Ingezonden persbericht


PERSBERICHT 10 december 2004

Kansen binnen de markt voor Kantoorinrichting in 2005

De markt van Kantoorinrichting in Nederland heeft in 2004 grote klappen gekregen. De bestedingen zijn met maarliefst 24% gedaald ten opzichte van 2003. Erger is dat het spreekwoordelijke licht aan het einde van het tunnel nog niet in zicht is: naar verwachting zullen de bestedingen ook in 2005 verder dalen, al dan niet meer zo scherp (5% á 10%). Dit blijkt uit de 10de editie van de studie Kantoorinrichting 2004 van Heliview Research. Het onderzoek is gesegmenteerd naar 8 branches en 7 werkplekcategorieën. In totaal zijn 1.100 zakelijke afnemers ondervraagd.

Marktsituatie in 2004
Circa 18% van de vestigingen heeft in 2004 nieuwe kantoorinrichting aangeschaft. De overheid steekt boven de andere branches uit wat betreft de bestedingen aan inrichting; maar liefst 46% geeft aan het afgelopen jaar nieuw meubilair te hebben gekocht. Van het totaal aan investeringen in kantoorinrichting is ongeveer 46% besteed aan bureaustoelen.

Reden bestedingen
Voor 40% van de vestigingen die het afgelopen jaar hebben geïnvesteerd in kantoorinrichting is de belangrijkste reden de uitbreiding van het aantal kantoorwerkplekken geweest. De vervanging van oude kantoorinrichting wordt echter door niet veel minder vestigingen genoemd (35%).

Tevredenheid met leverancier kantoorinrichting
De leverancier (fabrikant) van kantoorinrichting is door de respondent beoordeeld op drie aspecten, namelijk het product, de prijs en de service. De meest genoemde leveranciers (onder andere Ahrend, Aspa, Gispen, IKEA, Office Centre, Overtoom, Viking) zijn op deze punten met elkaar vergeleken.

Ahrend wordt over de gehele linie genomen het best beoordeeld. Ook Aspa krijgt hoge rapportcijfers toebedeeld, met name op het aspect prijs, maar blijft wel iets achter wat betreft de service. Overtoom ontvangt over het algemeen de minst goede beoordelingen.

Ingeschakelde verkoopkanalen
De penetratiegraad van de verkoopkanalen die men inschakelt is zeer verschillend. Wat echter opvalt is de opmars van internet als verkoopkanaal. In 2003 noemde ongeveer 3% van de respondenten internet als verkoopkanaal (meestal in combinatie met een ander kanaal). Nu heeft niet minder dan 26% van de respondenten internet gebruikt als verkoopkanaal (uiteraard in veel gevallen in combinatie met andere verkoopkanalen); een percentage dat ook in 2005 aan zal blijven.

Marktsituatie in 2005
Circa 16% van de vestigingen zegt in 2005 kantoorinrichting te gaan kopen. Zoals uit de voorgaande edities van dit onderzoek telkens is gebleken, is het percentage vestigingen dat daadwerkelijk investeert altijd hoger dan het percentage vestigingen dat van te voren verwacht te investeren.

Er is dan ook voldoende aanleiding te veronderstellen dat het aandeel vestigingen dat zal spenderen in 2005 hoger zal zijn dan de genoemde 16%. Een 2tal branches én werknemersklassen zal zeker meer gaan investeren dan in 2004. Aangezien bepaalde kantoorinrichters sterk gepositioneerd zijn in deze groepen, is onze verwachting dat er (relatief grote) verschuivingen in de marktaandelen zullen optreden.