Ingezonden persbericht
PRESS RELEASE
TEAM EXACT SOFTWARE/MAN STELT
ZICH GRAAG AAN U VOOR.
Loon op Zand, 9 december 2004 Met trots presenteren wij u het nieuwe Dakar
team Exact Software/MAN. Op 1 januari 2005 zal het team onder leiding van
Hans Stacey met 2 MAN racetrucks en 1 MAN volgtruck aan de start in
Barcelona verschijnen.
MAN Truck & Bus BV levert de trucks en materialen. Naast MAN is Exact
Software hoofdsponsor van het ambitieuze team. Er is een sponsorovereenkomst
gesloten voor een periode van 3 jaar. Het succesvolle softwarebedrijf zal de
sponsoring inzetten ter vergroting van de naamsbekendheid en voor
relatiemarketing.
Naast de hoofdsponsors beschikt het team over professionele partners.
Deze partners ondersteunen het team onder andere door het beschikbaar stellen
van knowhow, materialen, de volledige organisatie, het verzorgen van het
mediacontact en het algemeen management. Zo stelt Tridec, het bedrijf van de
tweede rijder Toon van Genugten, hun knowhow en mankracht ter beschikking
voor de bouw van de MAN racetrucks. Total Nederland voorziet het team naast
financiële steun van hoogwaardige kwaliteit brandstof en smeermiddelen.
Bij Hamer Installatietechniek, het bedrijf van Fons Jans, rijder van de
servicetruck, wordt de standaard MAN TGA 6x6 omgebouwd tot een compleet
rijdende truckwerkplaats. Het chassis heeft een speciale laadbak gekregen,
voorzien van veel gereedschap, compressor en aggregaat. De
laadbak/werkplaats is tevens ingericht als magazijn. Ongeveer 8 ton
(1000 stuks) aan onderdelen gaat mee, van relais tot versnellingsbak.
Alle partners beschikken net als het team over enthousiasme, eerzucht en
professioneel doorzettingsvermogen, om zich stap voor stap in te zetten voor
een optimale uitkomst.
Wij stellen het team, de trucks en de partners graag aan u voor:
HET TEAM
Hans Stacey, chauffeur truck 1 (46 jaar): 2 jaar wedstrijdkarten, 8 jaar
motorcross, meervoudig kampioen in 14 jaar rallysport. 19 jaar eigen bedrijf Hans
Stacey Oliehandel. 2e keer Dakar.
Toon van Genugten, chauffeur truck 2 (51 jaar): 15 jaar beproevingen van
vrachtwagens, daarna 15 jaar eigen bedrijf Tridec (maakt besturingen en
veringen voor vrachtwagens). 2e keer Dakar.
Eddy Chevaillier, navigator truck 1 (41 jaar): Meervoudig Belgisch kampioen als
copiloot in 18 jaar Rallysport. Nu werkzaam als after-sales manager bij
Mercedes-Benz. 2e keer Dakar.
Hans van Goor, navigator truck 2 (46 jaar): 25 jaar navigator in de rallysport. In
1998 nationaal en in 2002 internationaal rallykampioen (als navigator).
1e keer Dakar.
Johan van Gestel, monteur truck 1 (43 jaar): Al meer dan 25 jaar monteur
vrachtwagens, waarvan 16 jaar bij MAN. 1e keer Dakar.
Edwin van Dooren, monteur truck 2 (32 jaar): 9 jaar servicemonteur bij Tridec.
2e keer Dakar.
Fons Jans, chauffeur servicetruck (41 jaar): 4 jaar vrachtwagenverkoop, daarna
15 jaar eigen bedrijf: Hamer Installatiebedrijf. 1e keer Dakar.
Peter Bell, navigator servicetruck (40 jaar): 15 jaar monteur vrachtwagens, nu
RDW technisch medewerker. 1e keer Dakar.
