Gemeente Utrecht
Toelichting op besluiten van het college van burgemeester en wethouders
14 december 2004
Persconferentie naar aanleiding van de collegevergadering om 16.00 uur in de perskamer van het stadhuis.
1. Aanpassing APV voor mogelijke introductie vergunningstelsel voor tippelzone
Het college stelt de gemeenteraad voor de invoering van een vergunningstelsel op de tippelzone mogelijk te maken. Daartoe stelt stelt het college voor nu de APV te wijzigen en het college de bevoegdheid te geven om te bepalen of en wanneer het vergunningstelsel in werking treedt. Een vergunningstelsel biedt de mogelijkheid om de toestroom van prostituees op de tippelzone te regelen en daarmee de beheersbaarheid van de tippelzone te waarborgen. Met een vergunningstelsel kan het aantal prostituees dat op De Baan werkt, beperkt worden.
De situatie is voor politie en hulpverlening beheersbaar als per avond gemiddeld niet meer dan 50 prostituees de hulpverleningsbus bezoeken. Sinds begin dit jaar werken op de tippelzone meer prostituees (uit de andere grote steden). Om het aantal terug te dringen worden sinds 10 november jongstleden nieuwe inschrijvingen geweigerd. Pas als deze maatregel onvoldoende werkt, is de volgende stap de invoering van een vergunningstelsel. Voor de introductie van een vergunningstelsel moet de Algemene Plaatselijke Verordening Utrecht (APV) worden gewijzigd. Er kan - gelet op de maatregelen van de andere grote steden (sluiting en beperking van de openingstijden van de tippelzones) - een te grote toestroom van prostituees naar De Baan op gang komen. Met deze wijziging van de APV kan het vergunningstelsel snel in werking treden. Het ligt klaar op de plank; mocht de noodzaak zich niet voordoen, dan blijft inwerkingtreding uit. Aan de uitwerking van het vergunningstelsel wordt momenteel samen met prostituees, hulpverlening en politie gewerkt.
2. Reactie op initiatiefvoorstel Cultuur Bereikbaar!
In reactie op het initiatiefvoorstel Cultuur Bereikbaar! van D66 heeft het college besloten onderzoek te doen naar de mogelijkheid en wenselijkheid van een museumkaartje. Onderzocht wordt of het museumkaartje kan bijdragen aan het profileren van Utrecht als een toeristisch aantrekkelijke stad. Ook heeft het museumkaartje tot doel klanten te trekken voor openbaar vervoer en voor musea. De introductie van het museumkaartje kan daarnaast leiden tot het vergroten van het OV-gebruik en daarmee het verbeteren van de bereikbaarheid van de stad. Voor het onderzoek stelde de gemeenteraad ¬ 10.000 ter beschikking.
3. Beroep tegen subsidie voor De Diagnose
Voor het werkgelegenheidsproject De Diagnose heeft de staatssecretaris van Sociale Zaken en Werkgelegenheid een subsidie van ¬ 858.881 vastgesteld. Het gaat om een subsidie uit het Europees Sociaal Fonds. Dit is ongeveer ¬ 200.000 minder dan de gemeente verwachtte. Het bezwaar, dat de gemeente heeft ingediend, is door de staatssecretaris ongegrond verklaard. De gemeente gaat hiertegen nu in beroep.
De Diagnose is een project van de afdeling SoZaWe (Sociale Zaken en Werkgelegenheid) om cliënten aan het werk te helpen. Bij werkzoekenden wordt als eerste stap in kaart gebracht wat hun situatie is: wat zijn hun kansen en mogelijkheden op de arbeidsmarkt? Dit wordt ook wel de screening of diagnose genoemd. Op basis van deze diagnose volgt dan een traject om mensen te helpen bij het vinden van werk.
