Gemeente Den Haag

december 2004
Ruim 11 miljoen voor herinrichting Duindorp, Spoorwijk en Transvaal (14 december)

Vandaag heeft het college van B&W ingestemd met de herinrichtingsplannen voor een groot aantal straten in Duindorp, Spoorwijk en Transvaal. In totaal wordt hiervoor ruim 11 miljoen geïnvesteerd met als doel het realiseren van een kwaliteitsimpuls in de openbare ruimte. De plannen zijn tot stand gekomen in samenspraak met de bewoners en overige belanghebbenden.

Bij de herinrichtingsplannen staan het verbeteren van de verkeersveiligheid en de leefomgeving centraal. Daarnaast wordt tegemoet gekomen aan de vraag naar meer parkeerplaatsen.

Berlagepalen in Duindorp
Parallel aan de toekomstige nieuwbouw in de Wieringsestraat wordt de aangrenzende duinenstrip heringericht. De bestaande paden in het duingebied worden beter aangesloten op de nieuwe bouwkavels. In de duinrand komen drie hoofdingangen, namelijk bij het Markenseplein, het verlengde van de Bevelandsestraat en bij de Griendsestraat. Bij de openingen tussen de bouwkavels worden bielzen trappen aangelegd, die op hun beurt in verbinding staan met de hoofdpaden in het duingebied. Het duingebied zelf zal bestaan uit duingras met inheemse planten en bomen.
Daarnaast krijgen een negental straten in Duindorp een nieuwe inrichting. Het gaat hierbij om de Breezandstraat, Voornsestraat, Puttensestraat, Bruinbankstraat, Rottumsestraat, Schiermonnikoogsestraat, Amelandsestraat, Markensestraat en de Wieringsestraat. Aan beide zijden van de weg worden parkeerstroken (langsparkeren) aangelegd. Het aantal parkeerplaatsen wordt daarmee met 52 uitgebreid. Begin 2006 start de uitvoering en de oplevering vindt plaats in het derde kwartaal van 2006. In aansluiting op de herinrichting van deze straten zullen in 2008 ook de Gruttostraat, de Zeezwaluwstraat, de Sternstraat en de Zeearendstraat worden opgeknapt. Het bijzondere karakter van Duindorp wordt nog eens extra benadrukt door het plaatsen van zogenaamde Berlagepalen. Dit zijn verlichtingsmasten die passen bij zowel de bestaande, als de nieuwe architectuur. De plaatsing van de masten loopt mee in de herinrichting van het wegennet in Duindorp. Met de herinrichting van deze straten in Duindorp is een bedrag van ruim 4 miljoen gemoeid.

Voortuin van Spoorwijk
In het westelijk deel van Spoorwijk krijgen diverse straten een opknapbeurt. Het gaat om de Guido Gezellestraat, Hugo Verrieststraat, de Schimmelweg, Prudens van Duysestraat, Laakkade, Willem de Clerqstraat, Van Oosterwijk Bruynstraat, Capadosestraat, Schaapherderstraat en het Alberdingk Thijmplein.

Doel is het verbeteren van de huidige parkeersituatie in de veelal smalle straatjes in dit deel van de wijk. In totaal komen er 94 extra parkeerplaatsen bij. Het is de verwachting dat de herinrichting zal leiden tot een herkenbaar, hoogwaardig gebied dat naadloos aansluit bij de nieuwbouwontwikkeling. Opvallend is het herinrichtingsplan voor het Alberdingk Thijmplein, dat wordt terugbracht in zijn oorspronkelijke symmetrische vorm. Het plein moet daarmee de allure krijgen van de voortuin van Spoorwijk. Ook in Spoorwijk bedragen de kosten ruim 4 miljoen. De uitvoering start in het vierde kwartaal van 2005 en de oplevering vindt een jaar later plaats.

Transvaal
In Transvaal gaat het om de herinrichting van de middenberm van de De La Reyweg, de gehele Marktweg, de Potchefstraat en het Mandelaplein. De herinrichting van de middenberm van de De La Reyweg is vooral nodig omdat er sprake is van een onveilige verkeerssituatie, slijtage en vervuiling. Door de herinrichting zal het aantal parkeerplaatsen worden uitgebreid van 78 naar ongeveer 100. Bij de Marktweg wordt aan één zijde een voorziening van langs parkeren aangelegd en aan de andere zijde gestoken parkeren, waarbij de zijden halverwege de straat wisselen. In plaats van asfalt komen er gebakken klinkers in de rijweg en de verlichting wordt op het vereiste niveau gebracht. Bovendien wordt op de Marktweg een 30 km-regime ingevoerd. Verder wordt de Potchefstraat weer als traditionele straat ingericht en het deel van het Mandelaplein, tussen de Wolmaranstraat en de Fisherstraat, wordt heringericht tot één geheel en er komt een nieuwe groeninrichting.
In totaal is met deze herinrichting in Transvaal een investering van ruim 3,5 miljoen gemoeid. Net als in de De La Reyweg wordt ook in de Marktweg in het vierde kwartaal 2005 begonnen met de uitvoering. Oplevering vindt plaats in het eerste kwartaal van 2006. De uitvoering van de Potchefstraat en het Mandelaplein start in het vierde kwartaal van 2007 en de oplevering is in het tweede kwartaal van 2008.