Gezamenlijke actie NS en Twynstra Gudde in MVO
AMERSFOORT, 20041210 -- Amersfoort - Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) richt zich niet alleen op de producten en diensten van een organisatie maar ook op de onderliggende processen én op de medewerkers van de organisatie. Organisatieadviesbureau Twynstra Gudde helpt organisaties bij het nemen en implementeren van maatschappelijke verantwoordelijkheid, maar wil ook nadrukkelijk haar eigen verantwoordelijkheid nemen. De eigen bedrijfsvoering, (de ethiek van) het adviesproces en het sponsorbeleid zijn hiervan enkele voorbeelden. Ons MVO-beleid is steeds in ontwikkeling.Een nieuwe stap is het stimuleren van de medewerkers om vaker gebruik te maken van de trein. De adviseur kan de reistijd optimaal benutten om:
- te ontstressen (geen files, geen concentratie op het verkeer en rustig lezen)
- te werken (een bijkomend voordeel is dat de declarabiliteit omhoog gaat)
- creativiteit te gebruiken voor het voorbereiden van vergaderingen.
Daarnaast komt het reizen met de trein het milieu ten goede. Ook deze maatregel is goed voor de drie P's; People (de medewerkers), Planet, (het milieu), en Profit (het is niet duurder dan alleen met de auto reizen en het kan de kwaliteit van het werk bevor-deren.
Samen met de NS gaat Twynstra Gudde het gebruik van de NS-Business Card onder haar medewerkers stimuleren. Alle 350 adviseurs van Twynstra Gudde krijgen een persoonlijke NS-Business Card die ze kunnen gebruiken voor het reizen naar zakelijke afspraken. Een belangrijk voordeel van de kaart is dat ze niet meer langs het loket of de automaat hoeven om een treinkaartje te kopen. Boeken kan telefonisch of via internet tot vlak voor de reis. En ook de (Trein)taxi en parkeerplaatsen van P+R Q-Park kunnen met de kaart worden afgerekend.
Twynstra Gudde profiteert bovendien van 20% korting op treinreizen na 09.00 uur. Daarnaast is de administratieve verwerking veel eenvoudiger omdat alle kosten centraal gefactureerd worden, ook voor het gebruik van (Trein)taxi of parkeren bij P+R Q-park.
Twynstra Gudde is voor de NS een voorbeeld voor andere bedrijven want tot nu toe heeft geen enkel bedrijf dezelfde uitgangspunten gehanteerd om het treingebruik onder het personeel te stimuleren.
De NS-Business Card is op 10 december 2004 op feestelijke wijze gelanceerd door Philippe Smit, directeur Marketing & Sales van de NS en Marcel de Rooij, directielid van Twynstra Gudde.
Ingezonden persbericht