Bernard der Kinderen, monteur servicetruck (44 jaar): Reeds 27 jaar monteur
bij MAN. 1e keer Dakar.
DE TRUCKS
De racetruck is ontstaan door de opgedane ervaring van de lichte 18.280 LAEC te
bundelen met de kracht van de TGA. Een echte Dakar-truck is het pas geworden
nadat de kennis en ervaring van Hans Stacey en Toon van Genugten gecombi-
neerd zijn met de kennis en ervaring van MAN truck & bus b.v.
Motor
De basis van de truck vormt de 12.8 liter D2876 motor die zich in de TGA en
F2000 bewezen heeft als een sterke en betrouwbare motor. De motor levert een
surplus aan vermogen en trekkracht en heeft nog veel potentie voor de toekomst.
Versnellingsbak
Voor de versnellingbak is gekozen voor de ZF 8S151. Deze versnellingsbak is
sterk en heeft zich in het verleden bewezen. Toch is de transmissie door zijn
overdrive uiterst geschikt voor de hoge snelheden die gereden worden. Door de
servoshift (schakelondersteuning) zijn korte schakelwegen mogelijk, terwijl toch
snel en licht geschakeld kan worden.
Tussenbak
MAN-tussenbak G1700-1: een uiterst compacte tussenbak die licht is, maar toch
veel vermogen kan overbrengen. Hierdoor dé ideale tussenbak voor deze truck.
Assen
MAN assen met geïntegreerde bandenspanningsregelapparatuur. Deze assen
hebben zich zowel in de civiele als militaire toepassingen reeds als uiterst
betrouwbaar bewezen.
Cabine
TGA dagcabine: ruim, zodat de teamleden hun zware werk kunnen uitvoeren,
maar is tevens licht en uiterst sterk. Tijdens de ontwikkeling van de truck is niets
aan het toeval overgelaten. De sterkte van alle componenten is doorgerekend
met uiterst moderne finite elementberekeningen, zodat een ideale verhouding
tussen sterkte en gewicht is bereikt. In het totaal gaan twee racetrucks de
strijd aan met de concurrenten in de Dakar rally. De trucks worden gevolgd
door de snelle 26.480 TGA 6x6 welke het laatste jaar veel gebruikt is als
assistentiewagen.
HOOFDSPONSORS
MAN Truck & Bus BV is de Nederlandse importeur van MAN bedrijfswagens en
bussen en maakt als werkmaatschappij deel uit van MAN Nederland.
MAN Nederland is een dochteronderneming van Pon Holdings, Nederlands
grootste onderneming in de automotive branche. MAN Truck & Bus is opgericht
in 1980 en gevestigd in Vianen. www.man-trucks.nl
Exact Software is een vooraanstaand producent van software voor boek-
houding, Human Resource Management (HRM), Customer Relationship Mana-
gement (CRM,) e-business en Enterprise Resource Planning (ERP). Het bedrijf is
sinds de oprichting in 1984 wereldwijd uitgegroeid tot een vooraanstaande
onderneming op het gebied van zakelijke softwareoplossingen voor middelgrote
organisaties. Exact-software is beschikbaar in 26 talen en wordt in 126 landen
gebruikt. Het bedrijf heeft vestigingen in Europa, het Midden Oosten, Noord- en
Zuid-Amerika, Azië en Afrika. Sinds 1999 is de Exact Holding NV genoteerd aan
de officiële markt van Euronext Amsterdam Stock Exchange. www.exact.nl
Tridec is een innoverende onderneming, gespecialiseerd in het ontwikkelen en
vervaardigen van producten welke de efficiency en inzetbaarheid van uw
wagenpark verhogen. Tridec heeft twee vestigingen. De hoofdvestiging is
gevestigd in het Nederlandse Son ten noorden van Eindhoven van waaruit
assemblage, productontwikkeling, service en verkoop plaats vinden. De produc-
tievestiging in Murtede-Cantanhede te Portugal houdt zich voornamelijk bezig
met productie van componenten en enkele eindproducten. Tridec is de specialist
in het ontwikkelen en produceren van mechanische en hydraulische stuursyste-
men alsmede as-ophangingen voor alle typen getrokken materieel. www.tridec.nl
TOTAL Nederland N.V. coördineert de marketing, distributie en verkoop van
