TNT Post Groep NV

Persbericht

Steeds meer vrouwen bij grootste werkgever

10 december 2004 - Groot animo nieuwe deeltijdfunctie

Vandaag gaat bij TPG Post de vijfduizendste postbezorger aan het werk. Op de vestiging aan de Piekstraat 25 in Rotterdam wordt mevrouw Feije-Boekholt ontvangen door Leo Kox, adjunct-directeur Distributie van TPG Post. 68% van de postbezorgers is vrouw. Begin 2003 was het percentage vrouwen binnen TPG Post 30%. Door de succesvolle werving van postbezorgers stijgt dit tot 36% Met ruim 60.000 medewerkers is TPG Post de grootste particuliere werkgever van Nederland.

De postbezorgersfunctie is aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt. Uit onderzoek blijkt dat mensen de baan kiezen vanwege het werken in de buitenlucht en de beweging. Ook blijkt de functie goed te combineren met een gezinsleven en bijvoorbeeld schoolgaande kinderen. De gemiddelde leeftijd van de mannelijke postbezorger is 34, de vrouw is gemiddeld 38 jaar oud. Van de ruim 60.000 mensen werkt 67% bij TPG Post in deeltijd. Dit was 5 jaar geleden 55%.

Flexibilisering arbeid

Van de 60.000 medewerkers van TPG Post werken er 43.000 in de bezorging. Naast 5.000 postbezorgers zijn dat 23.500 postbodes en 13.500 zaterdagbestellers. Met de flexibilisering van arbeid speelt TPG Post in op de toekomst. Tegen de achtergrond van een krimpende postmarkt werkt TPG Post al jaren aan een efficiëntere inrichting van het sorteer- en bezorgproces. Het bedrijf realiseert kostenbesparingen door op basis van natuurlijk verloop het aantal voltijdbanen voor postbodes te laten dalen.

Selectie en opleiding

De postbezorger werkt 9 tot 15 uur per week en neemt een deel van de bezorging over van postbodes die met pensioen gaan of naar een andere baan vertrekken. Alle postbezorgers worden op een professionele wijze geselecteerd en opgeleid. Een antecedentenonderzoek maakt deel uit van de selectieprocedure. TPG Post werft postbezorgers lokaal via informatie-avonden en via www.tpgpost.nl.

Mijlpaal

TPG introduceerde haar kostenflexibiliserings-programma in het najaar van 2001 ter voorbereiding op een, als gevolg van substitutie en concurrentie, verwachte afname van de postvolumes in het komende decennium. TPG maakte toen bekend dat zij maatregelen in de distributie- en commerciële organisatie zou nemen die de jaarlijkse kosten uiteindelijk, in 2012, met EUR 320 miljoen zullen terugdringen. Voldoende om een volumeafname van 20 procent te compenseren. In april 2004 kondigde TPG aanvullende kostenreducties aan door middel van een plan voor de overhead-organisatie, dat nog eens EUR 50 miljoen aan besparingen zal opleveren.