Haagse Hogeschool

14 december 2004

Over reflectie en irritatie in het onderwijs

Reflectie op reflectie

In de omslag van het boekje Reflecteren of irriteren zie je, enigszins verwrongen, je spiegelbeeld. En dat lijkt symbolisch te zijn voor het onderwerp: de reflectie op eigen gedrag en op dat van de ander blijkt onvoldoende te leven in het onderwijs. Docenten en studenten vinden het maar lastig. In het boekje wordt gezocht naar een verklaring en naar oplossingen.

Wat ik met mijn vriendin Jessica altijd doe, is min of meer school constant belachelijk maken. We zijn ons er allebei heel erg van bewust dat school niet leuk is. Met vrienden maak je het wat leuker, maar school blijft gewoon stom. Ik weet ook dat school belangrijk is, daarom ben ik ook van plan hard te leren en te slagen

In het boekje Reflecteren of irriteren? Over vaardigheden en aansluiting in het onderwijs staan als een rode draad vele dagboekfragmenten van vo-leerlingen, hbo-studenten en docenten. De dagboeken werden bijgehouden als opmaat voor de gelijknamige aansluitconferentie die op 27 november 2003 op de Haagse Hogeschool/TH Rijswijk (HHS/THR) werd gehouden. Het reflectieboekje werd naar aanleiding van deze dag gemaakt, maar biedt ook een extraatje: een interview met professor Wijnen, medegrondlegger van het probleemgestuurd onderwijs en oud-rector magnificus van de Universiteit van Maastricht.

Het boekje is gemaakt op initiatief van Sabine ter Steeg, adviseur instroommanagement HHS/THR, Wâtte Zijlstra, adviseur onderzoek en marketing HHS/THR en Anne Staring, adviseur instroommanagement Hogeschool Leiden. Zowel uit de gegevens van de Hbo-instroommonitor van 2003 als uit recent onderzoek uit 2004 blijkt reflectie erg laag te scoren. Reflectie werd daarom als onderwerp van reflectie gekozen in het boekje met de spiegelkaft.

Wijnen opent het reflectieboekje met een pleidooi voor onderwijsvernieuwing op alle niveaus. Of eigenlijk is het helemaal niet nieuw: het komt neer op het aloude systeem van het gildenwezen. De leerling-gezel leert in de praktijk van de meester. Op die manier is reflectie ook een heel natuurlijk gegeven. In het huidige onderwijssysteem is er te weinig aandacht voor, aldus de professor: Het doel van reflectie is dat de leerling zijn eigen zwakke en sterke punten onder ogen ziet. Nu gebeurt er niets met de logboeken, er wordt geen gevolg aan gegeven. Met wat de leerling wil, wordt niets gedaan. Docenten zouden veel meer als mentor moeten optreden. Het onderwijs moet meer praktijkgericht zijn en reflectie is meer dan alleen een kunstje in de vorm van een logboek of evaluatieformulier, aldus Wijnen.

Na het interview komen wat harde feiten in het boekje aan bod: de studieresultaten en de gegevens van de Hbo-instroommonitor 2003 en 2004. De hbo-instroommonitor is een onderzoek dat wordt uitgevoerd door IOWO (adviseurs voor onderwijsbeleid en organisatie). Het onderzoek is een landelijk onderzoek dat in 2005 voor de derde maal gaat plaatsvinden.

Daarna komt Frans Meijers aan het woord. Hij is lector van de Pedagogiek van de Beroepsvorming aan de HHS/THR en legt de lezer in een boeiend betoog uit waarom reflecteren zo lastig is. Onze hersenen en ons onderwijs blijken er niet op te zijn ingericht. Via de evolutie en de juffrouw van groep één op de Jenaplanschool van zijn dochter, leren we dat reflectie een uiterst moeizame bezigheid is. Maar wel noodzakelijk, vindt Meijers. Het echte leren begint met ervaring, door een complexe situatie simpeler te maken, aldus de pedagoog. En reflectie speelt daar een cruciale rol in vindt de lector.

Dat reflectie een lastig probleem is, blijkt ook uit het verslag van de discussie tussen de dagboekschrijvers, wederom onder leiding van Meijers. Na zijn betoog confronteerde hij ze met hun fragmenten: Wat me opvalt is dat jullie erg weinig zeggen over reflectie, zegt de voorzitter tegen de docenten, leerlingen en studenten van voortgezet en hoger onderwijs over hun dagboeken. Hierin moesten de schrijvers voor zichzelf nagaan wat ze doen aan reflectie en òf ze het überhaupt doen. Zo konden ze zich afvragen hoe ze reflecteren en of ze zich wel serieus genomen voelen door het onderwijs. Meijers confronteert alle aanwezigen met hun fragmenten en verbaast zich er vooral over dat er niet wat meer geprotesteerd wordt tegenover de docenten: Waarom bezetten jullie de school niet? vraagt de voorzitter en oud-student uit Nijmegen in de jaren zeventig.

Een selectie uit deze dagboekfragmenten is door het hele boekje heen te lezen en geeft een erg herkenbaar beeld van de ervaringen die we allemaal wel hadden als leerling, student of wellicht ook als docent. Reflectie, zo blijkt na lezing van het boekje, is een onderwerp om nog lang over door te reflecteren. Wel duidelijk is dat het onderwijs er meer op zou moeten worden ingericht, willen studenten en docenten er meer zin in krijgen.

Een exemplaar van het boekje Reflecteren of irriteren is aan te vragen via e-mail: M.J.vanveldhuisen@hhs.nl

of klik hier om het boekje te downloaden.