Gemeente Mook & Middelaar
Spacer
Ter Sprake week 50
Gemeentelijke informatie
Rijksweg in Mook weer open
Het is inderdaad twee weken geleden gelukt de Rijksweg in Mook weer
open te stellen voor het verkeer. Het autoverkeer heeft weer vrij baan
door het centrum van Mook. Ook voetgangers en fietsers kunnen zich
veiliger over de Rijksweg begeven. De reconstructie is nog niet
volledig afgerond, echter vormen de laatste werkzaamheden geen
belemmering voor de openstelling. De ingestelde omleidingen zijn
opgeheven en de buslijndienst van Hermes kan weer de vertrouwde route
volgen. Vooral de bewoners en ondernemers aan de Rijksweg is de
openstelling een positieve gebeurtenis. Daarnaast zijn de bewoners aan
de omleidingroutes opgelucht, dat de verkeershinder en bijkomende
overlast is beëindigd. Het is de bedoeling dat op zaterdag 18 december
a.s. de afronding van de reconstructie feestelijk wordt gevierd.
Belangstellenden kunnen vanaf 14.00 uur een optocht van oude
voertuigen gadeslaan en om 15.00 uur wordt de vernieuwde Rijksweg op
een ludieke wijze geopend door burgemeester Hanselaar en gedeputeerde
Vestjens.
Eveneens zijn de bomen langs de Rijksweg geplant. In het
centrumgedeelte van Mook zijn in tegenstelling tot eerdere
berichtgevingen en zoals op tekeningen stond aangegeven, geen
zuileiken aangeplant maar zuillinden. Deze lindeboom ( Tilia
platyphyllos Delft) heeft een smal opgaande kroon en heldergroene
bladeren, die tot laat in het najaar aanblijven. De linde is
ongevoelig voor spint, luizen, honing- en roetdauw. Dus veroorzaakt
geen plakkerige toestand onder de boom. Het is een gezondere boom dan
de inlandse zuileik en past beter in het straatbeeld van deze brede
Rijksweg. Buiten het centrumgedeelte zijn grootbladige of zomerlinden
aangeplant. Dit is een forsere en meer breed uitgroeiende linde, die
eveneens minder last heeft van luizen en honing- en roetdauw, dan de
lindebomen, die oorspronkelijk langs de Rijksweg toegepast zouden
worden.
Condoleanceregister Prins Bernhard
In verband met het overlijden van Zijne Koninklijke Hoogheid Prins
Bernhard is bij de publieksbalie in het gemeentehuis een
condoleanceregister neergelegd. Belangstellenden kunnen hun deelneming
in dit register kenbaar maken tot en met maandag 13 december a.s.
gedurende de openingstijden van de publieksbalie. Via de website
www.condoleancepagina.nl kunt u ook het condoleanceregister tekenen.
Gemeentehuis en -werkplaats gesloten
In verband met het jaarlijkse uitstapje van het gemeentepersoneel is
het gemeentehuis, de gemeentelijke werkplaats en het KCA depôt op
vrijdag 17 december a.s. voor het publiek gesloten. De publieksbalie
van het gemeentehuis is voor aangifte van geboorte en overlijden
geopend tussen 9.00 en 10.00 uur.
Gemeente houdt geen Nieuwjaarsreceptie meer.
In de editie van dit blad van 23 november jl. heeft u onder de rubriek
Ter Sprake kunnen lezen, dat de gemeenteraad bij de vaststelling van
de begroting voor het jaar 2005 een amendement heeft aangenomen,
waarbij aan het college een extra bezuiniging is opgelegd. De
gemeenteraad heeft daartoe besloten om de verhoging van de Onroerende
Zaak Belasting voor u te beperken.
Deze opdracht van de raad heeft het college genoodzaakt om na te gaan
welke verdere bezuinigingen, naast die welke al in de begroting 2005
waren opgenomen, kunnen worden gerealiseerd. Er is dan ook nog eens
kritisch gekeken naar de taken die het gemeentebestuur niet wettelijk
verplicht is om uit te voeren. Daarbij is uitgangspunt geweest, dat
het schrappen van een taak zo weinig mogelijk gevolgen heeft voor de
inwoners.
In dit kader heeft het college besloten om de jaarlijkse
nieuwjaarsreceptie van de gemeente met ingang van 2005 af te schaffen.
Het college vindt het jammer dit besluit te hebben moeten nemen.
Een veilig, schone en kindvriendelijke speelplek is onze gezamenlijke
verantwoordelijkheid
In onze gemeente wordt veel gebruik gemaakt van de speelterreinen en
de speeltoestellen. We kunnen dit constateren aan het gebruik en aan
de extra werkzaamheden die er uitgevoerd moeten worden om de
speelplekken en de speeltoestellen op orde en veilig te houden.
