Gemeente Utrecht


Mondelinge vragen van Halbe Zijlstra, VVD


Sinds enige tijd is het Bureau Inburgering van de gemeente Utrecht verantwoordelijk voor de uitgifte van verblijfsbewijzen. Bij Bureau Inburgering lijkt de organisatie echter onvoldoende toegerust voor deze taak.

Een verblijfsbewijs dient persoonlijk afgehaald te worden, dat kan niet door een ander worden gedaan. Daarom wordt hiervoor altijd een afspraak gemaakt. Het maken van een dergelijke afspraak blijkt in de praktijk een opgave. Mensen krijgen een oproep met een datum en tijdstip waarop ze het verblijfsbewijs kunnen ophalen. Indien je de afspraak wilt wijzigen, dan moet je volgens de oproepkaart telefonisch contact opnemen met Bureau Inburgering. Indien je echter telefonisch contact opneemt met Bureau Inburgering, dan wordt meegedeeld dat je schriftelijk een verzoek tot een nieuwe/andere afspraak moet indienen. Onduidelijkheid troef dus. Vervolgens stuurt Bureau Inburgering een nieuwe oproepkaart met een nieuwe datum. Indien je dan belt met de vraag welke datum er door Bureau Inburgering wordt voorgesteld, dan blijkt men niet in staat om dit te achterhalen. Je moet dus kennelijk de brief maar afwachten. Indien je dan die brief ontvangt, dan blijkt daar in te staan de opmerking 'u bent echter niet gekomen om het document in ontvangst te nemen. Ook verder hebben wij niets van u vernomen.' Deze opmerking lijkt standaard gebruikt te worden, ook bij personen die telefonisch contact hebben gezocht. Kennelijk wordt er geen notitie gemaakt van telefonische contacten.

Dit brengt de VVD fractie tot de volgende vragen:

1. Is er sprake van organisatorische problemen bij Bureau Inburgering?
2. Wat gaat het college doen om te komen tot een optimale dienstverlening bij Bureau Inburgering?


---- --