4. Betaald parkeertijden binnenstad uitgebreid
De betaald parkeertijden in de binnenstad worden met ingang van 1 januari 2005 uitgebreid van 09.00 uur tot 23.00 uur naar 08.00 uur tot 24.00 uur. Met het oog op de uitbreiding van de betaald parkeertijden is het met ingang van januari ook mogelijk bij alle parkeerautomaten in de binnenstad een avondparkeerkaart te kopen. Deze avondkaart gaat ¬ 9,60 kosten. Hiervoor kan de parkeerder een hele avond van 19.00 uur tot 24.00 uur parkeren. Met de avondkaart krijgt de parkeerder een korting van 25 procent op het normale tarief. Het college besloot tevens met ingang van 1 januari de zogenaamde overloopvergunning op maat uit te geven. Bewoners die op de wachtlijst staan voor een parkeervergunning in het rayon Nieuwegracht e.o., Vogelenbuurt e.o. en Wittevrouwen komen voor de overloopvergunning in aanmerking. Met deze vergunning kunnen bewoners de auto parkeren in een specifiek voor hun rayon aangewezen overlooprayon. Dit overlooprayon bestaat uit een parkeerterrein of een aantal straten in een ander parkeerrayon waar nog wel voldoende parkeerruimte is. De uitgifte van overloopvergunningen gebeurt zeer gecontroleerd. Dit om te voorkomen dat de parkeerdruk in het overlooprayon te veel toeneemt. Bij aanvang van de uitgifte zal 60 procent van de parkeerplaatsen in het overlooprayon beschikbaar zijn voor de uitgifte van overloopvergunningen. Deze overloopvergunningen zijn tijdelijk en worden per kwartaal verleend. Aan het eind van ieder kwartaal toetst de gemeente of de ruimte in het parkeergebied waar het overlooprayon deel van uitmaakt nog voldoende is om de overloopvergunning te verlengen. Het Parkeerbedrijf zal in de loop van januari 2005 bewoners die op de wachtlijst staan in de bovengenoemde parkeerrayons, op volgorde van plaatsing op de wachtlijst nader informeren.
5. Evaluatie Startersregeling Utrecht.
De starterslening Utrecht, bedoeld om mensen met een wat smallere beurs in staat te stellen een woning te kopen, is een bescheiden succes. Na een aanloopperiode worden gemiddeld 3 á 4 aanvragen per maand in behandeling genomen voor een zachte lening van maximaal ¬ 30.000. Van 33 ingediende aanvragen is slechts 1 aanvraag afgewezen, 24 aanvragen zijn inmiddels toegekend, nog 3 zijn in behandeling en de overige vijf hebben uiteindelijk geen gebruik gemaakt van de regeling.
Gekocht zijn 17 appartementen en 7 eengezinswoningen met een gemiddelde prijs van ¬ 156.000, waarvoor gemiddelde ¬ 177.000 aan financiering nodig was. Het ging daarbij om de aankoop van 5 nieuwe en 17 bestaande woningen. In totaal heeft de stad zich in 2004 voor een bedrag van ¬ 723.000 aan startersleningen vastgelegd.
Via de Starterslening Utrecht zijn in alle wijken woningen aangekocht, waarbij woningen in Zuilen (9) het meest populair waren. De kopers lieten in 14 gevallen een woning en in 10 gevallen een kamer achter. Deze kopers kwamen met uitzondering van Leidsche Rijn en Vleuten de Meern uit alle delen van de stad.
Het college heeft besloten voor het verstrekken van startersleningen in 2005 een plafond van ¬ 1,3 miljoen aan te houden. De regeling zelf blijft ongewijzigd met dien verstande dat om voor de regeling in aanmerking te komen een minimale inschrijvingsduur geldt van één jaar in het bevolkingsregister van de gemeente Utrecht.
6. Nevenactiviteiten ambtelijke top actief openbaar maken
Nevenfuncties en nevenwerkzaamheden van de gemeentelijke diensthoofden worden voortaan openbaar gemaakt. Het college gaat jaarlijks een overzicht hiervan publiceren in het Gemeenteblad. Daarmee worden de geregistreerde nevenactiviteiten van de ambtelijke top volledig transparant. Het college wil een nieuwe daad stellen in het verscherpte integriteitsbeleid en de voorbeeldfunctie voor diensthoofden.
Publicatie in het Gemeenteblad, dat een brede verspreiding kent, is een vergaande maatregel. Zeker aangezien openbaarmaking van deze nevenactiviteiten nog geen wettelijke basis heeft. Het college heeft echter besloten om een op handen zijnde wijziging in de Ambtenarenwet niet af te wachten, maar instemming van de diensthoofden te vragen. Zij hebben laten weten geen bezwaar te hebben.
