---
Kamervragen en antwoorden
---
Antwoorden op vragen naar aanleiding van de tweede suppletore begroting 2004 van het ministerie van Defensie
10-12-2004 18:28:00
Hierbij bied ik u aan de Nota naar aanleiding van het verslag van de Vaste Commissie voor Defensie van de Tweede Kamer der Staten-Generaal met betrekking tot de wijziging van de begroting van de uitgaven en ontvangstenvan het ministerie van Defensie (X) voor het jaar 2004 (wijziging samenhangende met de Najaarsnota).
DE MINISTER VAN DEFENSIE
1. Welke posten vallen onder het meevallende actuele beeld van de begrotingsrealisatie 2004 die in de brief van 18 november (29 800 X, nr. 18) wordt opgevoerd ( 90 miljoen voor 2004 en 2005) ter dekking van de door de rinfrastructurele projecten ( 30,9 miljoen).egering beoogde versnelling van het IGV-project?
In de tweede suppletore begroting is vooral bij de investeringen van de Koninklijke landmacht een aantal projecten genoemd die in 2004 niet tot realisatie komen. Het betreft hier met name de projecten Pantservoertuigen ( 18,5 miljoen), Licht verkennings- en bewakingsvoertuig -LVB- ( 30,5 miljoen) en overige
2. Wanneer was de herfasering naar 2004 van de betalingen SDD-fase ( 63,6 miljoen) precies bekend en wanneer is deze herfasering voor het eerst aan de Kamer gemeld?
Het betalingsschema voor de SDD is in het SDD-MOU vastgelegd. Het schema voorziet in twee betalingen per jaar. Eén betaling in juni en één betaling per 15 december van elk jaar. De betaling van 15 december kan op verzoek worden uitgesteld met maximaal een maand naar 15 januari. In de begroting is de decemberbetaling vanwege de uitstelmogelijkheid altijd opgenomen in de begroting van het daaropvolgende jaar. Afhankelijk van het algehele realisatiebeeld van de investeringen kan worden besloten in december of in januari te betalen. Gezien het totale beeld van de realisatie van investeringen binnen Defensie is voor het jaar 2004 (evenals voor 2003) voorgesteld de betaling op 15 december te laten staan en dit in de tweede suppletore begroting op te nemen. Er is derhalve geen sprake van een aanpassing van overeengekomen betaalmomenten of onderhandelingen met de Amerikaanse overheid over dit onderwerp. Het betreft louter een technische herfasering van de SDD-betaling binnen zowel het overeengekomen betalingsschema als het totaalbeeld van de investeringsrealisatie.
3. Bedoelt de regering met de formulering "SDD van de opvolger van de F-16" dat de regering al besloten heeft welk vliegtuig als opvolger van de F-16 in Nederland zal worden aangeschaft of is dit een meer algemeen bedoelde aanduiding van de SDD-fase van het JSF-project?
Het betreft de deelneming van Nederland aan de SDD-fase van de JSF. De regering heeft nog niet besloten welk vliegtuig de Nederlandse F-16 zal gaan vervangen. Een besluit hierover wordt naar verwachting in deze kabinetsperiode genomen.
4. Kan de regering een nadere toelichting en specificatie geven van de neerwaartse bijstelling met 41 miljoen van het verwachte resultaat van de verkoop van overtollige defensiegoederen?
De ramingen van de verkoopopbrengsten zijn gebaseerd op termijnbetalingen van reeds verkocht materieel en een prognose van inkomsten uit nog te verkopen zaken. Bij deze prognose wordt rekening gehouden met een inschatting van de mogelijke verkoopprijzen en het moment van verkoop van het overtollig materieel. Mede omdat er sprake is van een markt waarbij het aanbod de vraag overtreft, is er een grote onzekerheid ten aanzien van de hoogte van de te realiseren verkoopprijs en het tijdstip van verkoop.
Inmiddels staat vast dat een aantal wapensystemen, waarvoor al wel (deel)inkomsten waren geraamd, niet in 2004 zal worden verkocht. Het betreft vooral wapensystemen van land- en luchtmacht zoals Leopard 2 tanks, M-109 Houwitsers en F-16 vliegtuigen. Ook werd gerekend op inkomsten uit de verkoop van een aantal onroerend goed objecten. De verkopen lopen echter vertraging op, mede omdat de Dienst der Domeinen rekening moet houden met een aantal belanghebbenden, waaronder gemeenten. De inkomsten blijven dan ook bij de verwachtingen achter. Dit alles maakte het noodzakelijk het verwachte resultaat van de verkoop van overtollige defensiegoederen naar beneden bij te stellen. Daartegenover staat dat dit jaar met name veel kostbaar marinematerieel is verkocht dat in de komende jaren tot betaling zal komen. Dat draagt in positieve zin bij aan de realisatie van de taakstelling voor de komende jaren.
