2-11-2004
De nieuwe Porsche Boxster en Boxster S
Acht jaar na zijn introductie wordt op 11 december 2004 tijdens de
Miljonair Fair in de RAI te Amsterdam de tweede generatie van de
Porsche Boxster voor het publiek geïntroduceerd. Bijna 80 procent van
alle onderdelen en componenten in de nieuwe Boxster-serie is geheel
nieuw.
Grotere velgen en een grotere spoorbreedte symboliseren duidelijk de
toename van vermogen en prestaties. De 2,7-liter zescilindermotor van
de Boxster ontwikkelt voortaan een maximum vermogen van 176 kW (240
pk) - 8 kW (12 pk) meer dan voorheen. Het maximum vermogen van de
Boxster S, met een ongewijzigde 3,2-liter motor, bedraagt voortaan 206
kW (280 pk) in plaats van 191 kW (260 pk). Daarmee sprint de Boxster
in 6,2 seconden van 0-100 km/h; de Boxster S heeft voor deze exercitie
5,5 seconden nodig. Het extra vermogen resulteert in combinatie met
geoptimaliseerde aërodynamica in een hogere topsnelheid bij een lager
verbruik. De Boxster heeft nu een topsnelheid van 256 km/h en
verbruikt gemiddeld (EU-norm) 9,6 liter superplus per 100 kilometer.
De topsnelheid van de S-variant bedraagt 268 km/h; het gemiddelde
verbruik bedraagt hier 10,4 l/100 km. Het spreekt uiteraard vanzelf
dat beide modellen ruimschoots voldoen aan de EU4 emissienormen.
Deze grotere prestaties betekenen natuurlijk ook meer rijplezier op de
weg. Naast de 24 tot 35 millimeter grotere spoorbreedte (afhankelijk
van de combinatie van velgen en banden), dragen ook de grotere wielen,
de verbeterde torsiestijfheid en buigsterkte, de stuurbekrachtiging
met variabele overbrengingsverhouding, de nog korter en scherper
schakelende versnellingsbak, en de compleet nieuwe stoelen met nog
meer zijdelingse steun bij aan deze verdere verbetering van het
rijplezier. De actieve veiligheid is op een nog hoger niveau gebracht
met een geoptimaliseerd remsysteem en de uitbreiding van de
standaarduitrusting met PSM Porsche Stability Management. PSM
stabiliseert de auto bij onder- of overstuur door de individuele
wielen gericht af te remmen en door in te grijpen in het
motormanagement.
De rijkere standaarduitrusting, die onder meer grotere velgen, PSM,
airconditioning, radio-CD-speler en boordcomputer omvat, betekent
echter geen hogere prijs. De basisprijs voor de nieuwe Porsche Boxster
bedraagt 61.600,- incl. BTW en BPM. De Boxster S gaat 72.370,- incl.
BTW en BPM kosten. De auto die nog dynamischer en sportiever is
geworden, is leverbaar via de vijf officiële dealers in Amsterdam, Den
Haag, Rotterdam, Eindhoven en Leusden.
Nieuw gezicht, bekende trekken
Het nieuwe front van de Boxster heeft overduidelijk de karakteristieke
trekken van een Porsche sportwagen, terwijl tegelijkertijd het
typische Boxster-gezicht is behouden. Een karakteristiek kenmerk is
het nieuwe koplampconcept. Dit omvat aparte koplampen voor de
hoofdverlichting in combinatie met boeglampen met geïntegreerde
mistlampen. Een ander significant verschil met de eerste
Boxster-generatie is zichtbaar aan de achterzijde: de scheidingslijn
tussen het achterpaneel en de feitelijke carrosserie van de auto loopt
niet langer onder, maar boven de achterlichten.
De nieuwe modellen hebben wederom dezelfde, karakteristieke uitlaat in
het midden van de auto. En net als voorheen is ook hieraan het
verschil tussen de basis en de S-uitvoering te zien. De Boxster heeft
een ovale uitlaatpijp, de Boxster S heeft twee ronde uitlaatpijpen. In
het zijaanzicht vormen de velgen een duidelijke aanwijzing om welk
model het gaat. De Boxster staat nu standaard op 17-inch velgen, de
Boxster S heeft standaard 18-inch velgen. Als optie zijn voor beide
modellen drie verschillende 19-inch velgen beschikbaar.
Andere verschillen met de eerste Boxster-generatie zijn de grotere
luchtinlaten vóór de achteras en de nieuwe, buiten het koetswerk
uitstekende portiergrepen. Een ander punt is dat alle concave
oppervlakken, bijvoorbeeld op het portierpaneel van de vorige
Boxster-serie, nu zijn komen te vervallen. In plaats daarvan bollen de
zijpanelen van de nieuwe Boxster duidelijk naar buiten, als een teken
van kracht en prestaties. Een ander aspect van het nieuwe ontwerp
wordt duidelijk na het openen van het dak: de hogere rolbeugels, nu
met afgeplatte bovenkanten, zijn een paar centimeter naar achteren
verplaatst ten behoeve van meer ruimte achter de rugleuningen van de
stoelen.
