AutoRai

2-11-2004

De nieuwe Porsche Boxster en Boxster S

Acht jaar na zijn introductie wordt op 11 december 2004 tijdens de Miljonair Fair in de RAI te Amsterdam de tweede generatie van de Porsche Boxster voor het publiek geïntroduceerd. Bijna 80 procent van alle onderdelen en componenten in de nieuwe Boxster-serie is geheel nieuw.

Grotere velgen en een grotere spoorbreedte symboliseren duidelijk de toename van vermogen en prestaties. De 2,7-liter zescilindermotor van de Boxster ontwikkelt voortaan een maximum vermogen van 176 kW (240 pk) - 8 kW (12 pk) meer dan voorheen. Het maximum vermogen van de Boxster S, met een ongewijzigde 3,2-liter motor, bedraagt voortaan 206 kW (280 pk) in plaats van 191 kW (260 pk). Daarmee sprint de Boxster in 6,2 seconden van 0-100 km/h; de Boxster S heeft voor deze exercitie 5,5 seconden nodig. Het extra vermogen resulteert in combinatie met geoptimaliseerde aërodynamica in een hogere topsnelheid bij een lager verbruik. De Boxster heeft nu een topsnelheid van 256 km/h en verbruikt gemiddeld (EU-norm) 9,6 liter superplus per 100 kilometer. De topsnelheid van de S-variant bedraagt 268 km/h; het gemiddelde verbruik bedraagt hier 10,4 l/100 km. Het spreekt uiteraard vanzelf dat beide modellen ruimschoots voldoen aan de EU4 emissienormen.

Deze grotere prestaties betekenen natuurlijk ook meer rijplezier op de weg. Naast de 24 tot 35 millimeter grotere spoorbreedte (afhankelijk van de combinatie van velgen en banden), dragen ook de grotere wielen, de verbeterde torsiestijfheid en buigsterkte, de stuurbekrachtiging met variabele overbrengingsverhouding, de nog korter en scherper schakelende versnellingsbak, en de compleet nieuwe stoelen met nog meer zijdelingse steun bij aan deze verdere verbetering van het rijplezier. De actieve veiligheid is op een nog hoger niveau gebracht met een geoptimaliseerd remsysteem en de uitbreiding van de standaarduitrusting met PSM Porsche Stability Management. PSM stabiliseert de auto bij onder- of overstuur door de individuele wielen gericht af te remmen en door in te grijpen in het motormanagement.

De rijkere standaarduitrusting, die onder meer grotere velgen, PSM, airconditioning, radio-CD-speler en boordcomputer omvat, betekent echter geen hogere prijs. De basisprijs voor de nieuwe Porsche Boxster bedraagt 61.600,- incl. BTW en BPM. De Boxster S gaat 72.370,- incl. BTW en BPM kosten. De auto die nog dynamischer en sportiever is geworden, is leverbaar via de vijf officiële dealers in Amsterdam, Den Haag, Rotterdam, Eindhoven en Leusden.

Nieuw gezicht, bekende trekken
Het nieuwe front van de Boxster heeft overduidelijk de karakteristieke trekken van een Porsche sportwagen, terwijl tegelijkertijd het typische Boxster-gezicht is behouden. Een karakteristiek kenmerk is het nieuwe koplampconcept. Dit omvat aparte koplampen voor de hoofdverlichting in combinatie met boeglampen met geïntegreerde mistlampen. Een ander significant verschil met de eerste Boxster-generatie is zichtbaar aan de achterzijde: de scheidingslijn tussen het achterpaneel en de feitelijke carrosserie van de auto loopt niet langer onder, maar boven de achterlichten.

De nieuwe modellen hebben wederom dezelfde, karakteristieke uitlaat in het midden van de auto. En net als voorheen is ook hieraan het verschil tussen de basis en de S-uitvoering te zien. De Boxster heeft een ovale uitlaatpijp, de Boxster S heeft twee ronde uitlaatpijpen. In het zijaanzicht vormen de velgen een duidelijke aanwijzing om welk model het gaat. De Boxster staat nu standaard op 17-inch velgen, de Boxster S heeft standaard 18-inch velgen. Als optie zijn voor beide modellen drie verschillende 19-inch velgen beschikbaar.