5. Kan de regering in tabelvorm de totale toename van de verplichtingen met 272 miljoen nader specificeren?
De toename van de verplichtingen met 272,3 miljoen is als volgt te specificeren:
- versnelde aanschaf Standard Missiles voor de LCF-en 122,2 miljoen - wijziging aanbestedingsmomenten: NIMCIS 61,0 miljoen
---
MILSATCOM 76,3 miljoen
---
NH-90 23,8 miljoen - vertraging munitiecontracten - 21,5 miljoen - minder exploitatie-uitgaven door kleinere krijgsmacht - 5,0 miljoen - idem door lagere dollarkoers - 6,0 miljoen - diversen, per saldo 21,5 miljoen
6. Kan de regering de toename van de ontvangsten ( 46 miljoen) nader in een tabelvorm specificeren?
De toename van de ontvangsten met 46,4 miljoen is als volgt te specificeren:
- terugbetaling van het voorschot Fennek 22,7 miljoen - afrekening van de beheerskosten beheerskosten en telematica diensten DTO 4,6 miljoen - honorering van de claim op de Verenigde Staten voor sluiting van de POMS-sites 17,7 miljoen
---
diversen 1,4 miljoen
7. Hoe is met elkaar te rijmen dat thans het budget voor investeringen voor het project Boxer neerwaarts gemuteerd wordt met 18,5 miljoen terwijl dit geld tegelijk weer nodig is voor het budgettekort voor het project IGV?
Er is geen directe relatie tussen deze twee mutaties. De genoemde 18,5 miljoen vallen in 2004 vrij als gevolg van vertragingen in het project Boxer. Deze gelden kunnen derhalve in dit jaar worden gebruikt om uitgaven voor het IGV project af te dekken.
8. Hoe komt het dat slechts 22,7 miljoen als terugontvangst is ingeboekt bij het project Fennek terwijl het voorschot aan SP 26 miljoen bedroeg en was afgedekt door bankgaranties? Heeft SP ook de wettelijke rente betaald en waar is die geboekt?
Het totale voorschot aan SP bedroeg 26 miljoen. Dit voorschot aan SP bestond uit een Nederlands deel van 18,6 miljoen en een Duits deel. Alleen dit Nederlandse deel, inclusief de wettelijke rente - in totaal 22,7 miljoen - is ingeboekt als terugontvangst. Het terugontvangen Duitse deel is aangewend voor het nieuwe voorschot aan de producent KMW.
9. Is door SP of via de bankgarantie ook de wettelijke rente betaald en waar is die geboekt?
Zie antwoord op vraag 8.
10. Wat is de stand van zaken met betrekking tot het nieuwe contract voor de Fennek? Zullen daaraan nog budgettaire consequenties verbonden zijn?
Ondermeer in mijn brief van 20 augustus jl. (Kamerstuk 26 396, nr. 35) heb ik u gemeld dat het nieuwe contract over het Fennek project is afgesloten. Hieraan zijn geen budgettaire consequenties verbonden.
11. Met welke personeelslasten moet Defensie vanwege de POMS (Prepositioned Organisational Material Storage)-sites nog rekening houden?
Van de oorspronkelijk 270 medewerkers van de POMS-sites bevinden zich er thans nog zestig in het externe herplaatsingstraject. Daarnaast is een beperkt aantal mensen tijdelijk ingezet in projectorganisaties met een eindig karakter. Ook deze mensen kunnen nog overtollig worden. De kosten verbonden aan het naar de externe markt bemiddelen van deze laatste groepen POMS-personeel zijn in hoge mate afhankelijk van het succes bij de begeleiding naar ander werk. Vooralsnog wordt ervan uitgegaan dat deze kosten volledig kunnen worden gedekt met de daarvoor door de Amerikaanse overheid beschikbaar gestelde financiële middelen.
12. Waar is de herfasering SDD-fase precies voor nodig en wat behelst de herfasering precies?
Zie antwoord op vraag 2.
13. Kan de regering aangeven hoe de in de brief van 18 november (29 800 X, nr. 18) genoemde verschuiving van 189 miljoen binnen het project Vervanging F-16, als gevolg van verlenging van de ontwikkelingsfase, zich verhoudt tot de herfasering SDD in 2004?
De in de brief van 18 november genoemde verschuiving van 189 miljoen heeft betrekking op de verschuiving van de geplande bedragen om te kunnen voorzien in de vervanging van de Nederlandse F-16s. De herfasering van de SDD-fase is louter een technische verschuiving van de SDD-betaling binnen het totaalbeeld van de investeringsrealisatie; zie hiervoor het antwoord op vraag 2. Er bestaat dus geen direct verband tussen beide verschuivingen.
