Time : 10:19:11 AM
Date : Tuesday, December 14, 2004
Sender Name: Cera

Partners in art: Via partnerships geeft Cera aan hedendaagse beeldende kunstenaars de steun en de erkenning die ze verdienen.

Gedurende de 3 volgende jaren gaat Cera elk jaar een partnership aan met telkens 4 kunstenaars. Dit gebeurt in 2 categorieën, nl. 'jonge kunstenaars' en 'referentiekunstenaars'.

In september selecteerde de commissie van experten, met Paul Tanghe (voorzitter), Bart De Baere, Luk Lambrecht, Peter Doroshenko, Anne Pontegnie en Denis Gielen, in elke categorie 2 kandidaten. Vervolgens benaderden 4 commissieleden, die het peterschap voor de resp. kandidaten opnemen, de kunstenaars om tot een concreet projectvoorstel te komen.

Nu viel de definitieve beslissing. Cera gaat vanaf 1 januari 2005 een partnership aan met volgende kunstenaars:

-in de categorie jonge kunstenaars:Gert Robijns en Nico Dockx
-in de categorie referentiekunstenaars: Jacques Lizène en Ricardo Brey

Voor elk van de kunstenaars voorziet Cera een bedrag van 20.000 EUR om het project te realiseren. Zij krijgen daarvoor maximum 3 jaar tijd.

De kunstenaars en hun projecten

Gert Robijns was de voorbije jaren een van de meest opgemerkte figuren binnen de kunstscène in België. Vaak waren zijn werken sleutelmomenten binnen tentoonstellingsinitiatieven: de op de ruimte zelf geprojecteerde video-installatie in 'Over the Edges'; de interventie in het MuHKA waar hij werken van andere kunstenaars uit de collectie verving door replica's - herinneringen aan die werken met een minder dominante maar blijvende aanwezigheid - ; de installatie voor de openingstentoonstelling van Extracity, die de architectuur ervan uit zijn segmentering haalt. Het oeuvre van Robijns vertrok uit sculptuur en verblijft vaak op een randgebied tussen disciplines, met een mix tussen video, installatie en ruimtelijk bewustzijn. Momenteel legt hij met Luc De Rijcke de laatste hand aan de eerste monografie over zijn werk. Aansluitend bij het boek dat eind dit jaar verschijnt en dat een index van zijn werk presenteert, wil Gert Robijns vervolgens een "materieel archief" aanleggen. De documentatie van zijn werk staat dan immers verder dan het werk zelf. De meeste werken die in het boek zijn opgenomen bestaan niet meer of zijn na hun presentatie gedeeltelijk afgebroken.
De kunstenaar wil de werken reconstrueren, van technische fiches over opbouw en gebruik voorzien, en van kisten om ze te kunnen bewaren en transporteren. Zo stelt hij zijn oeuvre opnieuw materieel aanwezig en beschikbaar.
Klaar voor gebruik, als het ware in de haven. Voor dit project wordt ook een gepaste presentatievorm gezocht, geen tentoonstelling maar eerder een kortstondige gematerialiseerde index die ook aanleiding kan zijn tot nieuwe overwegingen omtrent het werk. Een vraag die de kunstenaar hierbij ook buiten zijn eigen oeuvre wil opentrekken, is de problematiek van kunst die geen vaste vorm heeft maar bestaat uit elementen.
Bart De Baere neemt voor dit project het peterschap op.

Nico Dockx is een kunstenaar die zijn artistieke praktijk beoefent vanuit het bijhouden van archieven en daarin de mogelijkheden onderzoekt om bij te dragen tot een hedendaagse invulling van het begrip kunst. Nico Dockx maakt geen kantklare objecten, installaties en laat ook geen materiële residus achter van performances of acties.

Nico Dockx wil met de middelen van Cera een drieluik van intenties realiseren.

1.Hij wil samen met architect Luc Demeyer in zijn toekomstige studio experimenteren met architectuur. Hij wil zijn studio later semi-openbaar houden waarin diensten ter beschikking staan voor andere kunstenaars. Zo zal er een zeefdruk-installatie aanwezig zijn; een geluidsstudio en wordt de studioruimte ook een ruimte waar op regelmatige momenten discours kan plaats vinden met internationale geestesgenoten die het verkrampte begrip kunst willen verbreden.
2.Een begin maken met het digitaliseren van zijn uitgebreide archieven. Die archieven worden vrij op het net geplaatst en worden bijgevolg openbaar. Dit gebeurt in een nauwe samenwerking met Jan Mast.