Andere verschillen met de eerste Boxster-generatie zijn de grotere luchtinlaten vóór de achteras en de nieuwe, buiten het koetswerk uitstekende portiergrepen. Een ander punt is dat alle concave oppervlakken, bijvoorbeeld op het portierpaneel van de vorige Boxster-serie, nu zijn komen te vervallen. In plaats daarvan bollen de zijpanelen van de nieuwe Boxster duidelijk naar buiten, als een teken van kracht en prestaties. Een ander aspect van het nieuwe ontwerp wordt duidelijk na het openen van het dak: de hogere rolbeugels, nu met afgeplatte bovenkanten, zijn een paar centimeter naar achteren verplaatst ten behoeve van meer ruimte achter de rugleuningen van de stoelen.

Aërodynamisch raffinement
De Porsche Boxster, die op dit punt reeds bekend stond als de beste in zijn klasse, heeft voor de nieuwe generatie nog betere aërodynamische kwaliteiten gekregen ondanks het feit dat het frontale oppervlak van de auto groter is dan voorheen. Dit grotere frontale oppervlak is vooral het gevolg van de bredere spatborden en de grotere en bredere wielen. De luchtweerstandscoëfficiënt van de Boxster is afgenomen van 0,31 naar 0,29; die van de Boxster S van 0,32 naar 0,30. Tegelijkertijd hebben de ontwikkelingsingenieurs van Porsche kans gezien om de opwaartse kracht (lift) aan de voor- en achteras te minimaliseren, waardoor deze fantastische sportwagen een veilig en stabiel rijgedrag heeft zelfs bij zeer hoge snelheden. Dit is onder meer te danken aan de aërodynamische verbeteringen aan het front en de achterpartij, en aan de nieuw ontworpen achterspoiler die bij een toename van de snelheid automatisch omhoog komt.

De onderzijde van Porsches nieuwe sportwagen is nu volledig bekleed. Het oppervlak onder de auto dat met panelen wordt afgedekt is circa 70 procent groter dan voorheen. Dit helpt om een nog hogere topsnelheid te realiseren en reduceert het brandstofverbruik bij hogere snelheden. Maar vooral geven deze verbeteringen de auto een nog betere balans bij hoge snelheid.

Extra koppel dankzij een geoptimaliseerde cilindervulling Het grotere inlaatspruitstuk zorgt in samenwerking met de twee-kamer-inlaatkanalen en een nieuw, nog groter uitlaatsysteem voor meer koppel, vooral bij lage toeren. Dit wordt gerealiseerd door het sluiten van een verdeelklep in de verbindingspijp bij lage snelheden om de twee inlaatkanalen te scheiden. Het resultaat van deze scheiding is een significante toename van het koppel, waarbij al vanaf slechts 1500 toeren meer trekkracht wordt ontwikkeld.

De Boxster en de Boxster S ontwikkelen hun maximum koppel van 270 Nm respectievelijk 320 Nm over een breed toerengebied van 4700 tot 6000 tpm. Deze toename in kracht en prestaties is niet alleen gemakkelijk te voelen, maar ook plezierig om te horen, aangezien beide motoren voortaan een nog lager, gespierder en dieper geluid produceren.

Nieuwe zesversnellingsbak in de Boxster S
De nieuwe Boxster is uitgerust met de bekende vijfversnellingsbak, die verder is verbeterd. De Boxster S is daarentegen uitgerust met een compleet nieuwe zesversnellingsbak. De bediening van de transmissie is verbeterd om het schakelen nog korter en scherper te maken. Voor de zesversnellingsbak is de schakelafstand circa 15 procent korter en voor de vijfversnellingsbak zelfs 27 procent korter. Het grote voordeel voor de bestuurder is dat hij snel en precies kan schakelen, met een zeer goed en direct gevoel voor het schakelproces. Als optie zijn zowel de Boxster als de Boxster S verkrijgbaar met de vijftraps Tiptronic S-transmissie.

Nog sportievere wielophanging met variabele tandheugelbesturing Een verdere verbetering van de rijdynamiek was één van de allerbelangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van de wielophanging voor de nieuwe Boxster-generatie. Tijdens dit proces analyseerden de ontwikkelingsingenieurs van Porsche alle details, waarbij zowel ontwerp als afstemming werden aangepakt. Het resultaat: een grotere spoorbreedte, nieuwe combinaties van grotere velgen en banden, gewichtsreductie van individuele componenten en een verbetering van de botsveiligheid. Deze tillen de sportieve prestaties van de nieuwe Boxster op een nog hoger niveau, terwijl tegelijkertijd ook de veiligheid en het rijcomfort zijn toegenomen. Het resultaat is een sportwagen die al even superieur is als zijn voorganger. En dankzij de betere kwaliteiten en all-round-prestaties van de nieuwe generatie banden, kan de Boxster nog meer vermogen en prestaties efficiënt op de weg brengen.

