CDA

09-12-04
Rugzakje ook mee naar het ROC

De leerlinggebonden financiering, in de praktijk vaak het rugzakje genoemd, is per 1 augustus 2003 in de Wet op de Expertisecentra geregeld. Dit betekent dat leerlingen die een handicap of gedragsstoornis hebben niet alleen aangewezen zijn op speciaal onderwijs, maar dat zij ook met een rugzakje voor extra begeleiding, naar het regulier onderwijs kunnen. Vreemd was echter dat leerlingen het rugzakje naar alle type onderwijs konden meenemen, maar dat dit niet kon als ze een opleiding volgen op een ROC.

In februari 2004 werd door de Tweede Kamer de motie Aasted-Madsen c.s. met algemene stemmen aangenomen, welke tot doel had om de inzet van een rugzakje ook mogelijk te maken in het ROC. Na een teleurstellend overleg hierover met voormalig staatssecretaris Nijs in juni 2004 vond donderdagochtend 9 december wederom een overleg hierover plaats. Na aanvankelijke tegenstand van staatssecretaris Rutte heeft, hij na kennisgenomen te hebben van de eensgezindheid bij de Kamer over dit onderwerp, ingestemd met de invoering van de leerlingbonden financiering in het ROC vanaf 1 januari 2006.

Dit betekent dat leerlingen, ook zij die extra ondersteuning nodig hebben, vanaf die datum ook de mogelijkheid krijgen om een diploma te behalen op het ROC. Per saldo is dit winst voor de leerlingen, maar zeker ook voor de maatschappij, omdat zij hierdoor betere mogelijkheden krijgen om met een goede beroepsopleiding een baan te vinden en niet te belanden in een uitkeringssituatie.