Elsevier en Linda. favoriete bladen van adverteerders en mediaplanners
Onderzoek MarketingTribune naar waardering publiekstijdschriften
P E R S B E R I C H T
Amsterdam, 9 december 2004
Opinieweekblad Elsevier en vrouwenmaandblad Linda. zijn in 2004 de
favoriete publiekstijdschriften van adverteerders en mediaplanners in
Nederland. Bij het inschakelen van tijdschriften voor hun
reclamecampagnes hebben marketeers en planners doorgaans een voorkeur
voor Elsevier. En gevraagd naar de titel die voor hen in 2004 het
meest aan betekenis heeft gewonnen, noemen zij in overgrote
meerderheid Linda.
Dat blijkt uit het tweede onderzoek naar de waardering van
publiekstijdschriften door adverteerders en mediaplanners, zoals
vakblad MarketingTribune dat in samenwerking met Intomart GfK en de
Groep Publiekstijdschriften van het Nederlands Uitgeversverbond heeft
uitgevoerd. Resultaten en analyses van dit onderzoek zijn te vinden in
de MarketingTribune-bijlage Publiekstijdschriften, die op donderdag 9
december tijdens het MERCUR TijdschriftenGala in Aalsmeer is
gepresenteerd en die op dinsdag 14 december als bijlage verschijnt bij
de reguliere editie van MarketingTribune.
Over tijdschriften zijn veel cijfermatige gegevens beschikbaar, maar
hoe adverteerders en mediaplanners publieksbladen werkelijk waarderen,
was tot vorig jaar nog nooit grondig en objectief onderzocht. Met een
uniek onderzoek bracht MarketingTribune daar verandering in. Dit
onderzoek is eind 2004 herhaald. In totaal hebben 272 adverteerders en
93 mediaplanners hun mening gegeven, zowel over het medium
publiekstijdschrift als over afzonderlijke titels. Omdat het een
herhaalonderzoek betreft, kunnen nu trends en ontwikkelingen
gesignaleerd en geduid worden.
Gevraagd naar de titels die zij doorgaans kiezen voor een campagne,
noemen adverteerders Elsevier (21,4%), Libelle (19,2%), FEM Business
(14,7%), Margriet (13,5%) en Quote (10,9%) het vaakst. Voor
mediaplanners zijn Elsevier (30,8%), HP/De Tijd (27,5%), Libelle
(26,4%), Margriet (23,1%) en Veronica Magazine (22,0%) de favoriete
titels. Over het algemeen hebben adverteerders en mediaplanners een
voorkeur voor managementbladen; vorig jaar waren opiniebladen nog de
favoriete categorie.
Adverteerders en mediaplanners zeggen vooral voor
publiekstijdschriften te kiezen vanwege het selectieve
doelgroepbereik. Adverteerders willen met een tijdschriftencampagne
vooral de naamsbekendheid verhogen en het merkimago versterken, en
kiezen een titel vooral op basis van de autoriteit en het umfeld van
het blad. Mediaplanners noemen de overdracht van informatie als
belangrijkste campagnedoelstelling, en kiezen een titel vooral op
basis van het geboden umfeld. Tweederde van alle ondervraagde
adverteerders heeft het afgelopen jaar minimaal een keer geadverteerd
in een publiekstijdschrift. Vooral lifestyle- en fmcg-adverteerders
weten de weg naar het medium veelvuldig te vinden. Ook geeft een grote
meerderheid van de respondenten aan, dat HOI-cijfers (oplage),
NOM-cijfers (bereik) en DMS-cijfers (bereik onder zakelijke
beslissers) belangrijke informatie en houvast bieden bij de keuze van
titels.
---
Nederlands Uitgeversverbond