D66

Tijdens de behandeling van het Belastingplan 2005 gisteren en vandaag in de Eerste Kamer, juichte fractievoorzitter Eddy Schuyer de voorgenomen verlaging van de vennootschapsbelasting toe, die steeds noodzakelijk is geworden sinds andere Europese landen eerder al die weg insloegen. Al tijdens de Algemene Politieke Beschouwingen dit jaar bepleitte hij de Europese agendering van de vennootschapsbelasting.

Met betrekking tot het grijs kenteken stelde Schuyer zich op het punt, dat het niet afschaffen hiervan per 1 januari 2005 een gemiste kans is, maar hij steunt het nieuwe beleid van de staatssecretaris, dat onrechtmatig gebruik van het grijs kenteken opnieuw tegen moet gaan. De fractievoorzitter is tegen een overgangsregeling, maar vanuit het oogpunt van de rechtsgelijkheid suggereerde hij toepassing van een bescheiden compenserende maatregel, zoals deze ook in 1993 werd toegepast. Toen konden autobezitters, die niet meer onder het grijs kenteken vielen, zonder bijtelling van het restant Belasting van Personenautos en Motorrijwielen (BPM), worden omgebouwd om daarna als geel kenteken auto aan het verkeer te kunnen deelnemen. Omdat de budgettaire gevolgen voor de Rijksbegroting van het opnieuw toepassen van deze compensatiemaatregel niet duidelijk zijn, zal de compensatie niet direct worden toegepast. Wél zal Schuyers suggestie onderdeel uitmaken van een CDA-motie, die onderzoek vraagt naar mogelijke compensatiemaatregelen.

14-12-2004 15:48