brandstoffen en smeerolieproducten in Nederland. Het bedrijf heeft ongeveer 250
medewerkers in dienst. Nederland telt op dit moment ruim 600 Total benzine-
stations. Daarnaast verkoopt Total brandstoffen aan handelaren en zakelijke
eindverbruikers. Smeermiddelen worden onder de merken Total, Elf en Beverol
op de markt gebracht. Het bedrijf behoort tot de Total Groep, de op drie na
grootste aardolie- en gasonderneming ter wereld. Het is een dynamische, inter-
nationale onderneming die sterk is in productie, over een grote raffinagecapaciteit
beschikt en een wereldwijd netwerk van 16.000 tankstations heeft. www.total.nl
Lacom Machinefabriek B.V. is een metaalspecialist in de meest brede zin van
het woord. Zij leveren fijnmechanische producten en onderdelen voor grotere
constructies. Ze worden veelal ingezet om deelproducten te leveren, maar
tekenen met hetzelfde gemak voor complete projecten: inclusief constructie,
verspaning en montage. Die dienstverlening leveren ze onder meer aan de
hydraulische industrie, de revalidatietechniek, matrijzenbouw, wegtransport en
machinebouw. www.lacom.nl
Hamer Installatietechniek BV is een veelzijdig installatiebedrijf met werkzaam-
heden in Nederland, België en Luxemburg. Vanuit het hoofdkantoor in Apeldoorn
en de vestigingen in Tilburg, Groningen en Zwijndrecht (België) worden de drie
productiegroepen Tankinstallaties & Werkplaatsinrichtingen, Industrie & Utiliteit en
Service & Onderhoud aangestuurd. Hamer Installatietechniek B.V. is een FOJA
company. FOJA is de holding van de volgende bedrijven: Hamer Installatie-
techniek, Hamer Technical Installations, ContrAll Projektrealisatie, ContrAll
Inspectie, THZ Inkoop & Logistiek en FOJA Bedrijfswagen Service. Vanwege
deze verschillende dochterondernemingen is FOJA veelzijdig en uniek.
Er werken ca. 330 medewerkers bij FOJA. www.hamer.nl
ENORM. BV staat voor een eigentijdse lifestyle. Voor mensen die van het leven
weten te genieten. ENORM. energy drink geeft direct een oppepper en onder-
scheidt zich door de herkenbare frisse limoensmaak. ENORM. zal in de markt
aanwezig zijn met een sterk eventgerichte marketingaanpak en heeft de intentie
om een challenger in de markt te zijn. ENORM. BV heeft de afgelopen jaren een
flinke reorganisatie ondergaan. Aangezien de vraag naar de energy drink is blijven
bestaan, heeft dat ertoe geleid verder te gaan met het product. Inmiddels hebben
ze al flink aan de weg getimmerd. De eerste resultaten zijn voornamelijk zichtbaar
in landen zoals; België, Luxemburg, Bhutan, Indonesië, Portugal, Hongarije,
Spanje en Turkije. De reacties zijn tot nu toe veelbelovend. www.enorm.com
OTHER SUPPLIERS
Gemco Mobile Systems
Eindhovense Radiateuren Fabriek
Verkeersschool Leeuw
Sabo Boxtel
TECHNISCHE SPECIFICATIES TRUCKS
Type: MAN TGA 4X4 special
Maten en gewichten
lengte 6500 mm
breedte 2500 mm
hoogte 3300 mm
wielbasis 4400 mm
totaal gewicht 8500 kg (incl. brandstof en opbouw)
gewichtsverd.voor/achter 60/40
Motor
Type D2876
Cilinderinhoud 12.8 liter
Maximumvermogen 600+ pk
Maximum koppel 2900 N.m 1400-1800 RPM
Transmissie en assen
Koppeling Enkelvoudige plaatkoppeling Ø 430 mm
Versnellingsbak ZF 8S151 OD (reduction: 11,54 0,84 :!. Met servo shift
Tussenbak MAN G 1700-1
Assen Vooras MAN VA 9-950L - Achteras MAN H7-0880
Chassis Ladderframe uit hoge vloeigrens-staal (KF600) en
torsiestijve dwarsliggers
Langsliggerafmetingen 270 x 75 x 7 (geen binnenversterking)
Ophanging
Voor en achter 2-blads paraboolveren, 4 schokdempers per as Achterasstabilisator Ø 60 mm
Banden
Bandenmaat 14.00 R20 XZL
Het voertuig is uitgevoerd met CTIS (Central Tyre Inflation System). Dit systeem maakt het
mogelijk tijdens het rijden de bandendruk te variëren.
