Tijdschrift LINDA. grote winnaar tijdens zevende TijdschriftenGala
José Rozenbroek van ELLE verkozen tot Hoofdredacteur van het Jaar
---
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 9 december 2004
Niet minder dan 52 nieuwe tijdschriften werden het afgelopen jaar
gelanceerd. Dat maakte Auke Visser, de voorzitter van de Groep
Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond,
donderdagavond 9 december bekend bij de opening van het jaarlijkse
TijdschriftenGala. In 2003 waren er 25 lancering. De nieuwkomers in
dit zeer innovatief tijdschriftenjaar richten zich met name op
ouderen, reislustigen, allochtonen en iedereen die in gezondheid is
geïnteresseerd. Slechts twee titels verdwenen van het schap. Opvallend
waren ook het grote aantal multimediale initiatieven die vanuit de
tijdschriften werden ontwikkeld. Veel unieke sites, maar ook
evenementen.
Kijkend naar 2005 zei Auke Visser: Nu de lezersmarkt stabiel is zal de
focus van de gezamenlijke uitgevers van publiekstijdschriften de
komende tijd zijn gericht op de advertentiemarkt. Hij kondigde dan ook
nieuwe initiatieven voor een sterke positionering van het mediumtype
tijdschrift aan.
Tijdens het TijdschriftenGala werden de MERCURS 2004 uitgereikt. Dit
zijn dé jaarlijkse prijzen voor Nederlandse publiekstijdschriften en
hun makers. De jury, onder voorzitterschap van de voorzitter van het
Nederlands Uitgeversverbond Loek Hermans, kende in acht categorieën de
MERCURS toe aan:
Tijdschrift van het Jaar - LINDA. (Mood for Magazines) Lancering van het Jaar - Quest (G + J Uitgevers) Hoofdredacteur van het Jaar - José Rozenbroek (ELLE) Merkextensie van het Jaar - Fancy (Sanoma Uitgevers) Uitgever van het Jaar - Matthias Boswinkel (Sanoma Uitgevers) Artdirection van het Jaar - Durk Hattink (Quote) Tijdschriftcampagne van het Jaar - Frisk (Perfetti van Melle Benelux) Mercur dOr - Rozemarijn de Witte (Mood for Magazines)
LINDA. werd door de jury geprezen voor het unieke en eigen gezicht. In LINDA. worden op niet eerder vertoonde wijze maatschappelijke- en zelfs taboedoorbrekende onderwerpen indringend behandeld. De fraaie vormgeving en fotografie geven het blad een internationale uitstraling die prachtig past bij de puur Nederlandse inhoud, aldus het juryrapport.
De hoofdredacteur van LINDA. kreeg alle lof van de jury. Maar niet alleen vanwege LINDA., ook voor het bedenken van het concept van Living en haar opvallende hoofdredacteurschap bij Ariadne en VT Wonen. De jury besloot Rozemarijn de Witte de oeuvreprijs, de MERCUR dOR, toe te kennen. Haar succesrate op jonge leeftijd is enorm, alles wat ze aanraakt verandert in goud, meent de jury.
Quest ontving de prijs voor de beste nieuwkomer. Met dit populaire wetenschappelijk tijdschrift is de uitgever erin geslaagd zeer dicht bij de behoefte van de lezer te komen.
Hoofdredacteur José Rozenbroek van ELLE kreeg veel waardering voor haar stimulerende en inspirerende wijze van werken en haar staaltje vakmanschap bij vele andere titels van Quote Media.
Durk Hattink kreeg waardering voor zijn Hollandse, ironische artdirection, die van een nieuwe internationale klasse getuigd, in het blad Quote. Volgens de jury onvoorstelbaar knap, totaal eigen en absoluut exporteerbaar.
Voor de lancering van drie totaal nieuwe bladconcepten verdiende Matthias Boswinkel de MERCUR in de categorie Uitgever van het Jaar. Zijn opvallendste prestatie was dit jaar het blad Pink Ribbon, waarvan de opbrengst ten goede komt aan onderzoek naar de beste opvang voor vrouwen die net de diagnose borstkanker hebben gekregen.
Op de internetsite www.mercurs.nl is het complete juryrapport van alle categorieën te vinden.
---
Het TijdschriftenGala is een initiatief van de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond.
Voor nadere informatie:
Harriët Schrier, secretaris Groep Publiekstijdschriften, telefoon 020 4309162 / gpt@nuv.nl.