Desondanks komen er toch klachten op het gemeentehuis over de
onderhoudsstaat en over onveilige situaties op sommige speelterreinen.
De klachten gaan over:
· Katten- en hondenpoep, waar kinderen regelmatig instappen. En de
stank hiervan.
· Gevaarlijke troep op de speelplek veroorzaakt door afval, planken,
pallets, etc. met scherpe delen of spijkers
· Tuinafval, grint, glas e.d. wat op de speelplek gedumpt is en wat de
(zand)speelplekken ernstig vervuild.
· Spijkers die in de speeltoestellen en bomen zijn geslagen. Zeer
gevaarlijk!
· Vernielde speeltoestellen, banken of bordjes verboden voor honden.
· Vernielde beplanting en vooral bomen op en rondom de speelplekken.
We doen zoveel als mogelijk is om de 31 speelplekken en 142
speeltoestellen veilig en schoon te houden. Periodiek worden de
speeltoestellen en speelplekken gecontroleerd en een keer per twee
jaar geïnspecteerd door een externe deskundige. Daar tussendoor worden
er regelmatig schoonmaakbeurten gehouden. Wanneer het nodig is, worden
er binnen de financiële mogelijkheden, versleten toestellen vervangen.
Derhalve worden er momenteel in alle kerkdorpen speeltoestellen
vervangen en/of bijgeplaatst.
Kortom de gemeente steekt veel tijd en geld in het inrichten, veilig-
en schoonhouden van kindvriendelijke speelplekken. Maar dit kunnen we
niet alleen!
We hebben dringend uw hulp nodig om het bovenstaande waar te maken.
Samen met uw kinderen en uw buren moet het toch mogelijk zijn om
bovenstaande klachten te voorkomen. Vooral de hondenpoepklachten zijn
talrijk. Hiermee bereiken we dat de speelplekken die we hebben, in
stand gehouden kunnen worden en dat we niet noodzakelijkerwijs vanwege
de hoge kosten het aantal speeltoestellen moeten verminderen of hele
speelplekken moeten laten vervallen. Laten we er met zijn allen voor
zorgen dat we in onze gemeente veilige, schone en kindvriendelijke
speelplekken hebben, waar kinderen veilig kunnen spelen en de
omwonenden met plezier naar kunnen kijken en bij kunnen wonen. Dank u.
Overlast Hondenpoep
Honden en mensen zijn sinds jaar en dag met elkaar verbonden. Honden
zijn soms zelfs onmisbaar als hulphond voor gehandicapten, bij
vermissingen, bij het opsporen van misdrijven etc. Toch kunnen honden
ook overlast veroorzaken. In veel leefomgevingen is hondenpoep een
bron van irritatie voor zowel hondenbezitters als niet-hondenbezitters
en niet te vergeten de gemeente die geacht wordt de overlast
veroorzaakt door honden aan te pakken. Wij als gemeente vinden het
zeer spijtig dat er binnen onze gemeente steeds vaker sprake is van
hondenpoepoverlast. Met name langs de wandelroutes aan de Maas,
richting het bos en niet te vergeten de schoolroute. Dit willen we
graag veranderen. Derhalve brengen wij graag 2 artikelen van de
Algemene Plaatselijke Verordening nogmaals onder uw aandacht.
Artikel 2.4.17 Loslopende honden, verboden plaatsen en identificatie
Het is de eigenaar of houder van een hond verboden die hond te laten
verblijven of te laten lopen:
a. binnen de bebouwde kom op de weg zonder dat die hond aangelijnd is;
b. op een voor het publiek toegankelijke en kennelijk als zodanig
ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide of op een andere
door burgemeeste en wethouders aangewezen plaats;
c. op de weg zonder voorzien te zijn van een halsband of een door
middel van tatouage aangebracht identificatiemerk, die de eigenaar of
houder duidelijk doen kennen;
d. buiten de bebouwde kom op een door burgemeester en wethouders
aangewezen plaats.
Artikel 2.4.18 Verontreiniging door honden
1. De eigenaar of houder van een hond is verplicht ervoor te zorgen
dat die hond zich niet van uitwerpselen ontdoet:
a. op een gedeelte van de weg dat is bestemd of mede is bestemd voor
het verkeer van voetgangers;
b. op een voor het publiek toegankelijk en kennelijk als zodanig
ingerichte kinderspeelplaats, zandbak of speelweide dan wel in een
voor publiek toegankelijk park, plantsoen of groenstrook;
c. op een andere door burgemeester en wethouders aangewezen plaats.
2. De strafbaarheid wegens overtreding van het in het eerste lid
gestelde gebod wordt opgeheven, indien de eigenaar of houder van de
hond er zorg voor draagt dat de uitwerpselen onmiddellijk worden
verwijderd.
Wij hopen dat iedereen mee wil werken aan een nog mooier en vooral
schoner Mook en Middelaar.
