Maritieme resultaten Transportraad
Persverklaring van het Nederlands voorzitterschap (minister Karla
Peijs) tijdens de eerste dag van de Transportraad.
Deze twee dagen hebben we de vruchten kunnen plukken van de
investeringen die we het afgelopen halfjaar hebben gepleegd. Vandaag
hebben we het spits afgebeten met zeevaart. De heer Barrot en ik
willen u graag over de belangrijkste maritieme resultaten informeren.
ISM Code
Vandaag hebben we weer een stap kunnen zetten om de Europese zeevaart
veiliger te maken. De Raad heeft namelijk besloten de toepassing van
International Safety Management code uit te breiden. Reizen over
binnenlandse wateren - zowel met vracht als met passagiers - en
boorinstallaties vallen straks ook onder de richtlijnen. Het gaat om
eisen aan de kennis en ervaring van bemanningsleden, verplichte
veiligheidsprocedures en rampenplannen aan boord, en regelmatige
inspecties van de onderhoudsstaat van schepen. Met deze vereisten is
zowel de veiligheid als het milieu - door de preventie van lozingen -
gediend. Het Europees Parlement heeft het voorstel in de eerste lezing
al volledig goedgekeurd.
Richtlijn erkenning certificaten zeevarenden
De trouwe bezoekers onder u, die ook morgen van de partij zijn, zullen
merken dat er een rode lijn door deze Transportraad loopt. Ik doel op
de harmonisatie van beroepseisen, een core business van de EU en
absolute vereiste om het vrije verkeer van personen mogelijk te maken.
Vandaag zijn we het eens geworden over de vereenvoudiging van
wederzijdse erkenning van beroepseisen in de zeevaart. Tot nu toe
werden de diploma's van Europese bemanningsleden onderworpen aan een
vergelijking. Daarmee zijn EU-onderdanen in het nadeel ten opzichte
van werknemers uit niet-EU-landen. Deze ongunstige uitgangspositie
voor Europeanen repareren we door de extra check te laten vallen. Dat
scheelt administratieve rompslomp en maakt het voor bemanningsleden
makkelijker om bij een rederij aan de slag te gaan in een andere
EU-lidstaat. We hebben daarnaast besluiten genomen om 'diplomafraude'
te bestrijden. Ik hoop van harte dat de maatregelen ook een bijdrage
leveren aan de attractiviteit van het zeemansvak, want er zijn grote
tekorten op de maritieme arbeidsmarkt.
Olieschadefonds
We hebben ook gesproken over de herziening van het mondiale oliefonds-
en aansprakelijkheidsverdrag. Die verdragen regelen de financiële
vergoeding en aansprakelijkheid bij schade en verontreiniging door
olie. Op dit moment vinden er gesprekken plaats om die verdragen te
wijzigen.
Kern van de zaak is de huidige onevenredige verdeling van
verantwoordelijkheden over reders en olie-industrie in geval van een
scheepsramp. We hebben vandaag ons uiterste best gedaan om ervoor te
zorgen dat de Unie in die onderhandelingen met een stem spreekt. In de
ogen van veel lidstaten zou de EU zich gezamenlijk sterk moeten maken
voor een evenwichtiger lastenverdeling en moeten zoeken naar
mogelijkheden om prikkels in het systeem te bouwen die rampen zoals
met de Erika en de Prestige helpen voorkomen. Helaas hebben we op dit
punt geen raadsconclusies bereikt, omdat sommige lidstaten nog verder
op het voorstel willen studeren. Ik heb ik er in mijn
voorzitterschapsconclusies op aangedrongen dat de lidstaten het alsnog
eens worden over een gezamenlijke aanpak voor februari 2005, als de
volgende onderhandelingsronde start.
Havendiensten
Tot slot heeft de Commissie ons vanmiddag een nieuw voorstel
gepresenteerd voor een richtlijn inzake de toegang tot de markt van
havendiensten. De doelen daarvan zijn: liberalisering, financiële
transparantie en versterking van het level playing field. De
uitgebreide discussie over dit voorstel vindt in een later stadium
plaats, maar duidelijk is dat er onder Luxemburgs voorzitterschap op
dit punt een flinke klus op ons ligt te wachten. De heer Barrot zal
ongetwijfeld nog een toelichting op zijn voorstel willen geven.
Ministerie van Verkeer en Waterstaat