Gemeente Stein
Klachtafhandeling
10-12-2004
Iedereen heeft het recht een klacht in te dienen bij de gemeente over
de manier waarop de gemeente zich in een bepaalde zaak ten opzichte
van hem of haar heeft gedragen. Dat betekent dat als u vindt dat u
door de gemeente, haar bestuurders of ambtenaren onjuist bent
behandeld, een klacht kunt u indienen bij het college van burgemeester
en wethouders.
Hieronder leest u hoe u dat kunt doen en op welke manier uw klacht
wordt behandeld. Het klachtrecht tegen de overheid is geregeld in de
Algemene wet bestuursrecht.
Een klacht indienen
Soms komt een klacht voort uit irritatie, een misverstand of een klein
probleem, dat met één telefoontje kan worden opgelost. Door te bellen
met de betreffende medewerker of zijn leidinggevende kan de klacht
misschien meteen opgelost worden. Dit scheelt u een hoop rompslomp.
Als u er zo niet uitkomt, kunt u uw klacht op papier zetten en deze
met vermelding van uw naam, adres, de datum en een omschrijving van de
gedraging waartegen de klacht is gericht sturen naar het college van
burgemeester en wethouders van Stein, postbus 15, 6170 AA Stein, met
vermelding van het woord "klacht", op de linkerbovenhoek van de
envelop.
De behandeling van uw klacht
Minnelijke regeling
Klachten worden geregistreerd door de secretaris van de gemeentelijke
klachtencommissie. Deze stuurt een afschrift van de klacht naar degene
op wiens gedraging de klacht betrekking heeft en naar zijn/haar
leidinggevende. De secretaris van de commissie probeert alvorens de
klacht aan de klachtencommissie voor te leggen of een minnelijke
regeling mogelijk is. Als er wederzijds behoefte bestaat aan een
gesprek krijgt u de gelegenheid uw klacht mondeling toe te lichten en
ook de betrokken medewerker kan zijn of haar kant van het verhaal
weergeven. Dit wordt afgesloten binnen 14 dagen na ontvangst van de
klacht.
Klachtencommissie
Blijkt een minnelijke regeling niet mogelijk dan wordt de klacht
voorgelegd aan de gemeentelijke klachtencommissie bestaande uit drie
onafhankelijke deskundigen. Tijdens een besloten hoorzitting krijgen u
en de persoon op wiens gedraging de klacht betrekking heeft, de
gelegenheid hun standpunt mondeling toe te lichten ten overstaan van
de commissie. Binnen 8 weken na ontvangst van de klacht brengt de
commissie advies uit aan het college van burgemeester en wethouders.
Vervolgens neemt het college een beslissing en deelt u dat zo spoedig
mogelijk schriftelijk mee.
Niet tevreden
Als u niet tevreden bent met het antwoord dat u heeft gekregen, kunt u
een klacht in tweede instantie indienen bij de Ombudsman Zuid Limburg
p/a gemeente Maastricht, Postbus 1992, 6201 BZ Maastricht. Deze klacht
moet u schriftelijk indienen, binnen een jaar nadat de onjuiste
behandeling heeft plaatsgevonden.
De ombudsman onderzoekt uw klacht, past eventueel hoor en wederhoor
toe, en geeft een oordeel over de manier waarop de gemeente zich heeft
gedragen en met uw klacht is omgegaan.
Denk er wel aan dat de ombudsman uw klacht alleen in behandeling neemt
als de gemeente zelf al eerder gelegenheid heeft gehad om zich over uw
klacht uit te spreken. Het heeft dus geen zin om u rechtstreeks,
zonder uw klacht eerst bij de gemeente te hebben ingediend, tot de
Ombudsman Zuid Limburg te wenden.