ruimteclaims te zeer worden verspreid. Dat leidt tot eenvormigheid en verrommeling van het landschap. Van de drie steden neemt Apeldoorn het leeuwendeel van de herstructurering en intensivering van het bestaande bebouwde gebied voor haar rekening. Overigens is herstructurering niet alleen voorbehouden aan de steden. Deze aanpak vindt ook in de dorpen plaats. Belangrijke binnenstedelijke projecten zijn: Stationsomgeving en Helbergen in Zutphen en Kanaalzone, Centrumgebied en de wijken Zuid en Zevenhuizen in Apeldoorn.
Maar met herstructurering van bestaande steden en dorpen is de Stedendriehoek er niet. Het biedt onvoldoende capaciteit. Daarom zijn nieuwe stedelijke uitbreidingen onmisbaar. Het streekplan noemt in dat verband de lopende stadsuitbreidingen Zuidbroek in Apeldoorn en Leesten in Zutphen en de IJsselsprongen bij Zutphen en Deventer. Bij de IJsselsprongen gaat het om compacte uitbreidingen in de nabijheid van de stadscentra, maar aan de overzijde van de rivier. Realisering van deze sprongen speelt pas op lange termijn. Het streekplan geeft aan dat mogelijkheden voor combinatie met bypasses (in het kader van Ruimte voor de Rivier) opengehouden moeten worden.
Bedrijvigheid
Volgens de provincie heeft de Stedendriehoek door haar gunstige ligging op het gebied van bedrijvigheid mogelijkheden voor ICT, maatschappelijke diensten, de toeristische sector en media- en procestechnologie. Belangrijke projecten binnen het stedelijk netwerk die ruimte voor bedrijvigheid bieden: revitalisering en uitbreiding van het bedrijventerrein De Mars in Zutphen, uitbreiding van de bedrijventerrein Zutphen-Revelhorst en Apeldoorn-Noord en de nieuwe regionale bedrijventerreinen Beekbergen (A1) en Biezematen (oksel A1/A50) bij Apeldoorn.
Voor de intensieve veehouderij is in het kader van de reconstructie een landbouwontwikkelingsgebied aangewezen ten oosten van Vaassen en ten noorden van Gorssel.
Bereikbaarheid
Voor de bereikbaarheid van de regio, en met name het stedelijk netwerk, is verbetering van de weginfrastructuur en Regiorail nodig. Maatregelen worden getroffen om de capaciteit op de A1 en de A50 te verhogen. Het streekplan noemt verder:
- doorstroommaatregelen op de N348
- omlegging N345 Zutphen de Hoven en Voorst
- verbetering van de N346 bij Lochem. Met de komst van een aantal nieuwe stations kan de Regiorail tot een efficiënt en doelmatig openbaarvervoerssysteem voor het stedelijk netwerk worden uitgebouwd.
Veluwemassief
De Stedendriehoek bestaat naast het stedelijk netwerk ook uit een deel van het Veluwemassief, de Veluweflanken, de IJsselvallei en de Graafschap. Het streekplan noemt de overgangen van het massief naar de omliggende, lagergelegen, gebieden bijzonder waardevol. Er ligt een krans van dorpen, stadjes en steden, die niet mag dichtslibben en verstenen. "Groene wiggen", zoals tussen Vaassen en Apeldoorn, tussen Apeldoorn en Eerbeek en tussen Eerbeek en Dieren, moeten dit waarborgen. Binnen enkele groene wiggen liggen ook zg. ecologische poorten. Die zorgen voor natuurlijke verbindingen tussen de hoge en drogere gronden van het Veluwemassief en de lage, natte gronden van de Randmeerkust en IJsselvallei. Het gaat om de Beekbergse Poort tussen Apeldoorn en Eerbeek en de Soerense Poort tussen Eerbeek en Dieren. Recreatie
Het gebied is rijk aan landschap en aan water. Dat biedt grote mogelijkheden voor toerisme en recreatie. Belangrijke projecten in dat verband zijn: Bussloo en omgeving (te onwikkelen tot een regionaal park van formaat), groen in en om de stad en gebiedsgerichte beleid voor het Apeldoorns Kanaal (belangrijk voor cultuurhistorie, waterbeheer en recreatie).
Waardevolle landschappen
Het streekplan beschouwt het Veluwemassief, Beekbergen en Loenen en omstreken, de Graafschap en de Zuidelijke IJsselvallei als waardevolle landschappen. Daar geldt een `ja, mits`-benadering voor nieuwe bouwlocaties en andere ruimtelijke ingrepen.
Windturbines
Naast de zoekzones voor windturbines is een locatie voor een kansrijk initiatief voor een windturbinepark, nl. de Mars in Zutphen.
Informatieavond
De provincie houdt voor de Stedendriehoek op woensdag 23 februari in congrescentrum Hanzehof in Zutphen een informatie- en discussiebijeenkomst over het nieuwe streekplan
Provincie Gelderland