Ingezonden persbericht
PERSBERICHT WEEK 51
DEBAT - IK KOOP DUS IK BESTA Hedendaags hedonisme, deel 2
In 2005 zal de Nederlandse economie weer aantrekken voorspelde onlangs het Centraal Bureau voor de Statistiek. De oorzaak daarvan ligt vooral in het feit dat Nederlanders weer flink zijn gaan consumeren. Wellicht zijn zij daartoe aangezet door enorme billboards langs snelwegen en in bushokjes, pop ups op het computerscherm, de nimmer aflatende stroom commercials op TV en radio. Is 'Ik koop dus ik besta' het motto van de moderne burger? Utrechts debatcentrum TUMULT organiseert een debat over deze vraag op 14 december 2004. Aanvang 20.00 uur, Louis Hartlooper Complex, Tolsteegbrug 1, Utrecht. Entree ¤3,50/CJP&U-pas ¤2.
(Info en reserveringen: 030-2332430/www.tumultdebat.nl)
In het forum: Cedric Boterman, Megamedium Steigerreclame en Geveldoeken, Remko van Broekhoven, De Wereld Is Niet Te Koop, Rutger Claassen, filosoof Universiteit Utrecht, auteur van Het Eeuwig Tekort en Paul van Niekerk, directeur Stichting ter Promotie en Optimalisatie van Televisie-reclame (SPOT). Yvonne Zonderop, redacteur economie de Volkskrant, leidt de discussie.
Een groeiend aantal mensen verzet zich echter tegen deze op consumentisme gestoelde maatschappij. Ze wensen niet gemanipuleerd te worden door marketingdeskundigen en maken zich zorgen over de overspannen insteek van meer, beter, groter! Mens en natuur zullen hieronder bezwijken, zo vrezen zij. Zij pleiten voor consuminderen en consumanderen (anders, duurzaam consumeren). Dat doen ze niet alleen door zelf niets meer te kopen, dat doen ze juist ook door anderen ervan te overtuigen niet meer mee te draaien in de carrousel van meer, meer, meer. Zijn zij een stel cultuurpessimisten, gehinderd door een onverklaarbaar schuldgevoel? Of zijn zij de voorhoede van morgen, die wel rekening houdt met hun ecologische voetafdruk? Verdedigen zij de Nederlandse publieke ruimte tegen een verdere privatisering ervan door reclamedoeken? Of zijn zij slechts Don Quichottes die vechten tegen de bierkaai?
TUMULT & de Volkskrant