nummer 269 / Ede, 14 december 2004
Gemeente Ede start campagne voor Digitaal Loket
De gemeente Ede start een campagne om het onlangs gestarte digitaal
loket onder de aandacht van het Edese publiek te brengen.
Tease and please
De campagne heeft een `tease and please` karakter: de aandacht van het
publiek wordt getrokken met grote posters in 50 abris. Op de posters
wordt een vraag gesteld (`lantaarnpaal stuk?`). Voor het antwoord
wordt het publiek als stap 1 naar de Edese website www.ede.nl
verwezen. De volgende stappen staan niet op de poster, maar wel op een
ansichtkaart die op 15 december huis aan huis verspreid wordt: stap 2:
kies digitaal loket; stap 3 kies producten; stap 4 klik op meldpunt
beheer; stap 5: vul het webformulier in en verstuur, KLAAR. De
campagne wordt ondersteund met informatie op de gemeentelijke website
en op de gemeentelijke informatiepagina in het nieuwsblad Ede Stad.
Digitaal Loket
Het digitale loket is op 29 november 2004 geopend. Doel van het loket
is burgers een nieuw kanaal aan te bieden om hun zaken met de gemeente
af te handelen. Momenteel is het Meldpunt Beheer operationeel. Via dit
meldpunt kan iedereen zaken melden die spelen in de openbare ruimte.
Wie een melding doet via het Meldpunt, kan desgewenst ook via het web
op de hoogte gehouden worden van de afhandeling.
Mijn Loket
Een bijzondere faciliteit die eveneens in 2005 aangeboden gaat worden
is Mijn Loket. Elke Edenaar kan zon persoonlijk loket krijgen door
zich eenmalig aan te melden. Een individuele code geeft toegang tot
het eigen loket. In het eigen loket komen alle lopende zaken in beeld;
een melding, een aanvraag, etcetera.
EdeMail
Een andere faciliteit die in de eerste helft van 2005 van start zal
gaan is `EdeMail`. Geïnteresseerden ontvangen dan specifieke
informatie van de gemeente over de door hen van te voren opgegeven
onderwerpen. Bijvoorbeeld over aangevraagde vergunningen in de eigen
buurt. Of alle informatie over onderwijs in Ede.
Innovatieprogramma
Het Digitaal Loket maakt deel uit van het innovatieprogramma
www.ede.nl, dat de gemeenteraad op 18 december 2003 heeft vastgesteld.
Doelen van dit innovatieprogramma zijn: verhogen van de kwaliteit van
dienstverlening, verbeteren van de efficiëntie bedrijfsvoering,
directe communicatie tussen burger en bestuur, een betere kwaliteit
van de informatievoorziening.
Met de op zich bescheiden start van het digitaal loket zet Ede een
belangrijke stap voorwaarts in het verbeteren van de dienstverlening
aan de inwoners. Internet zal daar in de toekomst een steeds
belangrijkere rol bij spelen.
Gemeente Ede