Brandstoftanks
2 Veiligheidstanks met binnenzak. Volume: 650 liter elk.
Remmen
Voor- en achteras trommelremmen 410x160 mm. Systeemdruk remsysteem 8 bar met ABS.
Cabine
Type MAN TGA dagcabine-uitvoering.
Voorzien van 3 rallyzetels, 4-punts veiligheidsgordels en een rolkooi
Cabineophanging
Voorzijde: Ophanging met silentblocks
Achterzijde: Verend met schroefveerelementen en dubbelwerkende hydraulische
rallyschokdempers. Extra veiligheidskabels aan de achterkant
KALENDER DAKAR 2005
Date Start Finish Liaison Special Liaison Total
31/12/04 Barcelona Barcelona 6 km 4 km 8 km 18 km
01/01/05 Barcelona Granada 919 km - - 919 km
02/01/05 Granada Rabat 6 km 10 km 507 km 523 km
03/01/05 Rabat Agadir 122 km 123 km 421 km 666 km
04/01/05 Agadir Smara 240 km 381 km 33 km 654 km
05/01/05 Smara Zouérat 121 km 492 km 9 km 622 km
: 06/01/05 Zouérat Tichit 9 km 660 km - 669 km
07/01/05 Tichit Tidjikja 520 km 18 km 538 km -
08/01/05 Tidjikja Atâr 3 km 361 km 35 km 399 km
09/01/05 Rest Day Atâr - - - - -
10/01/05 Atâr Atâr 8 km 483 km 8 km 499 km
11/01/05 Atâr Kiffa 34 km 656 km 5 km 685 km
12/01/05 Kiffa Bamako 25 km 586 km 208 km 819 km
13/01/05 Bamako Kayes 205 km 370 km 93 km 668 km
14/01/05 Kayes Tambacounda 93 km 529 km 8 km 630 km
15/01/05 Tambacounda Dakar 108 km 225 km 236 km 569 km
16/01/05 Dakar Dakar 37 km 31 km - 68 km
TOTAL 1936 km 5431 km 1589 km 8956 km
TEAM EXACT SOFTWARE/MAN
HANS STACEY
E. INFO@EXACT-MAN.COM
EXACT SOFTWARE
SVEN VAN EGMOND
SVEN.VAN.EGMOND@EXACT.NL
MAN TRUCK & BUS
MARTIN KONINGEN
MARTIN.KONINGEN@MAN-TRUCKS.NL
PR/SPONSORING
GR8 INDUSTRIES
EVA VAN PELT EN
JASMINA VERSTRAETEN
GINNEKENWEG 275
4835 NC BREDA
THE NETHERLANDS
T. +31-(0)76-5655511
F. +31-(0)76-5659838
E. PRESS@EXACT-MAN.COM
---- --