Centraal Bureau Levensmiddelen
Persberichten
Meer biologisch in winkelwagen
Leidschendam 10 december 2004
Het CBL verwacht dat de komende jaren meer biologische producten in de
winkelwagen van de consument liggen. Het CBL tekent vandaag het nieuwe
convenant ter bevordering van de afzet van biologische producten.
Afgelopen jaar is de verkoop van biologisch bij supermarkten, ondanks
de moeilijke economische tijden, met ruim 10% gestegen tot 200
miljoen. Supermarkten gaan werken aan een jaarlijkse omzetgroei van
biologisch tot 30%. Van groot belang daarbij is dat maatschappelijke
organisaties hun betrokken achterban oproepen om meer biologisch te
gaan kopen.Supermarkten investeren veel in het biologische product. Zo
staan bijvoorbeeld biologische producten langer op de schappen dan
andere producten. Ook wordt er veel informatie verstrekt middels de
consumentenbladen en vinden er promoties plaats op de winkelvloer.
Daarnaast wordt er gewerkt aan een aparte opleidingsmodule voor
winkelpersoneel om kennis over biologisch te vergroten. Supermarkten
willen het prijsverschil tussen gangbaar en biologisch verkleinen,
ondermeer door het stimuleren van betere samenwerking in de keten. Ook
het meeliften van het biologische product tijdens reguliere
prijsacties is een middel om tot een grotere afzet te komen. Daarnaast
willen supermarkten meer ruimte om de weg vrij te maken voor het
concept bereid met x% biologisch... Dit betekent dat er ook producten
op de markt gebracht moeten kunnen worden bestaande uit bijvoorbeeld
50% biologisch ingrediënten. Deze hybride producten zouden ook als
zodanig vermarkt moet worden.