Persbericht
Onderzoek naar en onderwijs in innovatie: wat leren onze studenten?
12/13/2004
nummer: 2295
Kennis van pas afgestudeerden is voor bedrijf en beleid een
belangrijke bron om meer over innovatie te weten te komen. In het
collegejaar 2003/2004 verzorgden Nederlandse universiteiten 108
verschillende cursussen over innovatie. Bijna de helft van de
geïnventariseerde cursussen richtte zich (mede) op innovatie in
bedrijven/organisaties en hoe dit gestimuleerd en georganiseerd kan
worden. Onderwijs over productontwikkeling en technologietransfer kwam
veel voor bij technische universiteiten. Onderwerpen die minder goed
werden afgedekt zijn innovaties door individuen en groepen, en de
adoptie en diffusie van innovaties. Psychologisch onderzoek naar
innovatie is in Nederland nauwelijks ontwikkeld. Pas afgestudeerden
die in bedrijf en/of beleid innovatiekennis in de praktijk brengen,
hebben daardoor waarschijnlijk minder bagage als het gaat om het
benutten van menselijk potentieel voor innovatie, en het effectueren
van veranderingstrajecten.
Inlichtingen kunt u verkrijgen bij: 079 343 06 04
EIM