VEILIGHEIDSKOEPEL
Kabinet ondermijnt de veiligheidsregio-s
De Veiligheidskoepel van gemeenten en hulpdiensten reageert uiterst
kritisch op het gister verschenen Kabinetsstandpunt over de
Geneeskundige Hulpverlening bij Ongevallen en Rampen (GHOR). Het
kabinet negeert daarin vrijwel alle aanbevelingen van de Raad voor het
Openbaar bestuur (ROB) en de Raad voor de Volksgezondheid en Zorg
(RVZ). Die hadden gepleit voor meer bevoegdheden voor de Regionaal
Geneeskundig Functionaris (RGF) en meer geld om te kunnen oefenen op
het gebied van geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen
(GHOR). Ook zou de meldkamer ambulancezorg onder het
veiligheidsbestuur moeten komen te vallen, om de coördinatie met de
brandweer en de politie verder te kunnen verbeteren. Met haar
standpunt ondermijnt het kabinet de realisatie van de
veiligheidsregio-s in Nederland, aldus de verantwoordelijke koepels.
Daarin moeten politie, brandweer, geneeskundige hulpverlening en
gemeenten juist nauwer gaan samenwerken bij de voorbereiding op rampen
en crises.
De Raad voor het Openbaar Bestuur (ROB) en de Raad voor de
Volksgezondheid en Zorg (RVZ) brachten in juli jl. hun advies -De
GHORdiaanse knoop doorgehakt- uit. Hierin stellen de Raden dat er meer
duidelijkheid moet komen over de aansturing en coördinatie van de
geneeskundige hulpverlening bij ongevallen en rampen (GHOR). De
Regionaal Geneeskundig Functionaris (RGF), die de leiding heeft over
de geneeskundige hulp bij een ramp, moet meer bevoegdheden en middelen
hebben om zijn taak te kunnen uitvoeren, met name bij de voorbereiding
daarop. Dat is nodig omdat bij de geneeskundige hulpverlening ook
particuliere zorginstellingen, zoals ziekenhuizen, ambulancediensten
en huisartsen betrokken zijn. Daarmee moeten heldere afspraken gemaakt
kunnen worden over opleiden en oefenen, waarvoor ze ook gewoon betaald
moeten krijgen. Ook moet de samenwerking met brandweer en politie
worden verbeterd. Het kabinet wil die voorbereiding nu aan al die
instellingen zelf overlaten en vindt dat ze daar al voor betaald
worden.
-Dat is dus eerder een verzwakking van de positie van het openbaar
bestuur en de RGF dan een versterking-, aldus Dick de Cloe, voorzitter
van de Raad van RGF-en, die deel uitmaakt van de Veiligheidskoepel.
Hij is dan ook zeer teleurgesteld over het Kabinetsstandpunt. -De
doelstelling van de GHOR en de instelling van de RGF was juist om meer
grip te krijgen op de voorbereiding van de geneeskundige hulpverlening
en de coördinatie daarvan. Nu wordt het vrijwel geheel overgelaten aan
de private zorginstellingen zelf en bovendien zonder dat er extra
middelen voor komen. Dat gaat dus niet werken, al zijn veel
instellingen zeker van goede wil.- Ook in de samenwerking met
brandweer en politie in de veiligheidsregio voorziet hij problemen:
-De korpschef van politie heeft al een sterke positie in de regio en
de bevoegdheden van de regionaal brandweercommandant worden door het
kabinet momenteel versterkt, maar de RGF blijft met lege handen staan.
Dat betekent een valse start in de multidisciplinaire samenwerking.
Die is juist in deze fase cruciaal, zeker ook met het oog op de
crisisbeheersing. Nader onderzoek zoals het kabinet nu aankondigt is
onnodig. Het advies van de ROB en RVZ is glashelder.-
Ronald Bandell, voorzitter van het Beraad van GHOR-burgemeesters, die
in de veiligheidsregio-s bestuurlijk verantwoordelijk zijn voor de
GHOR, vindt het kabinetsstandpunt onbegrijpelijk: -Het bevat
hoofdzakelijk gebakken lucht, is inconsistent en heeft niet het belang
van de GHOR en de veiligheidsregio als uitgangspunt genomen.
Ondanks de goede bedoelingen die uit de woorden blijken, worden er
geen daden gesteld. Het kabinet stelt noodzakelijke maatregelen uit
onder het mom van nader onderzoek. En dat terwijl het Crisis Onderzoek
Team in 2002 al aangaf dat er meer bevoegdheden en middelen voor de
GHOR en RGF nodig zijn en twee belangrijke adviesraden twee jaar later
exact hetzelfde concluderen. Dat advies werd nota bene door het hele
publieke hulpverleningsveld en de gemeenten ondersteund. Hoeveel
onderzoek is er dan nog nodig?-
In het kabinetsstandpunt over de GHOR wordt nog eens onderstreept dat
de meldkamer ambulancezorg onder private aansturing kan komen.
Afgelopen week reageerde de Veiligheidskoepel van alle publieke
hulpdiensten en gemeenten fel op het wetsvoorstel Ambulancezorg waarin
dit werd aangekondigd. Met name de politie heeft hier ernstige
bezwaren tegen vanwege de vertrouwelijkheid van veel informatie die
tussen de hulpdiensten in de meldkamer wordt uitgewisseld. Bandell,
naast voorzitter van het GHOR-bestuur ook korpsbeheerder in zijn
regio, vraagt zich hardop af waar het kabinet mee bezig is: -Aan de
ene kant wordt het lokale bestuur geacht met de hulpdiensten een
krachtige veiligheidsregio te vormen om de burger een maximale
preventie van en voorbereiding op rampen en crises te kunnen
garanderen, en anderzijds wordt een belangrijk deel van de
hulpverlening nu aan de markt overgelaten. Ik vraag me af hoe ik die
verantwoordelijkheid dan waar moet maken.-
Binnenkort komt de Veiligheidskoepel van hulpdiensten en gemeenten met
een formele reactie op het kabinetsstandpunt. -Die kan kort zijn-,
aldus De Cloe: -Het advies van ROB en RVZ is heel helder. We hebben
dat eerder dit jaar al ten volle ondersteund. Het kabinet moet dat
gewoon overnemen en uitvoeren. De veiligheidsregio-s kunnen dan,
inclusief de geneeskundige hulpverleningsdiensten, verder met een goed
gecoördineerde voorbereiding op rampen en crises. De burger zit vast
niet te wachten op meer papier en verder uitstel.-
De Veiligheidskoepel is een samenwerkingsverband van de Vereniging van
Nederlandse Gemeenten (VNG), het Beraad van GHOR-burgemeesters, de
Nederlandse Vereniging voor Brandweerzorg en Hulpverlening (NVBR), De
Raad van Regionaal Geneeskundig Functionarissen, de Koninklijke
Nederlandse Vereniging voor Brandweer en Hulpverlening (KNVBH) en GGD
Nederland en werkt samen met het Korpsbeheerdersberaad en de Raad van
Hoofdcommissarissen van de politie.