Gemeente Hoorn
Maatregelen verkeerscirculatieplan Venenlaankwartier leveren minder
sluipverkeer op
Persbericht d.d.: 9 december 2004
De verkeersmaatregelen uit het verkeerscirculatieplan (VCP)
Venenlaankwartier hebben geleid tot minder sluipverkeer in de wijk.
Dit blijkt uit een evaluatie, die is uitgevoerd door het
verkeersadviesbureau Grontmij in opdracht van de gemeente Hoorn.
In samenspraak met het Overleg Leefbaarheid Venenlaankwartier heeft de
gemeente in 2001 een verkeerscirculatieplan voor de wijk opgesteld. De
nadruk lag op het weren van sluipverkeer door de wijk en het
verbeteren van de verkeersveiligheid met een zo goed mogelijke
bereikbaarheid voor bewoners. Bij het vaststellen van het plan en de
daaraan gekoppelde verkeersmaatregelen is afgesproken om de
uitgevoerde maatregelen te evalueren.
Maatregelen
In het kader van het verkeerscirculatieplan Venenlaankwartier zijn de
volgende maatregelen uitgevoerd:
* diagonale afsluiting van de kruising Venenlaan - Boelisstraat -
Pieter Florisstraat;
* omdraaien van het eenrichtingsverkeer in de Venenlaan tussen de
Holenweg en de Frederik Hendrikstraat in westelijke richting;
* omdraaien van het eenrichtingsverkeer van de Schoutenstraat in
westelijke richting;
* instellen van het eenrichtingsverkeer en herinrichting van het
noordelijk deel van het Julianaplein;
* instellen van eenrichtingsverkeer in de Crabstraat in noordelijke
richting.
Vervolgens zijn in aanvulling hierop extra maatregelen uitgevoerd:
* afsluiten van de doorsteek Emmalaan - J.D. Pollstraat;
* realiseren van een kruispuntplateau op de kruising Emmalaan -
Sportlaan - Zwarte Pad;
* verbeteren van de doorstroming van de Johan Messchaertstraat -
J.D. Pollstraat - Liornestraat.
Evaluatie
Nu alle maatregelen voor het VCP zijn ingevoerd en er een
gewenningsperiode is verstreken, is het VCP Venenlaankwartier
geëvalueerd. De belangrijkste conclusie is dat de maatregelen uit het
VCP hebben geleid tot een sterke daling van het sluipverkeer in het
Venenlaankwartier. Verkeerstellingen laten een daling in de
verkeersintensiteit zien van 55 tot 80 procent.
De hoeveelheid doorgaand verkeer in het Venenlaankwartier is laag.
Gezien deze geringe hoeveelheid en het feit dat aanvullende
maatregelen ten koste gaan van de interne bereikbaarheid voor bewoners
en bezoeker, is verder terugdringen van het doorgaande verkeer met
extra maatregelen niet noodzakelijk. Wel blijkt uit de evaluatie dat
in de Schoutenstraat, de Venenlaan en het Julianaplein het
eenrichtingsgebod in meer of mindere mate wordt genegeerd. De gemeente
acht het echter niet noodzakelijk om aanvullende maatregelen te nemen.
Informatiebijeenkomst
Op donderdag 9 december presenteert de gemeente de evaluatie van het
verkeerscirculatieplan Venenlaankwartier tijdens een
informatiebijeenkomst voor de wijkbewoners. De presentatie vindt
plaats in de kantine van het Atlascollege, locatie OSG, Bontekoestraat
3, en begint om 19.30 uur. De kantine is open vanaf 19.15 uur. De
wijkbewoners hebben een uitnodiging voor deze avond ontvangen.
---