3.De interesse van de kunstenaar gaat liefdevol uit naar experimentele rock en dito geluid. Hij heeft een eigen alternatief label en wil dat label wat verder uitbouwen opdat de niet-commerciële muziek ook (zo) de kans kan krijgt op vinyl te geraken.

Met deze grensoverschrijdende initiatieven probeert de kunstenaar bij te dragen tot een hedendaagse invulling van het begrip kunst.

Luk Lambrecht volgt als peter het project mee op.

Als eerste komische conceptuele kunstenaar noemt Jacques Lizène zich al sinds het begin van de jaren '60 'artiste de la médiocrité'. De mislukking verheft hij tot zijn esthetisch adagio, of beter nog zijn artistieke attitude. Terwijl hij het modernistisch élan tot vooruitgang op het verkeerde been zet, cultiveert hij met duivelse humor een zekere kunst van de regressie waarvan zijn befaamde 'peintures à la matière fécale' het boegbeeld vormen. Momenteel bestaat er nog maar één monografie over Jacques Lizène. Deze werd gerealiseerd door Atelier 340 en gaat meer dan 10 jaar terug. Als voornamelijk historische benadering van het oeuvre schrijft zij de kunstenaar in in de fluxus-beweging. Met de ironische titel 'Tome 2(le tome 1 est introuvable)' vraagt zij erom om nu vervolledigd te worden. Zeker als je de evolutie in het werk van de kunstenaar bekijkt. Heel wat jonge kunstenaars zien in hem een referentie, zowel in het domein van de videokunst als op het vlak van de sonore performance.

Denis Gielen zal, met medewerking van internationale kunstcritici, de publicatie van 'Tome I retrouvé' realiseren. Deze uitgave heeft de ambitie om de verspreiding en promotie van het werk van Jacques Lizène naar een zo breed mogelijk publiek van Hedendaagse kunstliefhebbers te brengen.

Denis Gielen zal de publicatie als peter begeleiden.

De kunstenaar Ricardo Brey is van Cubaanse herkomst, en zijn werk vertrok in inzet en vormgeving ook van zijn afro-amerikaanse roots. Hij is al meer dan een decennium deel van de Belgische kunstscène, zowel als persoon - hij ontving de Vlaamse prijs beeldende kunst - als door zijn oeuvre dat in zijn materiegevoeligheid hier een vanzelfsprekende bedding vindt. Brey streeft naar een kunst die grote vragen aangaat en energieën thematiseert.

In het kader van zijn 'Universe' project maakte Ricardo Brey 1000 tekeningen. Voor deze delicate werken, die hij nu in archiefdozen bewaart,wil hij een 70-tal vitrine-tafels laten maken om ze aan het publiek te kunnen tonen. 'When I finished with the Universe project the question of presentation had arise and after given extensive thoughts I decided that the only coherent way of presentation was inside of iron and glass cases...' Ze zullen te zien zijn in tentoonstellingen in de Verenigde Staten en Europa. De tafels zullen het werk tonen én er deel van uitmaken. 'Universe' staat niet alleen voor de beschrijving van een fictieve cosmos, maar ook voor een encyclopedie van de meest diverse materialen en technieken die Ricardo Brey de afgelopen 30 jaar gebruikte. Het kan dus gezien worden als een samenvatting van heel wat aspecten van zijn werk.

Dit project wordt opgevolgd door Peter Doroshenko.

Cera en het project 'partnerships met beeldende kunstenaars'.

