Time : 10:19:11 AM
Date : Tuesday, December 14, 2004
Sender Name: Cera
Partners in art: Via partnerships geeft Cera aan hedendaagse beeldende kunstenaars de steun en de erkenning die ze verdienen.
Gedurende de 3 volgende jaren gaat Cera elk jaar een partnership aan
met telkens 4 kunstenaars. Dit gebeurt in 2 categorieën, nl. 'jonge
kunstenaars' en 'referentiekunstenaars'.
In september selecteerde de commissie van experten, met Paul Tanghe
(voorzitter), Bart De Baere, Luk Lambrecht, Peter Doroshenko, Anne
Pontegnie en Denis Gielen, in elke categorie 2 kandidaten.
Vervolgens benaderden 4 commissieleden, die het peterschap voor de
resp. kandidaten opnemen, de kunstenaars om tot een concreet
projectvoorstel te komen.
Nu viel de definitieve beslissing. Cera gaat vanaf 1 januari 2005
een partnership aan met volgende kunstenaars:
-in de categorie jonge kunstenaars:Gert Robijns en Nico Dockx
-in de categorie referentiekunstenaars: Jacques Lizène en Ricardo
Brey
Voor elk van de kunstenaars voorziet Cera een bedrag van 20.000 EUR
om het project te realiseren. Zij krijgen daarvoor maximum 3 jaar
tijd.
De kunstenaars en hun projecten
Gert Robijns was de voorbije jaren een van de meest opgemerkte
figuren binnen de kunstscène in België. Vaak waren zijn werken
sleutelmomenten binnen tentoonstellingsinitiatieven: de op de ruimte
zelf geprojecteerde video-installatie in 'Over the Edges'; de
interventie in het MuHKA waar hij werken van andere kunstenaars uit
de collectie verving door replica's - herinneringen aan die werken
met een minder dominante maar blijvende aanwezigheid - ; de
installatie voor de openingstentoonstelling van Extracity, die de
architectuur ervan uit zijn segmentering haalt. Het oeuvre van
Robijns vertrok uit sculptuur en verblijft vaak op een randgebied
tussen disciplines, met een mix tussen video, installatie en
ruimtelijk bewustzijn. Momenteel legt hij met Luc De Rijcke de
laatste hand aan de eerste monografie over zijn werk.
Aansluitend bij het boek dat eind dit jaar verschijnt en dat een
index van zijn werk presenteert, wil Gert Robijns vervolgens een
"materieel archief" aanleggen. De documentatie van zijn werk staat
dan immers verder dan het werk zelf. De meeste werken die in het boek
zijn opgenomen bestaan niet meer of zijn na hun presentatie
gedeeltelijk afgebroken.
De kunstenaar wil de werken reconstrueren, van technische fiches over
opbouw en gebruik voorzien, en van kisten om ze te kunnen bewaren en
transporteren. Zo stelt hij zijn oeuvre opnieuw materieel aanwezig
en beschikbaar.
Klaar voor gebruik, als het ware in de haven. Voor dit project wordt
ook een gepaste presentatievorm gezocht, geen tentoonstelling maar
eerder een kortstondige gematerialiseerde index die ook aanleiding
kan zijn tot nieuwe overwegingen omtrent het werk. Een vraag die de
kunstenaar hierbij ook buiten zijn eigen oeuvre wil opentrekken, is
de problematiek van kunst die geen vaste vorm heeft maar bestaat uit
elementen.
Bart De Baere neemt voor dit project het peterschap op.
Nico Dockx is een kunstenaar die zijn artistieke praktijk beoefent
vanuit het bijhouden van archieven en daarin de mogelijkheden
onderzoekt om bij te dragen tot een hedendaagse invulling van het
begrip kunst. Nico Dockx maakt geen kantklare objecten, installaties
en laat ook geen materiële residus achter van performances of acties.
Nico Dockx wil met de middelen van Cera een drieluik van intenties
realiseren.
1.Hij wil samen met architect Luc Demeyer in zijn toekomstige studio
experimenteren met architectuur. Hij wil zijn studio later
semi-openbaar houden waarin diensten ter beschikking staan voor
andere kunstenaars. Zo zal er een zeefdruk-installatie aanwezig zijn;
een geluidsstudio en wordt de studioruimte ook een ruimte waar op
regelmatige momenten discours kan plaats vinden met internationale
geestesgenoten die het verkrampte begrip kunst willen verbreden.
