ProRail
Persbericht
09-12-2004
Aanbesteding projekt Almelo Verdiept niet gelukt
De aanbestedingsprocedure voor de aanleg van een verdiept spoor in
Almelo is niet gelukt. Tot deze conclusie komt ProRail omdat de
aannemers die hebben geoffreerd, in hun aanbiedingen voorbehouden
maken en optredende risicoâs niet willen afdekken. Daarmee voldoen de
aanbiedingen niet aan de voorwaarden uit het aanbestedingsdossier. Om
die reden heeft ProRail de aanbestedingsprocedure beëindigd. Van dit
besluit zijn inmiddels de minister van Verkeer en Waterstaat en de
Gemeente Almelo op de hoogte gebracht.
Voor het aanleggen van âAlmelo verdieptâ, is in totaal ⬠33,9 miljoen
(prijspeil 2000), beschikbaar. Naast het reeds beschikbare geld kreeg
begin 2002 de gemeente Almelo een toezegging van het ministerie van
Verkeer en Waterstaat voor een extra budget van ⬠13,6 miljoen voor
de verdiepte aanleg van het spoor tussen het centraal station en halte
Almelo de Riet. Het ministerie verzocht na deze toezegging, ProRail
samen met de gemeente en Rijkswaterstaat te onderzoeken of en hoe, de
verdiepte ligging van het spoor in Almelo kon worden gerealiseerd. Het
uitgangspunt van deze procedure zou moeten zijn dat alle optredende
risicoâs bij de aannemer gelegd moesten worden.
Vervolg opgeschorte procedure maart 2003
De aangeboden offertes zijn een vervolg op de opgeschorte procedure in
maart 2003. Toen waren vijf aannemers geselecteerd en gevraagd een
ontwerp op te stellen. Ook was hen gevraagd een voorlopige prijs
noemen en aan te geven welke risicoâs zij wel en niet zouden willen
dragen. Géén van de vijf aannemers en -combinaties liet weten een
aanbieding te willen doen inclusief alle risicoâs voor een vaste
prijs. Deze situatie was toen reden om de aanbestedingsprocedure op te
schorten. Vervolgens heeft de Gemeente Almelo, ProRail het dringende
verzoek gedaan nogmaals de aannemers te benaderen met de vraag of men
niet aan de gestelde voorwaarden kan voldoen. Reden hiervoor was dat
de gemeente de indruk had dat onder de vijf aannemers wellicht toch
een bedrijf was die het werk voor het beschikbare bedrag wilde
uitvoeren. ProRail heeft dat verzoek gehonoreerd en besloten tot een
herstart. Dit heeft echter niet tot het gewenste resultaat geleid.
Hoe nu verder
Nu deze aanbestedingsprocedure is mislukt, ligt het voor de hand om
opnieuw gesprekken te starten tussen de gemeente Almelo, het
ministerie van V&W en ProRail. In deze gesprekken kan dan worden
afgetast of er ruimte is voor het opstellen van een nieuw
aanbestedingsdossier waarbij met name de risicoverdeling tussen
opdrachtgever en aannemer een punt van aandacht zal zijn. Eveneens
komt in de gesprekken het opheffen van de onveilige situatie in Almelo
rond de overgangen aan de orde.
Â