Gemeente Capelle a/d IJssel



Jongeren spelen interactief theater over veiligheid

Foto: Peter Molkenboer

In de tweede klassen van het IJsselcollege, Comenius College en praktijkschool Accent wordt dit schooljaar op bijzondere wijze aandacht besteed aan het thema veiligheid. In het kader van het project De Veilige School spelen jongeren een levensecht, interactief theaterstuk. De spelers nemen het in de voorstelling op voor de veiligheid die in het geding is. Door het naspelen van situaties leren de jongeren waar hun eigen grenzen liggen en die van anderen. Ook leren ze respect te hebben voor de medemens en om te gaan met agressie.

De leerlingen spelen twee situaties na. De eerste situatie is voor alle leerlingen hetzelfde en speelt zich af in het openbaar vervoer. Slechts één stoel is nog beschikbaar, maar een geïrriteerd uitziende reiziger heeft zijn tas op de stoel geplaatst. De leerlingen krijgen vervolgens de opdracht de reiziger over te halen zijn tas van de stoel te halen, zodat de stoel vrijkomt. Benaderen zij de reiziger te agressief of ondoordacht, dan ontvangen zij hiervoor een gele of zelfs rode kaart. Daarbij wordt uitgelegd wat de consequenties van hun gedrag op dat moment kunnen zijn.

Voor de tweede situatie mogen leerlingen zelf een situatie aandragen, die zij vervolgens naspelen. Uiteindelijk worden beide rollenspellen nabesproken en mogen de leerlingen zelf toelichten waarom zij een gele of rode kaart hebben ontvangen en wat zij hadden kunnen doen om het krijgen van de kaart te voorkomen.

Er zijn inmiddels diverse voorstellingen geweest bij het IJsselcollege, het Comenius College en praktijkschool Accent /De Brug.