Centraal Bureau Levensmiddelen


Persberichten

Meer biologisch in winkelwagen

Leidschendam 10 december 2004
Het CBL verwacht dat de komende jaren meer biologische producten in de winkelwagen van de consument liggen. Het CBL tekent vandaag het nieuwe convenant ter bevordering van de afzet van biologische producten. Afgelopen jaar is de verkoop van biologisch bij supermarkten, ondanks de moeilijke economische tijden, met ruim 10% gestegen tot 200 miljoen. Supermarkten gaan werken aan een jaarlijkse omzetgroei van biologisch tot 30%. Van groot belang daarbij is dat maatschappelijke organisaties hun betrokken achterban oproepen om meer biologisch te gaan kopen.Supermarkten investeren veel in het biologische product. Zo staan bijvoorbeeld biologische producten langer op de schappen dan andere producten. Ook wordt er veel informatie verstrekt middels de consumentenbladen en vinden er promoties plaats op de winkelvloer. Daarnaast wordt er gewerkt aan een aparte opleidingsmodule voor winkelpersoneel om kennis over biologisch te vergroten. Supermarkten willen het prijsverschil tussen gangbaar en biologisch verkleinen, ondermeer door het stimuleren van betere samenwerking in de keten. Ook het meeliften van het biologische product tijdens reguliere prijsacties is een middel om tot een grotere afzet te komen. Daarnaast willen supermarkten meer ruimte om de weg vrij te maken voor het concept bereid met x% biologisch... Dit betekent dat er ook producten op de markt gebracht moeten kunnen worden bestaande uit bijvoorbeeld 50% biologisch ingrediënten. Deze hybride producten zouden ook als zodanig vermarkt moet worden.