PERSBERICHT
Digitale concurrenten raken traditionele uitgeverij in het hart
Vervagende marktgrenzen dwingen uitgevers van folioproducten in 2005 tot meer innovatie
Weesp, 14 december 2004 - Meer dan ooit lijkt de traditionele uitgever slachtoffer te worden van innovatieve initiatieven van nieuwe marktpartijen. In 2005 wordt de strijd feller en de grens tussen beide markten kleiner. 'Digitale concurrenten raken uitgeverij in het hart' vertelt Michiel van der Meer, manager van Speurders.nl bij De Telegraaf in het decembernummer van InCT,'maar De Telegraaf zet Speurders.nl agressief in de markt'. Frank Crebas van Marktplaats in een reactie: 'Wij hebben geen krant nodig'. 'We maken dikke winst' vertelt Maurits Hertzberger van Recht.nl en digitaal uitgever pur sang in hetzelfde nummer. Moet de traditionele uitgever zich zorgen maken of is de branche zich in een hoog tempo opnieuw aan het uitvinden? Het decembernummer van InCT maakt de balans op. Verder in dit nummer van InCT onder meer aandacht voor luisterboeken, een markt die dankzij mp3 ook in Nederland snel groeit; een verslag van het succesvolle congres InCTspiratie; een praktijkcase over innovatieprocessen bij grote en kleine educatieve uitgeverijen; een productbespreking over online fora en een review van de websites van dagbladuitgevers in Nederland. Het decembernummer van InCT verschijnt op 16 december a.s.
Over InCT
Het vakblad InCT (spreek uit als 'inkt') richt zich op innovatie en ict-toepassingen bij uitgevers van boeken, tijdschriften en kranten en multimedia. InCT, een uitgave van de Rotterdamse uitgeverij Letter & Geest, maakt geen onderscheid tussen kleine, grote en corporate uitgevers en bedient zowel de Belgische als de Nederlandse markt. Aan de hand van cases, interviews, achtergrondartikelen en praktische toepassingen belicht InCT het grensvlak van automatisering, nieuwe media, innovatie en uitgeven.
Elk nummer van de kwartaaluitgave bevat een gebalanceerde mix over innovatie, nieuwe media en uitgeefproducten als electronic paper, internet, cd-rom en dvd, maar ook over de automatisering van bedrijfsprocessen, zoals database publishing, mediumneutrale opslag, e-marketing, abonnementenadministratie en redactionele automatisering. Op de website van InCT (
De primaire doelgroep bestaat uit de innovator en beslisser binnen de uitgeverij en de hoofden van het marketing-, content- en ict-team van algemene, educatieve, wetenschappelijke en corporate uitgeverijen in Nederland en België. Tot de secundaire doelgroep behoren de verschillende leveranciers van (ict-) producten en diensten en alle in ict-geïnteresseerden binnen de uitgeverij en daarbuiten.
Op 27 oktober organiseerde InCT het eerste congres voor innovatief uitgeven en ict onder de titel: InCTspiratie, van inspiratie tot business case. Dit succesvolle congres wordt in 2005 herhaald.
###
---
Ingezonden persbericht