Aërodynamisch raffinement
De Porsche Boxster, die op dit punt reeds bekend stond als de beste in
zijn klasse, heeft voor de nieuwe generatie nog betere aërodynamische
kwaliteiten gekregen ondanks het feit dat het frontale oppervlak van
de auto groter is dan voorheen. Dit grotere frontale oppervlak is
vooral het gevolg van de bredere spatborden en de grotere en bredere
wielen. De luchtweerstandscoëfficiënt van de Boxster is afgenomen van
0,31 naar 0,29; die van de Boxster S van 0,32 naar 0,30.
Tegelijkertijd hebben de ontwikkelingsingenieurs van Porsche kans
gezien om de opwaartse kracht (lift) aan de voor- en achteras te
minimaliseren, waardoor deze fantastische sportwagen een veilig en
stabiel rijgedrag heeft zelfs bij zeer hoge snelheden. Dit is onder
meer te danken aan de aërodynamische verbeteringen aan het front en de
achterpartij, en aan de nieuw ontworpen achterspoiler die bij een
toename van de snelheid automatisch omhoog komt.
De onderzijde van Porsches nieuwe sportwagen is nu volledig bekleed.
Het oppervlak onder de auto dat met panelen wordt afgedekt is circa 70
procent groter dan voorheen. Dit helpt om een nog hogere topsnelheid
te realiseren en reduceert het brandstofverbruik bij hogere snelheden.
Maar vooral geven deze verbeteringen de auto een nog betere balans bij
hoge snelheid.
Extra koppel dankzij een geoptimaliseerde cilindervulling
Het grotere inlaatspruitstuk zorgt in samenwerking met de
twee-kamer-inlaatkanalen en een nieuw, nog groter uitlaatsysteem voor
meer koppel, vooral bij lage toeren. Dit wordt gerealiseerd door het
sluiten van een verdeelklep in de verbindingspijp bij lage snelheden
om de twee inlaatkanalen te scheiden. Het resultaat van deze scheiding
is een significante toename van het koppel, waarbij al vanaf slechts
1500 toeren meer trekkracht wordt ontwikkeld.
De Boxster en de Boxster S ontwikkelen hun maximum koppel van 270 Nm
respectievelijk 320 Nm over een breed toerengebied van 4700 tot 6000
tpm. Deze toename in kracht en prestaties is niet alleen gemakkelijk
te voelen, maar ook plezierig om te horen, aangezien beide motoren
voortaan een nog lager, gespierder en dieper geluid produceren.
Nieuwe zesversnellingsbak in de Boxster S
De nieuwe Boxster is uitgerust met de bekende vijfversnellingsbak, die
verder is verbeterd. De Boxster S is daarentegen uitgerust met een
compleet nieuwe zesversnellingsbak. De bediening van de transmissie is
verbeterd om het schakelen nog korter en scherper te maken. Voor de
zesversnellingsbak is de schakelafstand circa 15 procent korter en
voor de vijfversnellingsbak zelfs 27 procent korter. Het grote
voordeel voor de bestuurder is dat hij snel en precies kan schakelen,
met een zeer goed en direct gevoel voor het schakelproces. Als optie
zijn zowel de Boxster als de Boxster S verkrijgbaar met de vijftraps
Tiptronic S-transmissie.
Nog sportievere wielophanging met variabele tandheugelbesturing
Een verdere verbetering van de rijdynamiek was één van de
allerbelangrijkste doelstellingen bij de ontwikkeling van de
wielophanging voor de nieuwe Boxster-generatie. Tijdens dit proces
analyseerden de ontwikkelingsingenieurs van Porsche alle details,
waarbij zowel ontwerp als afstemming werden aangepakt. Het resultaat:
een grotere spoorbreedte, nieuwe combinaties van grotere velgen en
banden, gewichtsreductie van individuele componenten en een
verbetering van de botsveiligheid. Deze tillen de sportieve prestaties
van de nieuwe Boxster op een nog hoger niveau, terwijl tegelijkertijd
ook de veiligheid en het rijcomfort zijn toegenomen. Het resultaat is
een sportwagen die al even superieur is als zijn voorganger. En
dankzij de betere kwaliteiten en all-round-prestaties van de nieuwe
generatie banden, kan de Boxster nog meer vermogen en prestaties
efficiënt op de weg brengen.
