Jongeren spelen interactief theater over veiligheid
Foto: Peter Molkenboer
In de tweede klassen van het IJsselcollege, Comenius College en
praktijkschool Accent wordt dit schooljaar op bijzondere wijze
aandacht besteed aan het thema veiligheid. In het kader van het
project De Veilige School spelen jongeren een levensecht,
interactief theaterstuk. De spelers nemen het in de voorstelling op
voor de veiligheid die in het geding is. Door het naspelen van
situaties leren de jongeren waar hun eigen grenzen liggen en die
van anderen. Ook leren ze respect te hebben voor de medemens en om
te gaan met agressie.
De leerlingen spelen twee situaties na. De eerste situatie is voor
alle leerlingen hetzelfde en speelt zich af in het openbaar
vervoer. Slechts één stoel is nog beschikbaar, maar een geïrriteerd
uitziende reiziger heeft zijn tas op de stoel geplaatst. De
leerlingen krijgen vervolgens de opdracht de reiziger over te halen
zijn tas van de stoel te halen, zodat de stoel vrijkomt. Benaderen
zij de reiziger te agressief of ondoordacht, dan ontvangen zij
hiervoor een gele of zelfs rode kaart. Daarbij wordt uitgelegd wat
de consequenties van hun gedrag op dat moment kunnen zijn.
Voor de tweede situatie mogen leerlingen zelf een situatie
aandragen, die zij vervolgens naspelen. Uiteindelijk worden beide
rollenspellen nabesproken en mogen de leerlingen zelf toelichten
waarom zij een gele of rode kaart hebben ontvangen en wat zij
hadden kunnen doen om het krijgen van de kaart te voorkomen.
Er zijn inmiddels diverse voorstellingen geweest bij het
IJsselcollege, het Comenius College en praktijkschool Accent /De
Brug.
Gemeente Capelle a/d IJssel