Wijziging openingstijden Milieustraat
Vanaf 1 januari 2005 gelden de volgende openingstijden:
Woensdag van 13.00 tot 16.30 uur
Zaterdag van 09.00 tot 12.00 uur
b&Weetjes
Het college van burgemeester en wethouders heeft op 23 en 30 november
j.l. vergaderd. Onder andere is besloten
... de grondkering in het Kleppermanstraatje zonder bouwvergunning te
gedogen
... geen beroep in te stellen tegen de uitspraak op het bezwaarschrift
inzake vliegveld Niederrhein, Weeze-Laarbruch.
... een overeenkomst aan te gaan met de heer Saedt inzake de
organisatie van de kermis in Mook in 2005, 2006 en 2007.
opdracht te verlenen voor het ontwikkelen van het bestemmingsplan
Mookerplas en omgeving.
akkoord te gaan met het tijdelijk in bruikleen geven van het pand
Koningin Julianastraat 2.
Waarover praten wij
Raads- en commissievergaderingen vinden plaats in de raadzaal van het
gemeentehuis. Belangstellenden zijn van harte welkom en hebben
spreekrecht. Tijdens raadsvergaderingen kan het publiek reageren op de
voorstellen, indien zij dit tenminste 48 uur eerder bij de griffier
hebben gemeld. Bij raadsvergaderingen kan het publiek aan het begin
van de verga deringreagerenopvoorstellen.Bijcommissievergaderingen
gebeurt dit tijdens de behandeling van het voorstel.
Openbare bekendmakingen
Raadsvergadering
Donderdag 16 december 2004, 19.30 uur
BOUWEN
Verleende sloopvergunning
Bouwadres Omschrijving Verzonden
Mook :
Startsedijk 1 sloop bijgebouw 26
november 2004
Inzageperiode: met ingang van verzenddatum
Reactiemogelijkheden:
- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na
verzenddatum
- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950,
6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het
gemeentebestuur.
Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.
Verleende bouwvergunningen
Bouwadres
Omschrijving Verzonden
Mook :
Pr. Beatrixstraat 10 gedeeltelijk wijzigen carport 3
december 2004
Past. Fabritiusstraat 26 vernieuwen garage 3 december 2004
Molenhoek:
De Bongerd 16 uitbreiden keuken 3 december 2004
Prinsenweg 17a tuinhuisje 3 december 2004
Inzageperiode: met ingang van verzenddatum
Reactiemogelijkheden:
- bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders binnen zes weken na
verzenddatum
- voorlopige voorziening bij Rechtbank Roermond, Postbus 950,
6040 AZ Roermond, na indiening van bezwaarschrift bij het
gemeentebestuur.
Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.
Aanvraag bouwvergunningen
Bouwadres Omschrijving
Mook :
Kerkstraat 35a uitbreiden woonhuis
Past. Fabritiusstraat 31 aanbouw woonkamer en herbouw garage
Molenhoek:
Rijksweg 25 bouw woonhuis met garage
Keurvorststraat 34 vergroten bergruimte boven garage
Prinsenweg oprichten/vergroten
winkelcentrum, bouw woningen
met bergruimten en het
veranderen van luifel/overdekken
galerij
Nadere informatie: Bureau RIBM, tel. 024 69 69 147.
KAPPEN
Verleende kapvergunningen
Perceel
Omschrijving Herplantplicht
Mook
Avilaweg 1 1 amerikaanse
eik 1 boom vd 2e grootte
Molenhoek
Franciscanessenstraat/ een houtopstand bestaande volgens
groenplan
Plan Lelieveld Zuid Fase uit 44 bomen en enkele
2 Lelieveld Zuid Achter struiken
Middelweg 16 t/m 22
Fase 2
Inzageperiode: 7 december 2004 t/m 18 januari 2005
Reactiemogelijkheden:
· bezwaarschrift aan burgemeester en wethouders tijdens inzage periode
· voorlopige voorziening na indiening van bezwaarschrift bij Rechtbank
Arrondissement Roermond, Postbus 950,
6050 AZ Roermond
Nadere informatie: bureau BOR, tel. 024-6969157.
Wet Ruimtelijke Ordening
Vrijstelling
Burgemeester en wethouders van Mook en Middelaar zijn voornemens om
met toepassing van artikel 19 lid 3 van de Wet op de Ruimtelijke
Ordening vrijstelling te verlenen voor:
- het bouwen van een dubbele garage op het perceel Heikantseweg 12 te
Middelaar
Inzageperiode: 8 december 2004 tot en met 4 januari 2005.
Reactiemogelijkheden: door middel van zienswijzen aan burgemeester en
wethouders tijdens de inzageperiode.
Nadere informatie: bureau RIBM, tel. 024-6969149.
Berichttype Inforubriek Ter Sprake