Net als voorheen bestaat de voorwielophanging uit een McPherson
veerpoot met aparte langs- en dwarsarmen dit superieure concept
garandeert een zeer exacte wielgeleiding in combinatie met een
superieur afrolcomfort. Het subframe van de voorwielophanging is
opnieuw ontworpen; lichtere, maar toch stijvere aluminium lagerbussen
zorgen voor een veel grotere stijfheid ten behoeve van nog betere
stuurprecisie en maximale dwarskrachtcompensatie. Porsche rust de
nieuwe Boxster-generatie bovendien uit met een hydraulisch
bekrachtigde tandheugelbesturing met variabele overbrenging. Het grote
voordeel hiervan is de combinatie van uitstekende wend- en
handelbaarheid, vooral op bochtige trajecten, en een betere
koersstabiliteit bij zeer hoge snelheden.
Het McPherson-achterasconcept van de Boxster is verder verbeterd en
opgewaardeerd voor de nieuwe generatie. De doelstelling bij het
opnieuw ontwerpen van de achterascomponenten was met name het
verbeteren van de stijfheid in dwarsrichting en het reduceren van het
gewicht van de wielophanging. De stijfheid van de individuele
componenten van de wielophanging is bovendien nog verder verbeterd.
Actief onderstel als optie
In plaats van de normale wielophanging zijn de nieuwe Boxsters als
optie ook verkrijgbaar met een actief onderstel: PASM Porsche Active
Suspension Management verlaagt de hele auto met circa 10 mm. En in de
2,7-liter Boxster komt PASM in combinatie met een sportpakket dat
onder meer Porsches sportieve zesversnellingsbak omvat.
Porsche Active Suspension Management omvat adaptieve schokdempers met
traploos verstelbare dempingskracht, twee acceleratiesensoren die de
verticale bewegingen van de carrosserie bepalen, en het
PASM-management. Het doel van dit intelligente regelsysteem is om de
signalen van de twee acceleratiesensoren, die gemonteerd zijn op de
schokdempertorens rechtsvoor en linksachter, te vergelijken met de
dwarsacceleratie van de auto, alsmede met stuurhoek, snelheid, remdruk
en motorkoppel. Vervolgens worden deze via de CAN-bus doorgegeven
signalen verwerkt en bepaalt het systeem het optimale referentieveld
voor de schokdempers en wordt de demperrespons voor elk individueel
wiel overeenkomstig ingesteld. Bij dit proces kan de bestuurder via
een schakelaar op de middenconsole kiezen uit twee regelprogrammas
voor de wielophanging. Het Normaal-programma biedt een meer
comfortabele demperafstemming, die automatisch overschakelt naar een
steeds sportiever programma, zodra de bestuurder sneller en
dynamischer gaat rijden.
Het Sport-programma activeert een straffer referentieveld voor een
uiterst handelbare en dynamische rijstijl. PASM omvat bovendien een
speciale belastingswisselingsmodule, waarmee de actieve veiligheid in
beide programmas wordt verbeterd. Bij volgas accelereren, gas loslaten
en schakelen worden de referentievelden automatisch individueel
versteld voor de voor- en achteras. Onder deze omstandigheden worden
de schokdempers in het Normaal-programma kortstondig straffer gemaakt
om te voorkomen dat de auto te sterk duikt. In het Sport-programma
schakelt het systeem daarentegen kortstondig naar een minder straffe
dempercurve wanneer dat nodig is om de tractie te verbeteren tijdens
het accelereren bijvoorbeeld op hobbelige ondergrond.
Het Sports Chrono-pakket voor nog dynamischer prestaties
Porsches Sports Chrono-pakket biedt de bestuurder van een Boxster een
nog hogere standaard van sportieve en dynamische prestaties in zijn of
haar auto. De specifieke kenmerken van dit speciale pakket zijn een
nog steiler referentieveld voor het gaspedaal, een hardere en nog
abruptere toerenbegrenzing bij maximum motortoerental, en een
krachtigere interventie door het standaard PSM Porsche Stability
Management. En in samenwerking met PASM biedt het Sports Chrono-pakket
een nog straffere demperafstemming in het Sport-programma.
Om de voordelen te verifiëren die door deze technologie worden geboden
op het gebied van rijdynamiek én om de snellere acceleratie tot op de
laatste honderdste van een seconde te meten, heeft het Sports
Chrono-pakket ook een analoge/digitale stopwatch bovenop het
dashboard.
