Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Fujitsu biedt GTI helpdesk- en beheerservices op afstand

Maarssen, 14 december 2004

IT-dienstverlener Fujitsu gaat technisch dienstverlener GTI de komende drie jaar een omvangrijk pakket Helpdesk en Systems Management Services leveren. De dienstverlening loopt uiteen van de inrichting van een skilled servicedesk tot het beheer van de servers en de bewaking van het netwerk. De services worden op afstand aangeboden, vanuit het Helpdesk- en Infracentre van Fujitsu in Maarssen. Met de IT-outsourcing-opdracht is een bedrag gemoeid van 7,4 miljoen euro.

Om zijn prominente positie in technische dienstverlening te versterken, zette GTI in 2003 een veranderingstraject in gang, met als doel: verhoging van de productiviteit en verlaging van de kosten. In het kader daarvan startte de IT-afdeling een automatiseringsproject VIB (Verbetering Infrastructuur en Beheer), gericht op het standaardiseren van de IT-infrastructuur (netwerk, servers, werkplekken), het centraliseren van de IT-organisatie (computerruimte, applicaties, servicedesk) en het inrichten van een ITIL-beheerstructuur.

Als onderdeel van het VIB-project organiseerde Fujitsu in Maarssen een proef met een servicedesk voor 250 IT-gebruikers bij GTI. De klantgerichte, pro-actieve opstelling die de IT-dienstverlener daarbij aan de dag legde, wekte zo veel vertrouwen dat GTI niet alleen de opdracht voor de servicedesk, maar ook die voor het systeembeheer aan Fujitsu gunde. Door beide IT-taken in één hand te leggen, was GTI bovendien aanzienlijk voordeliger uit en hield het meer tijd over om zich aan zijn kerntaken te wijden.

Op dit moment maken zo'n 1.700 medewerkers van GTI gebruik van de servicedesk in Maarssen. Eind 2005, als alle werkplekken bij de technisch dienstverlener gemigreerd zijn, zullen dat er circa 5.000 zijn. De servers en het netwerk van GTI worden beheerd en bewaakt vanuit het Infracentre van Fujitsu, eveneens in Maarssen; beide op permanente basis: 24 uur per dag, 7 dagen per week, 365 dagen per jaar.

Kees Hus, CTO van GTI, is goed te spreken over de samenwerking met Fujitsu: "De mensen uit Maarssen die bij het project betrokken zijn, hebben van het begin af aan laten zien wat dienstverlening voor hen betekent: je inleven in de klant, meedenken met de klant en inspelen op de behoeften van de klant. En dat in combinatie met een grote dosis kennis en ervaring op IT-gebied."

Ook Hans Buurman, Services Director van Fujitsu, is gelukkig met de synergie tussen beide partijen: "We zijn er in nauw overleg met GTI in geslaagd onze processen naadloos op elkaar af te stemmen. Het resultaat is een optimale serviceverlening. Daarmee dragen we een belangrijk steentje bij aan het succes van het VIB-project." Corporate informatie Fujitsu Services

Fujitsu Services is het Europese IT-services-onderdeel van Fujitsu Limited, een van 's werelds grootste IT-concerns. Op het gebied van IT-services neemt Fujitsu wereldwijd de derde plaats in.

Fujitsu Services ontwerpt, bouwt en beheert IT-infrastructuren voor organisaties uit diverse sectoren en levert specifieke business solutions voor de logistieke en retailmarkt. Hierbij heeft Fujitsu Services als doel de prestaties van organisaties te verbeteren, zodat zij hun klanten innovatiever, sneller, slagvaardiger en efficiënter kunnen bedienen.

Bij Fujitsu Services in Nederland (Maarssen) zijn ruim 740 IT-specialisten werkzaam. Daarvan zijn er 260 actief bij de internationale Helpdesk en het Infracentre, van waaruit op afstand IT-systemen en -infrastructuren worden beheerd. Fujitsu Services heeft samenwerkingsverbanden met onder andere Cisco, Citrix, Fujitsu Siemens Computers, HP, Microsoft en 3Com.

Meer informatie: http://nl.fujitsu.com

Voor meer informatie/fotomateriaal:

drs. Annet Postma, Persvoorlichter Fujitsu Services B.V. Tel: +31 346 598 213 Fax: +31 346 562 703 Email: annet.postma@nl.fujitsu.com -----------------------
Fujitsu Services B.V., Het Kwadrant 1
Postbus 4000, 3600 KA Maarssen
Tel: +31 346 598111 Fax: +31 346 561298
Web: nl.fujitsu.com

---- --