| |Nr. |2004-553 | | |Arnhem|15 december | | |, |2004 |ACHTERHOEK KAN ZICH PROFILEREN MET KLEINSCHALIGHEID EN GEBIEDSKWALITEITEN Streekplan: Veranderingsproces in goede banen leiden
De Achterhoek moet zich ontwikkelen als een economisch, sociaal en cultureel zelfstandige regio die zich naar buiten toe vooral profileert met haar kleinschaligheid en gebiedskwaliteiten. Omdat er veranderingen in het landschap te verwachten zijn, is waakzaamheid echter geboden. Ontwikkelingen in de landbouw, de mogelijke komst van de A18, groei van de recreatie en schaalvergroting in het voorzieningenaanbod zetten de opnamecapaciteit van dat karakteristieke landschap onder druk. Dat veranderingsproces moet in goede banen worden geleid. Dit staat in het nieuwe streekplan van de provincie Gelderland.
Gedeputeerde Staten (GS) hebben dit streekplan in ontwerp vastgesteld. In februari volgt de inspraak, waarna het Gelders parlement (Provinciale Staten) het plan voor de zomer 2005 definitief vaststelt.
De provincie beschijft in het nieuwe streekplan naast het generieke beleid voor heel Gelderland ook, en vooral, het regiospecifieke beleid. De samenwerkende gemeenten in de regio's leverden daar, in de vorm van regionale structuurvisies, een belangrijke bijdrage aan. In de regio Achterhoek gaat het, met ingang van 1 januari, om de gemeenten Doetinchem, Bronkhorst, Berkelland, Oude IJsselstreek, Aalten, Groenlo-Lichtenvoorde, Winterswijk en Montferland. De andere regio's in Gelderland zijn: Knooppunt Arnhem-Nijmegen, Stedendriehoek, Vallei, Noord-Veluwe en Rivierenland.
`Rood` en `groen-blauw`
Het nieuwe streekplan gaat uit van de "provinciale ruimtelijke hoofdstructuur". Deze structuur bestaat enerzijds uit de "rode" gebieden in Gelderland - waar de verstedelijking wordt geconcentreerd - en anderzijds uit de "groenblauwe" gebieden, die uit oogpunt van natuur (groen), water (blauw) en cultuurhistorie belangrijk zijn. Daar bemoeit de provincie zich actief met het ruimtelijk beleid. Het overig bebouwd en landelijk gebied - het "multifunctioneel gebied" - wordt meer dan in het verleden het domein van de (in regionaal verband samenwerkende) gemeenten.
Vertaald naar de Achterhoek is de unieke ruimtelijke kwaliteit van deze regio vooral terug te vinden in de groenblauwe gebieden en het multifunctioneel gebied. Verstedelijking
De regionale centrumfunctie van Doetinchem wordt voortgezet en geïntensiveerd. Deze kern mag zich profileren als een krachtige en aantrekkelijke stad op gebied van wonen, werken en voorzieningen. De stedelijke ontwikkeling moet enerzijds binnen de stad plaatsvinden ("binnenstedelijke transformatie") en anderzijds via uitbreidingen. Zo wordt het bedrijventerrein Hamburgerbroek omgevormd tot een gebied met centrumfuncties en functies behorende bij een stationslocatie. Voor bedrijven is een regionaal terrein voorzien tussen Doetinchem en Wehl en aansluitend een gebied voor groen om de stad. Wijnbergen in Doetinchem en Laarberg in Groenlo-Eibergen voorzien in de behoefte aan regionale bedrijventerreinen. Om het gebrek aan ruimte voor regionale opvang van bedrijven in Doetinchem op te vangen wordt een nieuw bedrijventerrein langs de A18 ontwikkeld.
In de stedenband langs de Oude IJssel - van Doetinchem tot aan de kern Gendringen - ligt de nadruk de komende jaren op herstructurering en transformatie van het bestaand stedelijk gebied. Daar moet een (klein) stedelijk woon- en leefklimaat worden gerealiseerd. Met uitzondering van Doetinchem is er geen ruimte voor grootschalige ontwikkelingen. Daarvoor is plaats in de dragerzone. Het streekplan geeft ook aan dat er bij de meeste stations aan de Syntuslijn ruimte gevonden kan worden voor lokale behoefte aan woningen, bedrijven en voorzieningen. Hoe groot de mogelijkheden zijn en met welke functies verschilt per locatie.
Dragerzone
De `dragerzone´ wordt gevormd door het gebied dat goed ontsloten is met de rest van Nederland, namelijk de zone langs de A18/N18 en de A12. Provincie en regio zijn het eens over de mogelijkheden om hier tot netwerkvorming te komen. Dat moet op een uitgekiende manier gebeuren, zodat de door te trekken A18 wordt ingepast in het landschap en de zone niet dichtslibt tot één stedelijk lint. Over de realisering van de omzetting van de N18 in de A18 bestaat, afgezien van de rondweg bij Eibergen, geen duidelijkheid. Daarom is netwerkvorming langs deze zone pas op termijn als kansrijk te beschouwen. Maar de provincie vindt het toch verstandig hier nu al over na te denken en dit samen met de regio uit te werken. Daarbij gelden verschillende uitgangspunten. Zo moet het concept zowel inpasbaar zijn in de huidige situatie (N18) als in een toekomstige situatie (doorgetrokken A18). Ook moet het op korte termijn uitvoerbaar zijn.
Dorpenlandschap
Het streekplan wil de kwaliteit van het dorpenlandschap instandhouden. Dat vraagt om een zorgvuldige benadering van de groei van dorpen en de vormgeving van de randen. Daarom staat de regio voor de uitdaging hoe zij in de toekomst de ruimtelijke inpassing tussen uitbreiding, landschap en bestaande kern vorm wil geven.
Groenblauwe assen
In het Achterhoekse middengebied, tussen de Graafschap en het Plateau van Winterswijk, is sprake van een optelsom aan ruimtevragende wensen. Vanuit het reconstructieplan is in een lintvormige zone hier een groot aantal landbouwontwikkelingsgebieden gepland voor intensieve veeteelten. De geplande A18 schampt het gebied in de rechterzij. Daarnaast zijn er opgaven vanuit natuur en water, die voornamelijk zijn ingegeven om een groen-blauwe verbinding te leggen tussen de Graafschap en het Plateau van Winterswijk via het bekenstelsel Baakse beek/Veengoot in combinatie met HEN(hoogste ecologische niveau)-wateren Winterswijk, 't Klooster/Lindense Laak. De provincie wil in samenwerking met de regio en andere betrokkenen de projecten in het Middengebied samenbrengen in één ontwikkelingsaanpak, zodat een integrale visie mogelijk is. In deze visie kan de inrichting van de beken als aanleiding genomen worden voor een nieuwe ruimtelijke structuurdrager.
Informatieavond
De provincie houdt voor de Achterhoek op donderdag 24 februari in zalencentrum Meijer in Groenlo een informatie- en discusieavond over het nieuwe streekplan.