Ingezonden persbericht
PERSBERICHT
SLO en SMO tekenen samenwerkingsovereenkomst op 10 december
Integratie allochtonen bevorderen door inzet onderwijs
De integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving staat hoog op
de politieke agenda én is een hot item op straat. Eén voorwaarde voor een
succesvolle integratie is de beschikbaarheid van goed en passend onderwijs.
Voor iedereen die in Nederland leeft. Samen zetten SLO en het Steunpunt
Minderheden Overijssel (SMO) zich hiervoor in. Door hun wederzijdse kennis
te koppelen zijn de twee partners in staat om de integratie een positieve
impuls te geven. Op 10 december a.s. krijgt het ontwikkelingspartnerschap
een officiële status.
Onderwijs levert een belangrijke bijdrage aan het creëren van actief
burgerschap en is cruciaal voor het verwerven van een plek op de
arbeidsmarkt. En daarmee is onderwijs essentieel voor een succesvolle
integratie van allochtonen in de Nederlandse samenleving. Dat vindt het
huidige kabinet, en SLO en SMO scharen zich achter die mening. In de
realiteit hebben we echter te maken met grote onderwijsachterstanden onder
de allochtone bevolkingsgroepen. Achterstanden die ondanks vele
initiatieven steeds groter worden in plaats van kleiner. Reden voor SLO en
SMO om de koppen bij elkaar te steken en naar oplossingen te zoeken. Samen
willen ze innovatieve projecten ontwikkelen om daarmee het opleidingsniveau
van allochtonen daadwerkelijk te verhogen.
Kennis bundelen
SLO is gespecialiseerd in leerplanontwikkeling en schoolontwikkeling. SMO
heeft voeling met en kennis van allochtonen en hun problematiek en kent de
betrokken instanties op lokaal en regionaal niveau. Door hun kennis te
bundelen kunnen de twee organisaties een positieve impuls geven aan de
integratie van allochtonen. Samen organiseren de partners een scala aan
projectactiviteiten. Zowel gericht op 'oudkomers' als op 'nieuwkomers' en
zowel regionaal als landelijk inzetbaar. Op dit moment zijn al negen
gezamenlijke uitdagingen benoemd. In de komende jaren worden deze
uitgevoerd. Enkele van deze uitdagingen zijn:
· Het ontwikkelen van een methodiek en leermiddelen ten behoeve van de
inburgering en het vergroten van de kans op (betaald) werk voor zowel
oudkomers als nieuwkomers.
· Het ontwikkelen van methodieken om:
- de contacten tussen allochtone en autochtone ouders van
leerlingen op scholen te verbeteren
- om scholen te ondersteunen bij de vorming van een veilige
school, zonder agressie, geweld en pesterijen.
- om allochtone ouders te betrekken bij de voor- en
vroegschoolse educatie.
· Het ondersteunen van projecten om de schooluitval onder allochtone
leerlingen te verminderen.
De directies van SLO en SMO tekenen de samenwerkingsovereenkomst op vrijdag
10 december 2004 in het Best Western Dish Hotel Enschede.