Na een laatste actualisering zal het overzicht ergens in de eerste maanden van 2005 in het Gemeenteblad worden gepubliceerd. Het is dan ook beschikbaar voor de pers.
7. Aanpassing overleg Utrechts bedrijfsleven en gemeente
Het bedrijfsleven en de gemeente Utrecht hebben zeer regelmatig en in vele samenstellingen overleg. Daarom ontstond de behoefte aan een transparante overlegstructuur. Eén van de vaste overleggen is het SEP (Sociaal Economisch Platform) waarin met het georganiseerd bedrijfsleven over belangrijke (economische) ontwikkelingen wordt gesproken. Dit overleg komt tweemaal per jaar bijeen. Het college stemt nu in met een grotere inbreng en betrokkenheid van het lokale bedrijfsleven in dit overleg. Het overleg met het georganiseerde bedrijfsleven staat vanaf nu centraal tijdens het voorjaarsoverleg. Het najaarsoverleg is bestemd voor individuele betrokken ondernemers. Informele overleggen tussen bestuurders en bedrijven of bestuurlijke overleggen met seperate bedrijven of organisaties blijven natuurlijk in stand.
8. Meer bomen in Poortstraat
Bewoners van de Poortstraat hebben een voorstel ingediend in het kader van het Recht van Initiatief. Zij stelden drie veranderingen voor om de leefomgeving van het noordelijke deel van de Poortstraat te verbeteren, namelijk:
1. het planten van vier kleine boompjes aan het einde van de straat bij de Alexander Numankade;
2. herinrichten van de parkeerruimte aan het einde van de Poortstraat naast huisnummer 128;
3. het aanbrengen van een omheining om het grasveld aan de Veeartsenijstraat.
Het voorstel is op 3 augustus door het college doorverwezen naar de wijkwethouder Noordoost voor verder onderzoek. Er is een Stadsplan uitgebracht met daarin het voorstel met de drie verschillende onderdelen. Er kwamen daarop negatieve reacties over het onderdeel 3, het aanbrengen van een haag om het grasveld. Vooral de omwonenden van het grasveld reageerden negatief. De wijkwethouder heeft daarom besloten dit onderdeel niet te honoreren.
De bewoners van het appartementengebouw naast de parkeerruimte aan het einde van de Poortstraat zijn geconsulteerd voor onderdeel 2 van het plan. Zij zijn als direct aanwonenden, in tegenstelling tot de indieners van het voorstel, niet van mening dat de parkeerplaats onveilig is en herinrichting nodig heeft. Ook dit onderdeel is daarom niet gehonoreerd.
Het eerste onderdeel van het plan is wel gehonoreerd. Hiervoor wordt een bedrag van ¬ 5.000 uitgetrokken ten laste van het budget recht van initiatief 2004.
9. Snelheidsbeperkende maatregelen De Vooysplantsoen
Bewoners van het De Vooysplantsoen in de wijk Noordoost hebben een voorstel ingediend in het kader van het recht van initiatief. Zij vragen om snelheidsbeperkende maatregelen aan het De Vooysplantsoen. In 2002 is het plein gemoderniseerd en is er een hek om het plein gezet met drie in-/uitgangen. Op het plein wordt veel gespeeld door kinderen. Hoewel het De Vooysplantsoen in een 30-kilometerzone ligt, wordt er vaak harder gereden. Er is ook veel autoverkeer van bezoekers aan de Marnixacademie en mensen die er een (onbetaalde) parkeerplaats zoeken.
De initiatiefnemers vragen dan ook om snelheidsbeperkende maatregelen. In hun oorspronkelijke plan vroegen zij de trottoirs aan de uiteinden van de stad te verlengen, zodat er een soort in-/uitrit constructie ontstaat. Omdat hierdoor echter verwarring kan ontstaan over de voorrangsregels, is in overleg met het wijkbureau Noordoorst en de afdeling Verkeer besloten de drempels bij de toegangen tot het speelpleintje te leggen. Dit voorstel is ingediend voordat bekend werd dat het gehele budget recht van initatief 2004 was gereserveerd voor de uitvoering van de ingediende voorstelllen.