Bve Raad



Beroepsonderwijs onderbelicht in discussie over Europese economie

Persbericht Bve Raad 14-12-2004

In het debat met overheden en sociale partners over de toekomst van de Europese economie wordt weinig aandacht besteed aan het middelbaar beroepsonderwijs. Terwijl een belangrijk deel van de beroepsbevolking een opleiding op mbo-niveau heeft. Dit zegt voorzitter Margo Vliegenthart van de Bve Raad, de brancheorganisatie van de onderwijsinstellingen in het middelbaar beroepsonderwijs, in haar openingstoespraak van de conferentie Beroepsonderwijs voor de toekomst die vandaag in Maastricht wordt gehouden.

De conferentie is een initiatief van de Bve Raad in het kader van het Nederlandse voorzitterschap van de Europese Unie. Voor het eerst sinds het Verdrag van Rome uit 1957 komen niet alleen de ministers van onderwijs maar ook de onderwijsinstellingen in het beroepsonderwijs zelf aan bod om te discussiëren over Europese ontwikkelingen. Onze maatschappelijke opdracht is het opleiden van professionals die het fundament vormen van onze kenniseconomie, aldus Vliegenthart. Die plaats moeten we claimen en uiteraard ook waarmaken. Het Nederlandse beroepsonderwijs kan en mag zich niet langer geïsoleerd opstellen als onderwijsprovincie.

Vliegenthart roept de onderwijsinstellingen dan ook op meer samen te werken. Leerlingen die hun opleiding elders in Europa willen (ver)volgen hebben baat bij samenwerking tussen de instellingen. Daarvan wordt meer verwacht dan van een zogenoemd European credit transfer system, analoog aan het systeem voor het hoger onderwijs. Zon systeem kan nuttig zijn maar draagt het gevaar in zich van taaie besluitvorming en een vreselijke bureaucratie. Over de initiatieven en instrumenten die op Europees niveau worden ontwikkeld om transparantie in het onderwijs en mobiliteit van leerlingen binnen Europa te bevorderen zegt Vliegenthart: Wij vragen niet om een tweejaarlijkse voortgangsrapportage over de ontwikkelingen noch om allerlei bureaucratische instrumenten en procedures. We vragen wel om een duurzame beleidsstrategie gerelateerd aan sociaal economische richtlijnen en gericht op de doelstellingen van het beroepsonderwijs.
---


Noot voor de redacties,