persbericht / nr. 1793
13-december-2004
Gedane zaken nemen moeilijk een keer
De export van sierteeltproducten, groente en fruit naar Rusland is
tijdelijk stilgelegd door importbeperkingen in Rusland. Dit gegeven
kan een strategische bedreiging vormen voor de Nederlandse tuinbouw.
Het marktaandeel dat Nederlandse exporteurs moeten laten vallen, wordt
overgenomen door buitenlandse exporteurs. Als deze goed presteren,
kunnen zij duurzaam marktaandeel van de Nederlandse exporteurs op de
Russische markt overnemen. Dit geldt ook meer in het algemeen. Een
studie van het LEI (onderdeel van Wageningen UR) toont aan dat een
tijdelijke terugval in de export een strategische dreiging inhoudt
omdat ze een permanent karakter kan krijgen. Omgekeerd kan een
tijdelijke opleving in de export worden benut als een strategische
kans.
De studie is bedoeld om een betere inschatting te kunnen maken van
toekomstige ontwikkelingen in de concurrentiepositie van de
Nederlandse agribusiness. Daarvoor is bekeken hoe ondernemers reageren
op plotselinge veranderingen in de economische omgeving. De studie is
uitgevoerd voor de sectoren zuivel, vruchtgroente, snijbloemen en
varkensvlees.
De onderzoekers constateren onder meer dat de Nederlandse export van
komkommers en tomaten naar Duitsland en Engeland stabieler is dan die
van de concurrenten. De Nederlandse positie op de belangrijkste
zuivelmarkten is instabieler, waardoor een tijdelijke verandering in
de export een permanent karakter kan krijgen. In de export van
snijbloemen en varkensvlees volgen opkomst en terugval elkaar snel op.
Bij varkensvlees is dit deels een gevolg van de exportrestricties
tijdens veterinaire crises.
Het Nederlandse bedrijfsleven zal alert moeten reageren als zich een
strategische dreiging voordoet door een tijdelijke terugval in de
export, of een strategische kans door een tijdelijke opleving van de
export. Die mogelijkheden doen zich vooral voor op de zuivel- en de
paprikamarkten. Het permanent worden van een terugval of opleving in
de exportposities kan ook samenhangen met het prijsbeleid van
ondernemingen. Het verdient aanbeveling dat zij met hun prijsstelling
zo snel mogelijk inspelen op veranderende marktomstandigheden.
---
Does history matter? Dynamiek in de Nederlandse export van landbouw-
en tuinbouwproducten. Het rapport bestellen 'rapport6.04.17'.
LEI