Persbericht
Steeds meer vrouwen bij grootste werkgever
10 december 2004 - Groot animo nieuwe deeltijdfunctie
Vandaag gaat bij TPG Post de vijfduizendste postbezorger aan het
werk. Op de vestiging aan de Piekstraat 25 in Rotterdam wordt mevrouw
Feije-Boekholt ontvangen door Leo Kox, adjunct-directeur Distributie
van TPG Post. 68% van de postbezorgers is vrouw. Begin 2003 was het
percentage vrouwen binnen TPG Post 30%. Door de succesvolle werving
van postbezorgers stijgt dit tot 36% Met ruim 60.000 medewerkers is
TPG Post de grootste particuliere werkgever van Nederland.
De postbezorgersfunctie is aantrekkelijk voor de arbeidsmarkt. Uit
onderzoek blijkt dat mensen de baan kiezen vanwege het werken in de
buitenlucht en de beweging. Ook blijkt de functie goed te combineren
met een gezinsleven en bijvoorbeeld schoolgaande kinderen. De
gemiddelde leeftijd van de mannelijke postbezorger is 34, de vrouw is
gemiddeld 38 jaar oud. Van de ruim 60.000 mensen werkt 67% bij TPG
Post in deeltijd. Dit was 5 jaar geleden 55%.
Flexibilisering arbeid
Van de 60.000 medewerkers van TPG Post werken er 43.000 in de
bezorging. Naast 5.000 postbezorgers zijn dat 23.500 postbodes en
13.500 zaterdagbestellers. Met de flexibilisering van arbeid speelt
TPG Post in op de toekomst. Tegen de achtergrond van een krimpende
postmarkt werkt TPG Post al jaren aan een efficiëntere inrichting van
het sorteer- en bezorgproces. Het bedrijf realiseert kostenbesparingen
door op basis van natuurlijk verloop het aantal voltijdbanen voor
postbodes te laten dalen.
Selectie en opleiding
De postbezorger werkt 9 tot 15 uur per week en neemt een deel van de
bezorging over van postbodes die met pensioen gaan of naar een andere
baan vertrekken. Alle postbezorgers worden op een professionele wijze
geselecteerd en opgeleid. Een antecedentenonderzoek maakt deel uit van
de selectieprocedure. TPG Post werft postbezorgers lokaal via
informatie-avonden en via www.tpgpost.nl.
Mijlpaal
TPG introduceerde haar kostenflexibiliserings-programma in het najaar
van 2001 ter voorbereiding op een, als gevolg van substitutie en
concurrentie, verwachte afname van de postvolumes in het komende
decennium. TPG maakte toen bekend dat zij maatregelen in de
distributie- en commerciële organisatie zou nemen die de jaarlijkse
kosten uiteindelijk, in 2012, met EUR 320 miljoen zullen terugdringen.
Voldoende om een volumeafname van 20 procent te compenseren. In april
2004 kondigde TPG aanvullende kostenreducties aan door middel van een
plan voor de overhead-organisatie, dat nog eens EUR 50 miljoen aan
besparingen zal opleveren.
TNT Post Groep NV