Nederlands Uitgeversverbond

Elsevier en Linda. favoriete bladen van adverteerders en mediaplanners Onderzoek MarketingTribune naar waardering publiekstijdschriften

P E R S B E R I C H T

Amsterdam, 9 december 2004

Opinieweekblad Elsevier en vrouwenmaandblad Linda. zijn in 2004 de favoriete publiekstijdschriften van adverteerders en mediaplanners in Nederland. Bij het inschakelen van tijdschriften voor hun reclamecampagnes hebben marketeers en planners doorgaans een voorkeur voor Elsevier. En gevraagd naar de titel die voor hen in 2004 het meest aan betekenis heeft gewonnen, noemen zij in overgrote meerderheid Linda.

Dat blijkt uit het tweede onderzoek naar de waardering van publiekstijdschriften door adverteerders en mediaplanners, zoals vakblad MarketingTribune dat in samenwerking met Intomart GfK en de Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond heeft uitgevoerd. Resultaten en analyses van dit onderzoek zijn te vinden in de MarketingTribune-bijlage Publiekstijdschriften, die op donderdag 9 december tijdens het MERCUR TijdschriftenGala in Aalsmeer is gepresenteerd en die op dinsdag 14 december als bijlage verschijnt bij de reguliere editie van MarketingTribune.

Over tijdschriften zijn veel cijfermatige gegevens beschikbaar, maar hoe adverteerders en mediaplanners publieksbladen werkelijk waarderen, was tot vorig jaar nog nooit grondig en objectief onderzocht. Met een uniek onderzoek bracht MarketingTribune daar verandering in. Dit onderzoek is eind 2004 herhaald. In totaal hebben 272 adverteerders en 93 mediaplanners hun mening gegeven, zowel over het medium publiekstijdschrift als over afzonderlijke titels. Omdat het een herhaalonderzoek betreft, kunnen nu trends en ontwikkelingen gesignaleerd en geduid worden.

Gevraagd naar de titels die zij doorgaans kiezen voor een campagne, noemen adverteerders Elsevier (21,4%), Libelle (19,2%), FEM Business (14,7%), Margriet (13,5%) en Quote (10,9%) het vaakst. Voor mediaplanners zijn Elsevier (30,8%), HP/De Tijd (27,5%), Libelle (26,4%), Margriet (23,1%) en Veronica Magazine (22,0%) de favoriete titels. Over het algemeen hebben adverteerders en mediaplanners een voorkeur voor managementbladen; vorig jaar waren opiniebladen nog de favoriete categorie.

Adverteerders en mediaplanners zeggen vooral voor publiekstijdschriften te kiezen vanwege het selectieve doelgroepbereik. Adverteerders willen met een tijdschriftencampagne vooral de naamsbekendheid verhogen en het merkimago versterken, en kiezen een titel vooral op basis van de autoriteit en het umfeld van het blad. Mediaplanners noemen de overdracht van informatie als belangrijkste campagnedoelstelling, en kiezen een titel vooral op basis van het geboden umfeld. Tweederde van alle ondervraagde adverteerders heeft het afgelopen jaar minimaal een keer geadverteerd in een publiekstijdschrift. Vooral lifestyle- en fmcg-adverteerders weten de weg naar het medium veelvuldig te vinden. Ook geeft een grote meerderheid van de respondenten aan, dat HOI-cijfers (oplage), NOM-cijfers (bereik) en DMS-cijfers (bereik onder zakelijke beslissers) belangrijke informatie en houvast bieden bij de keuze van titels.

---