Grotere remschijven als optie zelfs keramisch
Het toonaangevende remsysteem van de Porsche Boxster reflecteert het
toegenomen vermogen van de beide motoren. Het is op een aantal
belangrijke vlakken gemodificeerd: de nieuwe remschijven aan de
achteras van beide modellen hebben een diameter van 299 millimeter en
zorgen daarmee voor optimaal remvermogen. Het basis-model heeft
schijven met een dikte van 20 millimeter en de Boxster S heeft
schijven van 24 millimeter dik. De diameter van de remschijven aan de
voorwielen is voor de Boxster onveranderd met 298 millimeter, terwijl
de sterkere Boxster S schijven met een doorsnede van 318 millimeter
heeft. Alle remschijven zijn nu geperforeerd en inwendig geventileerd
om de koeling te optimaliseren. Om het verschil tussen de beide
uitvoeringen van de Boxster optisch te accentueren heeft het
basis-model zwarte vierzuiger-remklauwen, terwijl de Boxster S iets
grotere, rood gelakte remklauwen heeft.
Voor de eerste keer is de Boxster S nu ook als optie verkrijgbaar met
PCCB Porsche Ceramic Composite Brakes een unieke technologie in deze
klasse.
In combinatie met de eveneens speciale remblokken onderscheiden de
keramische remschijven zich door een directe opbouw van een hoge en,
heel belangrijk, constant blijvende frictie-coëfficiënt tijdens het
afremmen. Daarnaast slijten keramische remschijven veel minder dan
normale remschijven.
Wereldprimeur: de eerste roadster met hoofdairbags
De nieuwe Porsche Boxster onderscheidt zich tevens door een
belangrijke innovatie op het gebied van de passieve veiligheid. Het is
namelijk de eerste open auto ter wereld die een innovatief
hoofdairbagsysteem heeft, dat is geïntegreerd in de dorpels van de
auto. Samen met de zij-airbags in de rugleuningen van de stoelen
bieden deze nieuwe hoofdairbags een zeer hoog veiligheidsniveau bij
aanrijdingen tegen de flank. Het veiligheidssysteem wordt afgerond
door front-airbags voor bestuurder en bijrijder, plus driepunts
veiligheidsgordels met gordelspanners en spankrachtbegrenzing.
Nog hoogwaardiger interieur
Het interieur is compleet nieuw ontworpen en verder verbeterd op
ergonomisch gebied. Het interieur is onder meer afgewerkt met nieuwe,
in slush-technologie vervaardigde kunststoffen, aangevuld met leder en
in aluminium-look gelakte onderdelen voor een unique flair en stijl.
De lagere positie van de stoelen, het stuurwiel dat nu ook in hoogte
verstelbaar is, de naar voren verplaatste pedalen, en de stoelen met
een langer verstelbereik vóór/achter zijn vooral van voordeel voor
langere bestuurders. Een ander pluspunt van de nieuw ontworpen stoelen
is de extra zitruimte en de grotere zijdelingse ondersteuning die ze
bieden. Voor de nieuwe Boxster zijn maar liefst vier verschillende
stoelen beschikbaar. Allereerst zijn er de standaard stoelen met
elektrisch verstelbare rugleuning, dan zijn er de uitgebreide stoelen,
compleet met lendensteun en elektrische verstelling van alle posities,
vervolgens komen de lederen sportstoelen met verbeterde zijdelingse
steun en, als laatste, de nieuwe adaptieve sportstoelen met
individuele verstelling van de zijwangen van zitting en rugleuning.
Deze keuzevrijheid is absoluut uniek in het Boxster-segment.
Uiteraard is ook de nieuwe Porsche Boxster-serie weer uitgerust met
het bekende, elektrisch bedienbare dak. Dit kan voortaan worden
geopend en gesloten tot een snelheid van 50 km/h. Bij snelheden tussen
de 10 en 50 km/h hoeft de bestuurder alleen de bedieningstoets aan te
tippen om het dak in slechts 12 seconden te openen of te sluiten.
Andere standaard details zijn elektrisch bedienbare ramen, een
radio-CD-speler, een airconditioning met actieve koolstoffilter, een
boordcomputer en centrale vergrendeling. De Boxster S is bovendien
standaard uitgerust met een alarmsysteem.
Als alternatief voor het standaard stuurwiel is de Boxster ook
verkrijgbaar met een sportstuurwiel, maar ook in combinatie met het
Porsche Communication Management PCM, voortaan inclusief
DVD-navigatiemodule met een multifunctioneel stuurwiel dat is
afgewerkt met een bijzonder soepel en geraffineerd leder.
Afhankelijk van de uitrusting van de auto kan de bestuurder via de zes
toetsen op dit speciale stuurwiel belangrijke audio-, navigatie- en
telefoonfuncties bedienen. Een voorbeeld is het nieuwe BOSE Surround
System, dat speciaal is afgestemd op het interieur van de nieuwe
Boxster, en dat verkrijgbaar is als optie. Dit omvat maar liefst 11
luidsprekers en een zevenkanaals digitale eindversterker, geïntegreerd
in de digitale MOST-bus. Dit biedt een luisterplezier dat een nieuwe
maatstaf zet in het roadster-segment.
AutoRai