Alle gehandicapten houden grijs kenteken
woensdag 15 december 2004
Staatssecretaris J. Wijn (CDA) heeft dinsdag 14 december aan de Eerste
Kamer toegezegd dat alle gehandicapten die zijn aangewezen op vervoer
met een bestelbusje hun grijze kenteken mogen houden. Dit geldt ook
voor gehandicapten die een opvouwbare rolstoel hebben. Bovendien
beloofde de staatssecretaris op aangeven van senator Van Driel (PvdA)
dat hij aan de inspecties zal zeggen dat zij 'ruimhartig' met de
regeling moeten omgaan waar het gehandicapten betreft. Hij voelde
vooralsnog niet voor de suggestie van VVD-senator Biermans om
gehandicapten die een grijs kenteken willen (houden) om een
doktersattest te laten vragen door de belastingdienst. Een verzoek van
Van Driel, gesteund door andere oppositiepartijen, om voor alle
particulieren die per 1 juli 2005 hun grijze kenteken verliezen, een
overgangstermijn van een jaar of twee, drie in te voeren, wees de
staatssecretaris vierkant af. Hij kreeg voor deze houding voluit steun
van de regeringspartijen VVD en D66. Ook regeringspartij CDA steunde
Wijn, al vroeg senator Essers in eerste instantie nog wel naar de
uitvoeringstechnische en budgettaire gevolgen van een
overgangstermijn.
Volgens Essers is het ongedaan maken van het onbedoeld gebruik van het
grijs kenteken 'gerechtvaardigd', maar had dit al veel eerder moeten
gebeuren. Het CDA in de Eerste Kamer vindt het ongelukkig dat het
afschaffen van het grijs kenteken in het kader is gezet van een
compensatie voor de verlaging van de winstbelasting voor ondernemers
van 34,5% naar 31,5% in 2005, 30,5% in 2006 en 30% in 2007.
Van Middelkoop zette namens de fracties van SGP en ChristenUnie de
staatssecretaris flink onder druk met de stelling dat een overheid die
het grijze kenteken voor particulieren 22 jaar heeft gedoogd er nu
niet in een klap een streep door kan zetten. Het grijze kenteken voor
bestelauto's is vanaf het begin niet bedoeld geweest voor particulier,
maar voor zakelijk gebruik. Door steeds nieuwe eisen te stellen
(bijvoorbeeld minder ramen) heeft de overheid steeds geprobeerd deze
minder belaste automobielen niet door particulieren te laten
gebruiken. Wijn in de Eerste Kamer: "Dat bleek een doodlopende weg te
zijn. Daarom komt er nu een instrumentarium bij, namelijk de koppeling
aan het ondernemerschap".
Volgens de staatssecretaris heeft de overheid permanent geprobeerd om
het onbedoelde gebruik tegen te gaan door de busjes zo onaantrekkelijk
te maken dat alleen bedrijven er gebruik van zouden maken.
Het kabinet wilde aanvankelijk van alle grijze kentekens af, maar op
initiatief van Tweede Kamer fractieleider Verhagen van het CDA besloot
de Tweede Kamer om 'echte' ondernemers een bestelauto met grijs
kenteken te laten houden.
In de Eerste Kamer zei de CDA-er Essers hierover: "Het gevolg is dat
particulieren met een grijs kenteken het gevoel krijgen dat zij moeten
opdraaien voor een tariefsverlaging van de winstbelasting waarvan in
eerste instantie alleen ondernemers profiteren".
De smeekbede van de Chronisch zieken en Gehandicapten Raad (CG-raad)
aan de senaat om in elk geval particulieren die gehandicapt zijn bij
de maatregel te ontzien, leverde na aandrang uit de gehele Eerste
Kamer een royale toezegging van de staatssecretaris op. Hij sloot ook
gehandicapten met een wel opbouwbare rolstoel niet uit en daar had de
CG-raad niet eens om gevraagd.
Wijn: "Iemand die vanwege zijn lichamelijke conditie een busje nodig
heeft, kan dat behouden met een grijs kenteken. De Belastingdienst zal
daar ruimhartig mee omgaan en naar de geest van de regeling handelen".
Tegen de zin van de oppositie stemde de Eerste Kamer in met het
belangrijkste voorstel van het belastingplan 2005: de verlaging van de
winstbelasting in enkele stappen van 34,5% nu naar 30% in 2007. Dit
scheelt de schatkist 1,2 miljard euro aan inkomsten. Volgens de
oppositie onder leiding van de PvdA kan dit geld beter worden besteed,
maar de coalitie van CDA, VVD en D66 vindt een lagere winstbelasting
hard nodig om het vestigingsklimaat voor bedrijven in Nederland te
verbeteren. Zij willen een nog lager tarief in de toekomst, maar
drongen ook aan op harmonisatie in het kader van de EU. In dit verband
werden percentages van 25 en 20 genoemd. Staatssecretaris Wijn sprak
suggesties van de oppositie tegen dat door haasje-over-gedrag in de EU
uiteindelijk een tarief van 0% uit de bus zou komen voor de
winstbelasting. Wijn heeft in Europees verband gepleit voor een
minimumtarief van 20%.
---
link (opent in een nieuw venster) Stenogram 14 december 2004 Dit is
een downloadbaar word-bestand van 463.5 Kilobyte word
Aan de informatie op deze site kunnen geen rechten worden ontleend.
Eerste Kamer der Staten Generaal