14. Is de genoemde herfasering van de SDD-fase opvolging F-16 nog actueel, gezien recente mededelingen over herschikkingen op de Defensiebegroting?
Zie antwoord op vraag 2.
15. Hoe is de herfasering SDD, namelijk het naar voren halen van uitgaven, te rijmen met de vertragingen in het programma, de achterblijvende orders voor de Nederlandse industrie en het uitstel van de productiefase?
Zie antwoord op vraag 2.
16. Wanneer is de herfasering van de SDD-fase JSF (dus niet van de F-16-vervanging) met de Verenigde Staten overeengekomen? Wat is de precieze inhoud van deze overeenkomst? Hoe en wanneer is de Kamer hier eerder over geïnformeerd? Had Nederland ook nee kunnen zeggen tegen de herfasering en wat waren daarvan de gevolgen geweest?
Zie antwoord op vraag 2.
17. Waarom wordt deze herfasering hier gerangschikt onder de autonome mutaties?
Zoals uit het antwoord bij vraag 2 blijkt, gaat het hier om een louter technische herfasering van een SDD-betaling binnen het daartoe afgesproken betalingsschema. Derhalve is deze herfasering gerangschikt onder de autonome mutaties.
18. Daar waar op deze pagina diverse malen melding wordt gemaakt van een "vertraging in de behoeftestelling "of een "herijking van de behoefte"; wat wordt hier precies onder verstaan en waarom wordt dit gezien als autonome mutaties?
Met vertraging in de behoeftestelling wordt bedoeld dat de formulering van de technische eisen waaraan het aan te schaffen object moet voldoen, meer tijd vergde dan verwacht.
Aangezien zulks op zich geen invloed heeft op de reeds genomen (beleids)beslissing tot aanschaf, wordt hier gesproken over autonome mutaties.
Voor herijking wordt verwezen naar het antwoord bij vraag 19.
19. Kan de regering de herijking van de behoefte aan Verbetering Lucht- grond bewapening nader toelichten? In hoeverre kan een herijking in de behoefte nog als een autonome mutatie bestempeld worden? Waarom leidt dit tot een verschuiving naar een later moment en niet tot een definitieve neerwaartse mutatie?
Het wapenpakket voor de F-16 dient te bestaan uit een mix van wapens, die onder uiteenlopende omstandigheden tegen een breed scala aan doelen kan worden ingezet.
Effectiviteit en precisie vormen daarbij de belangrijke kenmerken waarmee het risico op onbedoelde nevenschade wordt beperkt. Geleiding naar het doel met GPS of laser is hiervoor nodig. In de herijking is vastgesteld dat beide typen geleiding in één wapen kunnen worden gecombineerd. Hierdoor kan tijdens de vlucht onder wisselende omstandigheden worden gekozen voor het meest geschikte geleidingstype. Hierdoor neemt de flexibiliteit en de effectiviteit van de inzet van de F-16 toe. Een deel van de te verwerven bewapening zal met de gecombineerde geleiding worden uitgerust.
De operationele behoefte is in dit project ongewijzigd. De techniek heeft een deels andere invulling (combineren van geleiding) mogelijk gemaakt. Er is geen reden de omvang van de capaciteit voor precisiewapens te wijzigen en kan derhalve als autonoom worden bestempeld.
20. In hoeverre betreft de Vermindering voorziening HGIS een toerekening aan ODA (Official Development Assistance)?
De vermindering van de voorziening HGIS vindt voornamelijk zijn oorzaak in de toewijzing van budget aan crisisbeheersingsoperaties, de afdracht van pensioenpremies en VN- en EU-contributies. (respectievelijk 16,2 miljoen, 7,5 miljoen en 15,5 miljoen). In 2004 wordt een deel van de militaire activiteiten in crisisbeheersingsoperatie gefinancierd ten laste van ODA (in totaal 13 miljoen). Het laat zich thans aanzien dat bedoelde 13 miljoen in 2004 volledig tot realisatie zal komen.
21. Kan de regering per mutatie aangeven waarom de hier aangegeven mutaties onder EVDB niet eerder voorzien waren?
De intertemporele budgetverschuiving en de daardoor ontstane ruimte was reeds voorzien bij de eerste suppletore begroting. Deze mutatie werd echter aangehouden omdat op dat moment nog geen totaal beeld bestond over de meerjarige gevolgen van de herziening van het Defensie Investerings Plan, waar de EVDB-projecten een onderdeel van vormen. De met name genoemde mutaties (NBC, Titaan en "Tracking and Tracing") zijn in de loop van het realisatiejaar tot stand gekomen.
Nieuws Nieuwsberichten