Beeldende kunst is wellicht de kunst waarmee België het meest vereenzelvigd wordt. De overheidsinbreng is hier echter slechts een fractie van die in de ons omringende landen. De beeldende kunst had in de jaren '80 een grote internationale uitstraling. Cera heeft een aantal kunstenaars uit die tijd terug op de kaart gezet en de doorbraak van de daaropvolgende generatie mee mogelijk gemaakt. Nu zorgt ze ervoor dat deze vernieuwing verder wordt gezet. Dit doet ze onder meer door partnerships aan te gaan met twee doelgroepen: jonge beeldende kunstenaars en kunstenaars met een voldragen oeuvre.
Voor jonge beeldende kunstenaars die al bewezen hebben dat ze in staat zijn om zowel in België als internationaal een plaats in te nemen in het artistieke debat, kan de steun van Cera een ingrijpend verschil maken in hun artistieke carrière. Een verschil dat van groot belang is voor de kunstenaar zelf en voor de hen omringende kunstwereld.
Maar ook kunstenaars die al een heel oeuvre hebben, zijn een interessante doelgroep. Zij kunnen als referentie gelden voor de jongere garde of dit zelfs al zijn. Vaak hebben deze 'referentiekunstenaars' een oeuvre van hoge kwaliteit, maar worden ze door de gemeenschap niet of niet genoeg gewaardeerd. Het gaat erom hen de middelen ter beschikking te stellen om projecten te realiseren die een grotere bekendheid stimuleren.

Expertise en terreinkennis
Cera reikt deze kunstenaars de hand en geeft hen de kans om stevig voet aan grond te krijgen op de Belgische en wie weet, op de internationale kunstscène.
Zes experts, nl. Paul Tanghe (voorzitter), Bart De Baere, Luk Lambrecht, Peter Doroshenko, Anne Pontegnie en Denis Gielen, zetelen als lid in een commissie. Ze stellen elk twee kandidaten voor per doelgroep of categorie. In onderling overleg kiest de commissie hieruit twee kandidaten en een reservekandidaat. Is er onenigheid? Dan heeft de voorzitter het laatste woord. Cera kiest er bewust voor geen oproep te lanceren naar mogelijke kandidaten omdat ze niet streeft naar een competitie, maar wel steun wil bieden daar waar die het meeste nodig is. Op basis van hun expertise en terreinkennis staan de leden van de commissie garant voor een accurate selectie. Germain Vantieghem, Gedelegeerd Bestuurder van Cera, en Lies Daenen, projectcoördinator Kunst en Cultuur van Cera, wonen de vergadering van de commissie bij.

Peter en meter
De leden dragen niet enkel de kandidaat-kunstenaars voor. Eens de kandidaat-kunstenaars zijn aangeduid, zorgen de commissieleden ook voor de verdere opvolging en begeleiding als peter of meter. Dit wil zeggen dat ze minstens twee keer per jaar contact hebben met de kunstenaar en de evolutie van het project op de voet volgen. De geselecteerde kunstenaars worden voor een periode van één tot drie jaar partner van Cera en tekenen een contract waarin het project in al zijn facetten wordt vastgelegd. Als tegenprestatie voor de ondersteuning krijgt Cera een regelmatige rapportering van de kunstenaar, die zich er toe verbindt naar het partnership te verwijzen in elke communicatie over het project.
Op 2 december 2004 duidde de commissie de definitieve kunstenaars en projecten aan, zodat in 2005 al vier kandidaten van start kunnen gaan. Ook in 2006 en 2007 zullen telkens vier kunstenaars de kans krijgen om zich verder te profileren in de kunstwereld.

Brugfunctie
Via deze partnerships draagt Cera bij aan de verdere ontwikkeling van de beeldende kunst in België.
Cera vindt het zinvol projecten te ondersteunen die de bevordering van kunst met een maatschappelijk doel combineren. Kunst en cultuur zijn fundamentele bestanddelen van de maatschappij en zijn bij uitstek geschikt om integratie, participatie en onderling respect te bevorderen. Cera wil enerzijds kunstenaars bewust maken van hun maatschappelijke roeping en anderzijds kunst toegankelijker maken voor de samenleving. Daarom steunt Cera organisaties die zich inzetten om deze brugfunctie concreet in te vullen.

Voor meer informatie kan u terecht bij Lies Daenen, coördinator Kunst en Cultuur van Cera (lies.daenen@cera.be). Op de website www.cera.be, in de rubriek Nieuws, vindt u meer informatie over de vier kunstenaars, met telkens een afbeelding van hun werk.

URL: http://www.cera.be

Link to Press Release - NL
Link to Press Release - FR