2.Een begin maken met het digitaliseren van zijn uitgebreide
archieven. Die archieven worden vrij op het net geplaatst en worden
bijgevolg openbaar. Dit gebeurt in een nauwe samenwerking met Jan
Mast.
3.De interesse van de kunstenaar gaat liefdevol uit naar
experimentele rock en dito geluid. Hij heeft een eigen alternatief
label en wil dat label wat verder uitbouwen opdat de niet-commerciële
muziek ook (zo) de kans kan krijgt op vinyl te geraken.
Met deze grensoverschrijdende initiatieven probeert de kunstenaar bij
te dragen tot een hedendaagse invulling van het begrip kunst.
Luk Lambrecht volgt als peter het project mee op.
Als eerste komische conceptuele kunstenaar noemt Jacques Lizène zich
al sinds het begin van de jaren '60 'artiste de la médiocrité'. De
mislukking verheft hij tot zijn esthetisch adagio, of beter nog zijn
artistieke attitude. Terwijl hij het modernistisch élan tot
vooruitgang op het verkeerde been zet, cultiveert hij met duivelse
humor een zekere kunst van de regressie waarvan zijn befaamde
'peintures à la matière fécale' het boegbeeld vormen.
Momenteel bestaat er nog maar één monografie over Jacques Lizène.
Deze werd gerealiseerd door Atelier 340 en gaat meer dan 10 jaar
terug. Als voornamelijk historische benadering van het oeuvre
schrijft zij de kunstenaar in in de fluxus-beweging. Met de
ironische titel 'Tome 2(le tome 1 est introuvable)' vraagt zij erom
om nu vervolledigd te worden. Zeker als je de evolutie in het werk
van de kunstenaar bekijkt. Heel wat jonge kunstenaars zien in hem
een referentie, zowel in het domein van de videokunst als op het vlak
van de sonore performance.
Denis Gielen zal, met medewerking van internationale kunstcritici, de
publicatie van 'Tome I retrouvé' realiseren. Deze uitgave heeft de
ambitie om de verspreiding en promotie van het werk van Jacques
Lizène naar een zo breed mogelijk publiek van Hedendaagse
kunstliefhebbers te brengen.
Denis Gielen zal de publicatie als peter begeleiden.
De kunstenaar Ricardo Brey is van Cubaanse herkomst, en zijn werk
vertrok in inzet en vormgeving ook van zijn afro-amerikaanse roots.
Hij is al meer dan een decennium deel van de Belgische kunstscène,
zowel als persoon - hij ontving de Vlaamse prijs beeldende kunst -
als door zijn oeuvre dat in zijn materiegevoeligheid hier een
vanzelfsprekende bedding vindt. Brey streeft naar een kunst die grote
vragen aangaat en energieën thematiseert.
In het kader van zijn 'Universe' project maakte Ricardo Brey 1000
tekeningen. Voor deze delicate werken, die hij nu in archiefdozen
bewaart,wil hij een 70-tal vitrine-tafels laten maken om ze aan het
publiek te kunnen tonen. 'When I finished with the Universe project
the question of presentation had arise and after given extensive
thoughts I decided that the only coherent way of presentation was
inside of iron and glass cases...' Ze zullen te zien zijn in
tentoonstellingen in de Verenigde Staten en Europa. De tafels zullen
het werk tonen én er deel van uitmaken. 'Universe' staat niet alleen
voor de beschrijving van een fictieve cosmos, maar ook voor een
encyclopedie van de meest diverse materialen en technieken die
Ricardo Brey de afgelopen 30 jaar gebruikte. Het kan dus gezien
worden als een samenvatting van heel wat aspecten van zijn werk.
Dit project wordt opgevolgd door Peter Doroshenko.
Cera en het project 'partnerships met beeldende kunstenaars'.
Beeldende kunst is wellicht de kunst waarmee België het meest
vereenzelvigd wordt. De overheidsinbreng is hier echter slechts een
fractie van die in de ons omringende landen. De beeldende kunst had
in de jaren '80 een grote internationale uitstraling. Cera heeft een
aantal kunstenaars uit die tijd terug op de kaart gezet en de
doorbraak van de daaropvolgende generatie mee mogelijk gemaakt. Nu
zorgt ze ervoor dat deze vernieuwing verder wordt gezet.
