| |Nr. |2004-548 | | |Arnhem|14 december | | |, |2004 |AFSPRAKEN OVER GELDERSE PROJECTEN IN MEERJARENPROGRAMMA INFRASTRUCTUUR EN TRANSPORT (MIT) Erkenning voor eensgezindheid in regio
De provincie Gelderland en het Knooppunt Arnhem-Nijmegen (KAN) hebben met minister Peijs van Verkeer en Waterstaat afspraken gemaakt over een aantal Gelderse projecten in het Meerjarenprogramma Infrastructuur en Transport (MIT). In het MIT geeft het Rijk aan welke infrastructuur-projecten met behulp van rijksgeld worden opgepakt en wanneer.
De minister erkent de problemen rond het Waaloverschrijdend verkeer en wil samen met de regio in het eerste kwartaal van 2005 werken aan een convenant voor de realisatie en financiering van de stadsbrug bij Nijmegen. Daarnaast erkent de minister de problemen van de knellende capaciteit van de A12 van Ede Maanderbroek tot aan knooppunt Waterberg. Peijs heeft toegezegd dit samen met de regio te onderzoeken waarbij ook de effecten van het doortrekken van de A15 worden meegenomen. De resultaten van dit onderzoek worden meegenomen in de knelpuntanalyse van deel 3 van de Nota Mobiliteit. Op basis van dit onderzoek maakt Verkeer en Waterstaat in het eerste kwartaal van 2005 nadere afspraken met de provincie Gelderland en het KAN over de A12 en het doortrekken van de A15. Verder is afgesproken dat de minister samen met de regio nog naar de analyses van de A1 uit de Nota Mobiliteit kijkt. Ten slotte is er een financiële bijdrage van 15 miljoen voor de projecten op gebied van dynamisch verkeersmanagement in de Stedendriehoek en de Vallei en Zwolle-Kampen op basis van eenzelfde bedrag uit de regio. Dit is naar voren gekomen tijdens bestuurlijk overleg tussen het Landsdeel Oost en minister Peijs over de Nota Mobiliteit en het MIT. De minister heeft hierover gisteren een brief gestuurd naar de Tweede Kamer.
Minister Peijs heeft over de Nota Mobiliteit landsdelig overleg gevoerd. Tijdens dit overleg is ook het MIT besproken, zowel het huidige MIT, als het verlengde MIT ( 2011-2014) en de doorkijk van het MIT voor de jaren 2015-2020. Namens het Landsdeel Oost waren de provincies Gelderland, Overijssel, het KAN en Regio Twente aanwezig. Voor Gelderland en het KAN is een eenduidige verlanglijst ingebracht, die het resultaat is van het SWADT-traject, Samen Werken Aan De Toekomst. Hierin hebben de provincie Gelderland, het KAN en de gemeente Arnhem en Nijmegen samengewerkt om te komen tot een nadere prioritering van de grotere projecten op het gebied van ontbrekende weginfrastructuur. Resultaat van dit traject is een voorkeur voor de verbreding van de A50 in combinatie met een nieuwe stadsbrug Nijmegen als realistische, aanvaardbare verkeerskundige oplossing voor de bereikbaarheidsproblemen in de Gelderse regio, aangevuld met het doortrekken van de A15.
Provincie Gelderland