Overzicht | veb@dienst.vu.nl
---
Virtuele wereld moet maatschappelijke problemen helpen kraken
Op maandag 13 en dinsdag 14 december vindt op de Vrije Universiteit de
eerste bijeenkomst plaats van het onderzoeksproject NEW TIES, een
ambitieus samenwerkingsverband in het vakgebied van de Kunstmatige
Intelligentie tussen vijf Europese universiteiten. NEW TIES valt onder
het Future Emerging Technologies initiatief, dat deel uitmaakt van het
6e Kaderprogramma van de Europese Unie. NEW TIES wil een virtuele
wereld programmeren om te bestuderen hoe een zichzelf-ontwikkelende
samenleving problemen het hoofd biedt door verkenning van de eigen
leefomgeving, leerprocessen en het ontwikkelen van oplossingen voor
die problemen. Evolutie, leren en samenwerking op sociaal niveau van
de virtuele individuen zijn focuspunten voor het onderzoek.
NEW TIES gaat plaatsvinden in vier stappen. De eerste is het bouwen
van een softwareomgeving waarin alle simulaties gemaakt zullen worden.
Deze omgeving zal gebruik maken van meer dan 50 computers in Europa
die op een zgn. peer-to-peer manier samenwerken. Het definiëren van
een aantal concrete omgevingen en bijbehorende uitdagingen voor de
virtuele samenleving vormen de volgende stap. Virtuele individuen (of
agents) zullen "leven" en leren te overleven, door om te gaan met de
problemen die zij tegenkomen. Aangezien het doel is een sociale
samenleving na te bootsten, moeten deze problemen ook van sociale aard
zijn; liefst gelijksoortig aan kwesties die in een werkelijke
maatschappij voorkomen. De derde stap is het opzetten van de
individuen en een samenleving die uitgerust zijn met voldoende leer-
en aanpassingsvermogen om de uitdagingen van hun omgeving het hoofd te
bieden. Daar hoort ook de relatie bij tussen het probleem en de
cultuur, maar ook de structuur van de virtuele samenleving. De laatste
stap bestaat eruit de oplossingen die de virtuele samenleving heeft
gevonden, te vergelijken met de oplossingen die de echte leefwereld
hiervoor naar voren draagt.
Eerder al zijn virtuele samenlevingen geprogrammeerd, voor zowel
wetenschappelijke als recreatiedoeleinden zoals het computerspel
SimCity. Dergelijke simulaties waren echter nooit zo grootschalig als
NEW TIES die nastreeft. De agents zullen complexer zijn dan die uit
bestaande programma"s. Ook de omvang van de populatie moet op
miljoenen individuen uitkomen. Zo hopen de wetenschappers een zichzelf
ontwikkelende ("evoluerende") artificiële omgeving te produceren, die
in staat is zelf de leefomgeving te verkennen en een beeld ervan te
creëren, alsook van de samenleving, door samenwerking en interactie op
diverse niveaus.
Analyse van een virtuele wereld kan helpen helder te maken waar in de
werkelijke samenleving problemen ontstaan en hoe die eventueel
opgelost kunnen worden. De virtuele samenleving kan zo een inspiratie
zijn voor wetenschappers in het werkelijke onderzoeksveld. Bovendien
is voor het construeren van de virtuele maatschappij data noodzakelijk
over de echte maatschappij, die niet altijd voor handen is. Het NEW
TIES project verheldert op deze wijze dus ook welke kennishiaten er
nog zijn en kan deze wellicht gaan invullen.
NEW TIES staat voor New and Emergent World models Through Individual,
Evolutionary, and Social learning. Prof. dr.Guszti Eiben, hoogleraar
Kunstmatige Intelligentie bij de Faculteit de Exacte wetenschappen, is
coördinator en initiatiefnemer van het project.
Vrije Universiteit Amsterdam