Nieuw concept voor containertreinen naar Italië en Spanje
10/12/2004
En nieuw vervoerplan B-Cargo van start
Het intermodaal containervervoer van de havens van Antwerpen en
Zeebrugge richting Italië en Spanje gebeurt vanaf 12 december met
rechtstreekse shuttletreinen. B-Cargo is een van de hoofdrolspelers in
dit nieuw concept. Voortaan worden de treinen onder ICF-vlag onderweg
niet meer gerangeerd in de hub van Metz (Qualitynet), maar rijden ze
rechtstreeks van begin- tot eind punt.Ditleidttoteen
productiviteitsverbetering, een interessante transittijd en een
kwaliteitsverbetering. Daarnaast gaat een nieuw vervoerplan voor het
goederentransport van start. Het heeft tot doel om sneller en
betrouwbaarder vervoer aan te bieden op een aantal belangrijke
goederencorridors door onder meer de invoering van klokvaste
dienstregelingen.
De intermodale operator Intercontainer Interfrigo (ICF) consulteerde
deze zomer de markt voor zijn treinen richting Italië en Spanje. Op de
trajecten tussen de haven van Antwerpen en drie Italiaanse
bestemmingen haalde de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB de opdracht
binnen, met B-Cargo (NMBS) als onderaannemer voor het transport op
Belgisch grondgebied. Het gaat om drie shuttleverbindingen met
wekelijks zes treinen per richting en per bestemming tussen de
terminals Schijnpoort en Zomerweg in Antwerpen enerzijds en Frosinone,
Padova en Novara anderzijds. De treinen stoppen nog kort in Muizen
waar wagens kunnen worden aangehaakt afkomstig uit Zeebrugge of andere
internationale verbindingen. Twee keer per week is er nog een vierde
shuttleverbinding tussen Muizen en Bologna.
De treinrit van en naar Antwerpen verloopt niet langer over Frans
grondgebied, maar wel via Duitsland, Zwitserland en Italië. De tractie
op het Duitse en Zwitserse net gebeurt door SBB, aan de Italiaanse
grens neemt Trenitalia over.
Volgens hetzelfde principe van rechtstreekse containertreinen van
begin- tot eindpunt rijden er vanaf zondag ook nog 7 shuttles per week
tussen (o.a. terminals in) de haven van Zeebrugge en Milano Segrate.
Dit vervoer gebeurt met de traditionele spoorwegmaatschappijen via
Luxemburg.
Samen met de Franse (SNCF) en Spaanse (RENFE) spoorwegmaatschappijen
verzorgt B-Cargo voor ICF ook zes shuttletreinen per week van
Antwerpen via Muizen naar Barcelona en Constanti, en vijf
shuttletreinen terug. Deze treinen werden tot nu toe ook samengesteld
in Metz.
De nieuwe reiswegen van al deze treinen zorgen bovendien voor een
betere spreiding van het goederenverkeer over de capaciteit van het
spoorwegnet in België en de grenspunten.
Nieuw goederenvervoerplan mikt op sneller en betrouwbaarder vervoer
Zondag 12 december verandert er nog meer voor het goederenvervoer in
België met de invoering van het nieuwe transportplan. Hiervoor werden
alle bedieningskringen en alle uitwisselingsverbindingen met de
buurnetten herzien. Het plan heeft tot doel de klant nog
betrouwbaarder en sneller vervoer aan te bieden, vooral op de
goederencorridors Antwerpen-Bazel, Antwerpen-Montzen-Duisburg en
Rotterdam-Antwerpen-Parijs.
Om de productiekosten te drukken en de bedrijfszekerheid van het
vervoer te verhogen, zullen de treinen op die corridors klokvast
rijden en met aangepast materieel, waardoor onder meer de goederen op
een vlotte wijze kunnen worden geladen en de locomotieven optimaal
ingezet. Bedoeling is ook dat er zoveel mogelijk afspraken of joint
ventures worden gemaakt voor transporten op die corridors met
operatoren uit de buurlanden en tijdrovende locomotiefwissels aan de
grenzen worden vermeden.
NMBS