IP/04/1479
Brussel, 14 december 2004
Commissie vraagt Nederland de wetgeving inzake de liberalisering van het
internationale goederenvervoer per spoor volledig te implementeren
De Commissie gaat vandaag over tot gerechtelijke vervolging van
Nederland, dat heeft nagelaten nationale maatregelen mee te delen voor
de tenuitvoerlegging van de drie richtlijnen van het
spoorweginfrastructuurpakket voor 2001. Doel van deze wetgeving is de
markt voor internationaal goederenvervoer per spoor open te kunnen
stellen en grensoverschrijdende transportverrichtingen efficiënter en
beter op tijd te doen verlopen. De Commissie zal blijven streven naar
voor geheel Europa gelijke voorwaarden op dit gebied, en wil bereiken
dat het railvervoer doeltreffender met het vervoer over de weg kan
concurreren.
De Commissie richt een met redenen omkleed advies aan Nederland, omdat
dit land verscheidene van de uitvoeringsbesluiten en -maatregelen van
de op 23 april 2003 goedgekeurde Nederlandse spoorwegwet ter omzetting
van het spoorweginfrastructuurpakket in bepalingen van nationaal
recht, niet heeft meegedeeld. Het pakket moest uiterlijk op 15 maart
2003 in nationale wetgeving zijn omgezet (zie IP/03/378). Het met
redenen omkleed advies is de laatste stap voordat er bij het Hof van
Justitie een formele klacht wordt ingediend.
Op grond van het spoorweginfrastructuurpakket voor 2001 dienen de
lidstaten het internationaal vrachtvervoer toegangsrechten te
garanderen tot het trans-Europees netwerk voor goederenvervoer per
spoor, op basis van gemeenschappelijke beginselen tarieven vast te
stellen voor het gebruik van infrastructuren, en transparante en
billijke regels en procedures vast te stellen voor de toewijzing van
treinpaden.
---
Bestaande uit de Richtlijnen 2001/12/EG, 2001/13/ EG en 2001/14/
EG
European Commission