| |Nr. |2004-548 | | |Arnhem|14 december | | |, |2004 |REGIO EN PROVINCIE INVESTEREN FORS IN REGIORAIL STEDENDRIEHOEK
Gedeputeerde Staten van Gelderland en de regio Stedendriehoek willen fors investeren in het openbaar vervoer in de Stedendriehoek (Apeldoorn - Deventer - Zutphen). De plannen van de gezamenlijke overheden voorzien in de bouw van vier nieuwe treinstations. Het is voor het eerst dat een provincie samen met gemeenten de totale investeringen voor de bouw van een station op zich neemt zonder steun van het Rijk. Met deze investeringen van 14 miljoen euro verwachten Gelderland en de Stedendriehoek een verdubbeling van het aantal OV-reizigers. De provincie Gelderland sluit daarnaast met de NS een contract af voor de bediening van 2 nieuwe stations. Gelderland stelt zich financieel garant voor eventuele exploitatietekorten van NS. Ten slotte wordt in 2006 een geheel nieuw buslijnennet geĂŻntroduceerd om zo de nieuwe en bestaande stations goed te voorzien van reizigers. Hiermee wordt ook het eventuele exploitatietekort van NS verminderd. De kosten voor dit nieuwe buslijnennet worden weer gefinancierd uit het Innovatieprogramma Openbaar Vervoer. Met deze gecombineerde plannen wordt beter gebruikgemaakt van het bestaande spoor. Gelderland zet in op het verbeteren van het Openbaar Vervoer als een volwaardig alternatief voor de auto.
De provincie, regio Stededriehoek en de gemeenten in de regio zetten in op een versterking van de vervoersverbindingen in de regio. In het plan dat GS aan het Gelders Parlement voorlegt, gaat het om een totaalconcept van trein en bus met nieuwe onderdelen. Er komen twee nieuwe stations aan de spoorlijn Apeldoorn - Deventer: Apeldoorn-Osseveld en Twello en twee nieuwe stations aan de de lijn Zutphen - Apeldoorn: Voorst/Empe en Apeldoorn-de Maten. De buslijnen die nu nog parallel aan het spoor lopen, zullen eind 2006, na het realiseren van de stations, verdwijnen. In plaats daarvan komen nieuwe buslijnen, die ervoor zorgen dat inwoners uit de kleinere kernen in de nieuwe stations op de trein kunnen stappen.
Financiering
Voor de bouw van de nieuwe stations is in totaal ongeveer 14 miljoen geraamd. GS stellen het Gelders Parlement voor hiervan maximaal 9 miljoen voor zijn rekening te nemen. De Staten hebben dit bedrag in 2002 al hiervoor gereserveerd. De gemeenten in de Stedendriehoek zorgen voor het overige deel van de financiering. Het Gelders Parlement bespreekt de voorstellen voor Regiorail Stedendriehoek op 12 januari 2005. De provincie zal met NS een contract afsluiten voor de bediening van de stations Twello en Apeldoorn-Osseveld. NS neemt de risico's om een zekere ondergrens te halen (1200 nieuwe in- en uitstappers op beide stations per dag). Bij reizigersaantallen tussen 1200-1625 per dag staat de provincie garant voor exploitatietekort tot een maximum van 830.000 euro per jaar. De kosten voor het nieuwe buslijnennet worden voor maximaal 3 jaar mede gefinancierd uit het Innovatieprogramma Openbaar Vervoer voor een bedrag van 430.000 euro.
Nieuw busnet, thuiskomgarantie, marketingacties De opening van de nieuwe stations is aanleiding om het bestaande buslijnennet te veranderen. Insteek is een goede bereikbaarheid van de stations. Nieuwe buslijnen brengen reizigers van en naar de stations met aandacht voor een goede aansluiting. Mensen die ver van de nieuwe stations wonen, krijgen zo toch een goede openbaarvervoerverbinding. Door de week is er een lijndienst met hoge frequenties en kleine bussen, in de weekends is er een sternet vanuit alle omliggende kernen naar station Twello. In het weekend en in de avond zorgen kleine busjes voor vervoer van en naar station Twello. Nieuw is de 'thuiskomgarantie': elke reiziger met de laatste trein wordt met de bus naar de plaats van bestemming gebracht. Provincie en Regio verwachten dat in de nieuwe situatie aanmerkelijk meer reizigers van het openbaar vervoer gebruik zullen maken. Uit de prognoses blijkt dat de vier nieuwe stations samen goed zijn voor minimaal 4550 in- en uitstappers per dag. Een mobiliteitsmanager, betaald door de provincie, gaat zorgen voor speciale acties die het OV nog aantrekkelijker maken. Zo zijn er plannen voor een Stedendriehoek-pas, grootverbruikerscontracten en wandel-fietsroutes vanaf stations.
Nieuwe stations
Een belangrijke rol is weggelegd voor de treinverbindingen. Er worden 4 nieuwe stations gebouwd, waar de gemeenten trekker zijn. Aan de spoorverbinding tussen Apeldoorn-Zutphen zijn stations voorzien in Voorst-Empe en Apeldoorn-de Maten. De provincie Gelderland is verantwoordelijk voor de spoorlijn Apeldoorn-Zutphen sinds 12 december 2004. De bediening van deze lijn is aanbesteed aan NS. De nieuwe stations aan de lijn Apeldoorn-Deventer (Apeldoorn-Osseveld en Twello) worden als volgt bediend: op werkdagen van 7.00 uur tot 10.00 uur en van 15.00 uur tot 19.00 met een half-uursdienst, en tussen 10.00-15.00 uur en tussen 19.00 en 23.00 uur met een uursdienst.