Dit doet ze onder meer door partnerships aan te gaan met twee
doelgroepen: jonge beeldende kunstenaars en kunstenaars met een
voldragen oeuvre.
Voor jonge beeldende kunstenaars die al bewezen hebben dat ze in
staat zijn om zowel in België als internationaal een plaats in te
nemen in het artistieke debat, kan de steun van Cera een ingrijpend
verschil maken in hun artistieke carrière. Een verschil dat van groot
belang is voor de kunstenaar zelf en voor de hen omringende
kunstwereld.
Maar ook kunstenaars die al een heel oeuvre hebben, zijn een
interessante doelgroep. Zij kunnen als referentie gelden voor de
jongere garde of dit zelfs al zijn. Vaak hebben deze
'referentiekunstenaars' een oeuvre van hoge kwaliteit, maar worden ze
door de gemeenschap niet of niet genoeg gewaardeerd. Het gaat erom
hen de middelen ter beschikking te stellen om projecten te realiseren
die een grotere bekendheid stimuleren.
Expertise en terreinkennis
Cera reikt deze kunstenaars de hand en geeft hen de kans om stevig
voet aan grond te krijgen op de Belgische en wie weet, op de
internationale kunstscène.
Zes experts, nl. Paul Tanghe (voorzitter), Bart De Baere, Luk
Lambrecht, Peter Doroshenko, Anne Pontegnie en Denis Gielen, zetelen
als lid in een commissie. Ze stellen elk twee kandidaten voor per
doelgroep of categorie. In onderling overleg kiest de commissie
hieruit twee kandidaten en een reservekandidaat. Is er onenigheid?
Dan heeft de voorzitter het laatste woord. Cera kiest er bewust voor
geen oproep te lanceren naar mogelijke kandidaten omdat ze niet
streeft naar een competitie, maar wel steun wil bieden daar waar die
het meeste nodig is. Op basis van hun expertise en terreinkennis
staan de leden van de commissie garant voor een accurate selectie.
Germain Vantieghem, Gedelegeerd Bestuurder van Cera, en Lies Daenen,
projectcoördinator Kunst en Cultuur van Cera, wonen de vergadering
van de commissie bij.
Peter en meter
De leden dragen niet enkel de kandidaat-kunstenaars voor. Eens de
kandidaat-kunstenaars zijn aangeduid, zorgen de commissieleden ook
voor de verdere opvolging en begeleiding als peter of meter. Dit wil
zeggen dat ze minstens twee keer per jaar contact hebben met de
kunstenaar en de evolutie van het project op de voet volgen.
De geselecteerde kunstenaars worden voor een periode van één tot drie
jaar partner van Cera en tekenen een contract waarin het project in
al zijn facetten wordt vastgelegd. Als tegenprestatie voor de
ondersteuning krijgt Cera een regelmatige rapportering van de
kunstenaar, die zich er toe verbindt naar het partnership te
verwijzen in elke communicatie over het project.
Op 2 december 2004 duidde de commissie de definitieve kunstenaars en
projecten aan, zodat in 2005 al vier kandidaten van start kunnen
gaan. Ook in 2006 en 2007 zullen telkens vier kunstenaars de kans
krijgen om zich verder te profileren in de kunstwereld.
Brugfunctie
Via deze partnerships draagt Cera bij aan de verdere ontwikkeling van
de beeldende kunst in België.
Cera vindt het zinvol projecten te ondersteunen die de bevordering
van kunst met een maatschappelijk doel combineren. Kunst en cultuur
zijn fundamentele bestanddelen van de maatschappij en zijn bij
uitstek geschikt om integratie, participatie en onderling respect te
bevorderen. Cera wil enerzijds kunstenaars bewust maken van hun
maatschappelijke roeping en anderzijds kunst toegankelijker maken
voor de samenleving. Daarom steunt Cera organisaties die zich
inzetten om deze brugfunctie concreet in te vullen.
Voor meer informatie kan u terecht bij Lies Daenen, coördinator Kunst
en Cultuur van Cera (lies.daenen@cera.be). Op de website www.cera.be,
in de rubriek Nieuws, vindt u meer informatie over de vier
kunstenaars, met telkens een afbeelding van hun werk.
URL: http://www.cera.be
Link to Press Release - NL
Link to Press Release - FR