Net als voorheen bestaat de voorwielophanging uit een McPherson veerpoot met aparte langs- en dwarsarmen dit superieure concept garandeert een zeer exacte wielgeleiding in combinatie met een superieur afrolcomfort. Het subframe van de voorwielophanging is opnieuw ontworpen; lichtere, maar toch stijvere aluminium lagerbussen zorgen voor een veel grotere stijfheid ten behoeve van nog betere stuurprecisie en maximale dwarskrachtcompensatie. Porsche rust de nieuwe Boxster-generatie bovendien uit met een hydraulisch bekrachtigde tandheugelbesturing met variabele overbrenging. Het grote voordeel hiervan is de combinatie van uitstekende wend- en handelbaarheid, vooral op bochtige trajecten, en een betere koersstabiliteit bij zeer hoge snelheden.

Het McPherson-achterasconcept van de Boxster is verder verbeterd en opgewaardeerd voor de nieuwe generatie. De doelstelling bij het opnieuw ontwerpen van de achterascomponenten was met name het verbeteren van de stijfheid in dwarsrichting en het reduceren van het gewicht van de wielophanging. De stijfheid van de individuele componenten van de wielophanging is bovendien nog verder verbeterd.

Actief onderstel als optie
In plaats van de normale wielophanging zijn de nieuwe Boxsters als optie ook verkrijgbaar met een actief onderstel: PASM Porsche Active Suspension Management verlaagt de hele auto met circa 10 mm. En in de 2,7-liter Boxster komt PASM in combinatie met een sportpakket dat onder meer Porsches sportieve zesversnellingsbak omvat.

Porsche Active Suspension Management omvat adaptieve schokdempers met traploos verstelbare dempingskracht, twee acceleratiesensoren die de verticale bewegingen van de carrosserie bepalen, en het PASM-management. Het doel van dit intelligente regelsysteem is om de signalen van de twee acceleratiesensoren, die gemonteerd zijn op de schokdempertorens rechtsvoor en linksachter, te vergelijken met de dwarsacceleratie van de auto, alsmede met stuurhoek, snelheid, remdruk en motorkoppel. Vervolgens worden deze via de CAN-bus doorgegeven signalen verwerkt en bepaalt het systeem het optimale referentieveld voor de schokdempers en wordt de demperrespons voor elk individueel wiel overeenkomstig ingesteld. Bij dit proces kan de bestuurder via een schakelaar op de middenconsole kiezen uit twee regelprogrammas voor de wielophanging. Het Normaal-programma biedt een meer comfortabele demperafstemming, die automatisch overschakelt naar een steeds sportiever programma, zodra de bestuurder sneller en dynamischer gaat rijden.
Het Sport-programma activeert een straffer referentieveld voor een uiterst handelbare en dynamische rijstijl. PASM omvat bovendien een speciale belastingswisselingsmodule, waarmee de actieve veiligheid in beide programmas wordt verbeterd. Bij volgas accelereren, gas loslaten en schakelen worden de referentievelden automatisch individueel versteld voor de voor- en achteras. Onder deze omstandigheden worden de schokdempers in het Normaal-programma kortstondig straffer gemaakt om te voorkomen dat de auto te sterk duikt. In het Sport-programma schakelt het systeem daarentegen kortstondig naar een minder straffe dempercurve wanneer dat nodig is om de tractie te verbeteren tijdens het accelereren bijvoorbeeld op hobbelige ondergrond.

Het Sports Chrono-pakket voor nog dynamischer prestaties Porsches Sports Chrono-pakket biedt de bestuurder van een Boxster een nog hogere standaard van sportieve en dynamische prestaties in zijn of haar auto. De specifieke kenmerken van dit speciale pakket zijn een nog steiler referentieveld voor het gaspedaal, een hardere en nog abruptere toerenbegrenzing bij maximum motortoerental, en een krachtigere interventie door het standaard PSM Porsche Stability Management. En in samenwerking met PASM biedt het Sports Chrono-pakket een nog straffere demperafstemming in het Sport-programma.

Om de voordelen te verifiëren die door deze technologie worden geboden op het gebied van rijdynamiek én om de snellere acceleratie tot op de laatste honderdste van een seconde te meten, heeft het Sports Chrono-pakket ook een analoge/digitale stopwatch bovenop het dashboard.

