VERENIGING EIGEN HUIS
http://www.eigenhuis.nl
Nieuw keurmerk zorgt voor betere nieuwbouwwoningen
Gouda, 15 december 2004
Kopers van nieuwbouwwoningen profiteren binnenkort van het nieuwe
Keurmerk Klantgericht Bouwen. Dit keurmerk moet ervoor zorgen dat het
aantal klachten over opleveringsgebreken aan nieuwbouwhuizen sterk
afneemt en dat de dienstverlening van bouwers verbetert.
Het Keurmerk Klantgericht Bouwen wordt uitgereikt aan bouwbedrijven
als blijkt dat het bedrijf goed scoort op het gebied van
dienstverlening en opleverkwaliteit. Het keurmerk biedt vooral
voordelen voor kopers van nieuwbouwhuizen. Zij kunnen voorafgaand aan
de koopbeslissing zien of het bedrijf dat de woningen gaat bouwen,
uitblinkt in kwaliteit en klantgerichtheid.
Het keurmerk wordt beheerd en uitgegeven door de Stichting
Klantgericht Bouwen. Deze stichting is opgericht door Vereniging Eigen
Huis en BouwNed, de koepelorganisatie van bouwbedrijven en
ontwikkelaars. Het is voor het eerst dat deze partijen de handen op
een dergelijke wijze ineen slaan.
Bouwbedrijven ontvangen het Keurmerk Klantgericht Bouwen als kopers
een gunstig oordeel hebben over de kwaliteit van de dienstverlening
tijdens de verkoop, de bouw en na de oplevering. Daarnaast moeten
bouwkundigen van Vereniging Eigen Huis constateren dat de woningen
gemiddeld genomen met weinig gebreken worden opgeleverd.
Op 2 februari 2005 zal minister Dekker van VROM de eerste certificaten
overhandigen aan bouwbedrijven en ontwikkelaars die als eerste voldoen
aan de eisen van het Keurmerk. De Stichting Klantgericht Bouwen heeft
een eigen website: www.klantgerichtbouwen.com.