NMBS

Nieuw concept voor containertreinen naar Italië en Spanje

10/12/2004

En nieuw vervoerplan B-Cargo van start

Het intermodaal containervervoer van de havens van Antwerpen en Zeebrugge richting Italië en Spanje gebeurt vanaf 12 december met rechtstreekse shuttletreinen. B-Cargo is een van de hoofdrolspelers in dit nieuw concept. Voortaan worden de treinen onder ICF-vlag onderweg niet meer gerangeerd in de hub van Metz (Qualitynet), maar rijden ze rechtstreeks van begin- tot eind punt.Ditleidttoteen productiviteitsverbetering, een interessante transittijd en een kwaliteitsverbetering. Daarnaast gaat een nieuw vervoerplan voor het goederentransport van start. Het heeft tot doel om sneller en betrouwbaarder vervoer aan te bieden op een aantal belangrijke goederencorridors door onder meer de invoering van klokvaste dienstregelingen.

De intermodale operator Intercontainer Interfrigo (ICF) consulteerde deze zomer de markt voor zijn treinen richting Italië en Spanje. Op de trajecten tussen de haven van Antwerpen en drie Italiaanse bestemmingen haalde de Zwitserse spoorwegmaatschappij SBB de opdracht binnen, met B-Cargo (NMBS) als onderaannemer voor het transport op Belgisch grondgebied. Het gaat om drie shuttleverbindingen met wekelijks zes treinen per richting en per bestemming tussen de terminals Schijnpoort en Zomerweg in Antwerpen enerzijds en Frosinone, Padova en Novara anderzijds. De treinen stoppen nog kort in Muizen waar wagens kunnen worden aangehaakt afkomstig uit Zeebrugge of andere internationale verbindingen. Twee keer per week is er nog een vierde shuttleverbinding tussen Muizen en Bologna.

De treinrit van en naar Antwerpen verloopt niet langer over Frans grondgebied, maar wel via Duitsland, Zwitserland en Italië. De tractie op het Duitse en Zwitserse net gebeurt door SBB, aan de Italiaanse grens neemt Trenitalia over.

Volgens hetzelfde principe van rechtstreekse containertreinen van begin- tot eindpunt rijden er vanaf zondag ook nog 7 shuttles per week tussen (o.a. terminals in) de haven van Zeebrugge en Milano Segrate. Dit vervoer gebeurt met de traditionele spoorwegmaatschappijen via Luxemburg.

Samen met de Franse (SNCF) en Spaanse (RENFE) spoorwegmaatschappijen verzorgt B-Cargo voor ICF ook zes shuttletreinen per week van Antwerpen via Muizen naar Barcelona en Constanti, en vijf shuttletreinen terug. Deze treinen werden tot nu toe ook samengesteld in Metz.

De nieuwe reiswegen van al deze treinen zorgen bovendien voor een betere spreiding van het goederenverkeer over de capaciteit van het spoorwegnet in België en de grenspunten.

Nieuw goederenvervoerplan mikt op sneller en betrouwbaarder vervoer

Zondag 12 december verandert er nog meer voor het goederenvervoer in België met de invoering van het nieuwe transportplan. Hiervoor werden alle bedieningskringen en alle uitwisselingsverbindingen met de buurnetten herzien. Het plan heeft tot doel de klant nog betrouwbaarder en sneller vervoer aan te bieden, vooral op de goederencorridors Antwerpen-Bazel, Antwerpen-Montzen-Duisburg en Rotterdam-Antwerpen-Parijs.

Om de productiekosten te drukken en de bedrijfszekerheid van het vervoer te verhogen, zullen de treinen op die corridors klokvast rijden en met aangepast materieel, waardoor onder meer de goederen op een vlotte wijze kunnen worden geladen en de locomotieven optimaal ingezet. Bedoeling is ook dat er zoveel mogelijk afspraken of joint ventures worden gemaakt voor transporten op die corridors met operatoren uit de buurlanden en tijdrovende locomotiefwissels aan de grenzen worden vermeden.