EIM

Persbericht

Onderzoek naar en onderwijs in innovatie: wat leren onze studenten?

12/13/2004

nummer: 2295

Kennis van pas afgestudeerden is voor bedrijf en beleid een belangrijke bron om meer over innovatie te weten te komen. In het collegejaar 2003/2004 verzorgden Nederlandse universiteiten 108 verschillende cursussen over innovatie. Bijna de helft van de geïnventariseerde cursussen richtte zich (mede) op innovatie in bedrijven/organisaties en hoe dit gestimuleerd en georganiseerd kan worden. Onderwijs over productontwikkeling en technologietransfer kwam veel voor bij technische universiteiten. Onderwerpen die minder goed werden afgedekt zijn innovaties door individuen en groepen, en de adoptie en diffusie van innovaties. Psychologisch onderzoek naar innovatie is in Nederland nauwelijks ontwikkeld. Pas afgestudeerden die in bedrijf en/of beleid innovatiekennis in de praktijk brengen, hebben daardoor waarschijnlijk minder bagage als het gaat om het benutten van menselijk potentieel voor innovatie, en het effectueren van veranderingstrajecten.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04