MISSIO
Plan voor regulering directiesalarissen goede doelen
Naar aanleiding van de publiciteit over de salarissen van directeuren
van goede doelen, in oktober in de Volkskrant, sluit het Centraal
Bureau Fondsenwerving niet uit om apart naar salarissen te kijken en
daarvoor richtlijnen op te stellen. Dit stelt de heer J. Zwartjes,
directeur van het Centraal Bureau Fondsenwerving, in het
kerstinterview van Missio's missiemagazine Missie Interactie.
Zwartjes verwacht dat zulke richtlijnen tot een betere zelfregulering
van de goede-doelenbranche op salarisvlak leiden. Hij begrijpt wel,
wat het pijnpunt bij het gevende publiek is: 'De gemiddelde gever
vindt dat fondsenwerving niet teveel mag kosten. Maar ja, wat is
teveel? Op dit moment liggen de kosten van fondsenwerving van alle
houders van het CBF-keurmerk op 15 procent, dus er is voldoende
rek.' In een reactie laten directeuren van katholieke
missieorganisaties weten, dat aan de verantwoordelijkheid van managers
nu eenmaal een prijskaartje hangt, dat echter nog altijd in het
'redelijke' is.
Schreeuwpredikers
Verder in Missie Interactie een indringende reportage over de
omstandigheden waarin christenen in Irak de kerstdagen moeten vieren
en een opmerkelijk verhaal over 'schreeuwpredikers' in Oeganda.
Daarnaast een beschouwing over vrouwelijke missionarissen, religieuze
zusters die erop uittrokken om in de missielanden vooral praktisch
bezig te zijn in onderwijs en gezondheidszorg. Hun rol, aldus het
artikel, komt in de missiegeschiedenis nog te weinig uit de verf. Het
artikel citeert prinses Maxima die zei, dat uitgerekend vrouwen die
hun land verlaten de maatschappij 'zo rijk' maken.
Martelares
Zo'n vrouw was de Ossendrechtse Kaatje Dierkx die als zuster Marie
Adolphine in 1900 'de palm der Martelaren' verwierf bij de
Boksersopstand in China. In haar portret wordt een vergelijking
gemaakt met de moslim-martelaren die zelfmoordaanslagen plegen. Maar
die vergelijking gaat niet helemaal op, aldus het artikel, 'want
zuster Marie Adolphine wilde alleen zichzelf slachtofferen'.
Het kerst-nieuwjaarsnummer van Missie Interactie verschijnt op 19
december. Los nummer E 1,95, jaarabonnement 11 euro. Uitgave en
besteladres: Missio, Postbus 93140, 2509 AC Den Haag
Noot voor de redactie (