Grotere remschijven als optie zelfs keramisch
Het toonaangevende remsysteem van de Porsche Boxster reflecteert het toegenomen vermogen van de beide motoren. Het is op een aantal belangrijke vlakken gemodificeerd: de nieuwe remschijven aan de achteras van beide modellen hebben een diameter van 299 millimeter en zorgen daarmee voor optimaal remvermogen. Het basis-model heeft schijven met een dikte van 20 millimeter en de Boxster S heeft schijven van 24 millimeter dik. De diameter van de remschijven aan de voorwielen is voor de Boxster onveranderd met 298 millimeter, terwijl de sterkere Boxster S schijven met een doorsnede van 318 millimeter heeft. Alle remschijven zijn nu geperforeerd en inwendig geventileerd om de koeling te optimaliseren. Om het verschil tussen de beide uitvoeringen van de Boxster optisch te accentueren heeft het basis-model zwarte vierzuiger-remklauwen, terwijl de Boxster S iets grotere, rood gelakte remklauwen heeft.

Voor de eerste keer is de Boxster S nu ook als optie verkrijgbaar met PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes een unieke technologie in deze klasse.

In combinatie met de eveneens speciale remblokken onderscheiden de keramische remschijven zich door een directe opbouw van een hoge en, heel belangrijk, constant blijvende frictie-coëfficiënt tijdens het afremmen. Daarnaast slijten keramische remschijven veel minder dan normale remschijven.

Wereldprimeur: de eerste roadster met hoofdairbags De nieuwe Porsche Boxster onderscheidt zich tevens door een belangrijke innovatie op het gebied van de passieve veiligheid. Het is namelijk de eerste open auto ter wereld die een innovatief hoofdairbagsysteem heeft, dat is geïntegreerd in de dorpels van de auto. Samen met de zij-airbags in de rugleuningen van de stoelen bieden deze nieuwe hoofdairbags een zeer hoog veiligheidsniveau bij aanrijdingen tegen de flank. Het veiligheidssysteem wordt afgerond door front-airbags voor bestuurder en bijrijder, plus driepunts veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzing.

Nog hoogwaardiger interieur
Het interieur is compleet nieuw ontworpen en verder verbeterd op ergonomisch gebied. Het interieur is onder meer afgewerkt met nieuwe, in slush-technologie vervaardigde kunststoffen, aangevuld met leder en in aluminium-look gelakte onderdelen voor een unique flair en stijl. De lagere positie van de stoelen, het stuurwiel dat nu ook in hoogte verstelbaar is, de naar voren verplaatste pedalen, en de stoelen met een langer verstelbereik vóór/achter zijn vooral van voordeel voor langere bestuurders. Een ander pluspunt van de nieuw ontworpen stoelen is de extra zitruimte en de grotere zijdelingse ondersteuning die ze bieden. Voor de nieuwe Boxster zijn maar liefst vier verschillende stoelen beschikbaar. Allereerst zijn er de standaard stoelen met elektrisch verstelbare rugleuning, dan zijn er de uitgebreide stoelen, compleet met lendensteun en elektrische verstelling van alle posities, vervolgens komen de lederen sportstoelen met verbeterde zijdelingse steun en, als laatste, de nieuwe adaptieve sportstoelen met individuele verstelling van de zijwangen van zitting en rugleuning. Deze keuzevrijheid is absoluut uniek in het Boxster-segment.

Uiteraard is ook de nieuwe Porsche Boxster-serie weer uitgerust met het bekende, elektrisch bedienbare dak. Dit kan voortaan worden geopend en gesloten tot een snelheid van 50 km/h. Bij snelheden tussen de 10 en 50 km/h hoeft de bestuurder alleen de bedieningstoets aan te tippen om het dak in slechts 12 seconden te openen of te sluiten. Andere standaard details zijn elektrisch bedienbare ramen, een radio-CD-speler, een airconditioning met actieve koolstoffilter, een boordcomputer en centrale vergrendeling. De Boxster S is bovendien standaard uitgerust met een alarmsysteem.

Als alternatief voor het standaard stuurwiel is de Boxster ook verkrijgbaar met een sportstuurwiel, maar ook in combinatie met het Porsche Communication Management PCM, voortaan inclusief DVD-navigatiemodule met een multifunctioneel stuurwiel dat is afgewerkt met een bijzonder soepel en geraffineerd leder.

Afhankelijk van de uitrusting van de auto kan de bestuurder via de zes toetsen op dit speciale stuurwiel belangrijke audio-, navigatie- en telefoonfuncties bedienen. Een voorbeeld is het nieuwe BOSE Surround System, dat speciaal is afgestemd op het interieur van de nieuwe Boxster, en dat verkrijgbaar is als optie. Dit omvat maar liefst 11 luidsprekers en een zevenkanaals digitale eindversterker, geïntegreerd in de digitale MOST-bus. Dit biedt een luisterplezier dat een nieuwe maatstaf zet in het roadster-segment.